Психологія самопізнання та саморегуляції

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Канд. пс. н., доцент Андрушко Я.С.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Здійснювати пошук, опрацювання та аналіз професійно важливих знань із різних джерел із використанням сучасних інформаційно-комунікаційних технологій 2. Робити психологічний прогноз щодо розвитку особистості, груп, організацій. 3. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія, консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість. 4. Розробляти просвітницькі матеріали та освітні програми, впроваджувати їх, отримувати зворотній зв’язок, оцінювати якість. Самостійно обирати та застосовувати валідний і надійний психодіагностичний інструментарій (тести, опитувальники, проективні методики тощо) психологічного дослідження та технології психологічної допомоги 5. Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях. 6. Оцінювати ступінь складності завдань діяльності та приймати рішення про звернення за допомогою або підвищення кваліфікації. 7. Вирішувати етичні дилеми з опорою на норми закону, етичні принципи та загальнолюдські цінності. 7. Розробляти та впроваджувати інноваційні методи психологічної допомоги клієнтам у складних життєвих ситуаціях. 8. Самостійно розробляти проекти шляхом творчого застосування існуючих і генерування нових ідей. 9. Вміти ідентифікувати та використовувати доцільну техніку психоконсультативної роботи відповідно до специфіки проблеми клієнта. 10. Використовувати методи психологічного консультування у власній консультативній практиці (вміння самостійно організовувати процес консультування та психокорекції, дбати про психогігієну праці). 11. Визначати, аналізувати та пояснювати саморегуляцію та саморозвиток, ідентифікувати психологічні проблеми та пропонувати шляхи їх розв’язання. 12. Демонструвати розуміння закономірностей та особливостей розвитку і функціонування психічних явищ в контексті саморегуляції особистості. 13. Проводити психопрофілактичні та релаксаційні заняття, застосовуючи відповідний психологічний інструментарій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Психологічна експертиза поведінки і діяльності особистості, Практикум з психокорекції поведінки і діяльності людини; кореквізити: Психологія кар’єри, Психологія професійного і життєвого вигорання
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання психології саморозвитку та саморегуляції особистості, її теоретико-прикладна сторона. Навчальна дисципліна розглядає основні аспекти саморозвитку та саморегуляції особистості, механізми функціонування цих явищ, окрім цього розкривається суть емоційних, когнітивних, духовних потенцій людини, а також розкривається визначна роль саморегуляції через аутопсихотерапію, а також можливості саморозвитку та саморегуляції за допомогою психологічних вправ, технік та підходів. Тема 1. Саморозвиток та саморегуляція як основа психологічного здоров’я. 1. Поняття «саморозвиток» та «саморегуляція». 2. Показники, основні характеристики і загальні закономірності саморозвитку людини. 3. Саморегуляція як універсальна властивість людини. 4. Саморегуляція поведінки та станів особистості. Тема 2. Психоемоційний розвиток особистості 1. Базові емоції та робота з ними. 2. Теорії емоцій 3. Настрій та емоції. Тема 3. Когнітивний розвиток індивіда 1. Характеристика когнітивного розвитку особистості. 2. Психологія прийняття рішень Тема 4. Мотиваційний та психодуховний розвиток особистості. 1. До розуміння людської натури. 2. Мотивація особистості як основа саморозвитку. 3. Агресія, альтруїзм, просоціальна поведінка Тема 5 . Аутопсихотерапія 1. Альтернативні стани свідомості. 2. Гіпноз та медитація Тема 6. Психогігієна та психопрофілактика 1. Фундаментальні засади психогігієни та психопрофілактики. 2. Методи психогігієни та психопрофілактики.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання студентів з навчальної дисципліни «Психологія самопізнання та саморегуляції» є такі: 1) усне опитування; здійснюється під час лекційних, практичних, семінарських та індивідуально-консультативних занять з метою виявлення рівня засвоєння студентами знань, навичок, вмінь і здатності, а також на екзамені (максимальна кількість балів за усну складову під час екзаменаційного контролю становить 20 балів) й складанні його перед комісією (за теоретичним матеріалом за 100-бальною шкалою); 2) письмовий контроль: - письмові експрес-опитування; 3) побічне спостереження: під час практичних занять, рольових та ділових ігор та ін.; 4) дискусії: під час семінарських та індивідуально-консультативних занять, колоквіумів; 5) метод проблемних ситуацій; 6) педагогічне тестування (використання педагогічних тестів): експрес-тестування на лекційних, практичних заняттях. На завершення вивчення цієї навчальної дисципліни передбачено написання курсової роботи та її захист. Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється на підставі «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором 23.01.2019 р.
Рекомендована література: Базова: 1. Андрушко Я. С. Основи психологічного тренінгу та психокорекція: навч.-метод. посібник. Львів: Видавництво «Львівська Політехніка», 2021. – 231 с. 2. Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності: монографія / Мирослав Боришевський. — К. : Академвидав, 2010. — 416 с. — (Серія «Монограф»). 3. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : монографія / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка — Суми : МакДен, 2012. — 410 с. 4. Маралів В. Р. Психологія саморозвитку. 2018. Режим доступу: https://stud.com.ua/154295/psihologiya/psihologiya_samorozvitku 5. Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ]/ за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої.–Чернівці –Київ, 2016. –284с. 6. Gerrig, Richard J. Psychology and life / Richard J. Gerrig. — 20th ed. p. cm. 2013. 7. Psychology: core concepts / Philip G. Zimbardo, Stanford University, Robert L. Johnson, Umpqua Community College, Vivian McCann, Portland Community College. Description: Eighth Edition. | Hoboken: Pearson, 2016. 8. Peter Fonagy. Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self Kindle Edition. 2010 9. Erik Lenderman. Principles of Practical Psychology: A Brief Review of Philosophy, Psychology, and Neuroscience for Self-Inquiry and Self-Regulation. 2015 10. Allan N. Schore Affect Regulation and the Origin of the Self: The Neurobiology of Emotional Development (Psychology Press & Routledge Classic Editions). 1994 11. Dale H. Schunk. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (Educational Psychology Handbook) 2nd Edition. New York. 2018. Допоміжна: 1. Адлер М. Як прочитати книгу. Класичний посібник із розумного читання / Мортімер Дж. Адлер, Чарльз Ван Дорен: пер. з англ. І. Дубей, В. Зайця. К.: Вид. група КМ-БУКС, 2018. – 456 с. 2. Гримак Л. Психология активности человека: Психологические механизмы и приемы саморегуляции. – М.: Книжный дом «Либроком», 2010. – 368 с. 3. Гринбергер Д., Падески К. Управление настроением: методы и упражнения. – СПб.: Питер, 2008. – 224 с. 4. Зелінська Т, Михайлова І., Демерс А. Практикум із соціальної психології: навч. посібн. – К.: Каравела, 2012. – 232 с. 5. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07 / Кузікова Світлана Борисівна ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. — К., 2012. — 44 с. 6. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну. / пер. з англ. А. Замоцний. – 2-ге вид. – К.: Наш формат, 2019. – 272 с. 7. Полякова О. Психогигиена и профилактика профессиональных деформаций личности / О. Б. Полякова: учебное пособие. М.: НОУ ВПО Московский психолого-социальный институт, 2008. – 304 с. 8. Прокопенко А.В. Психогігієна: [навчальний посібник] / А.В. Прокопенко. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. – 229 с 9. Чабан О., Ящук В., Несторович Я. Психічне здоров’я: підручник. – Тернопіль: ТДМУ, 2008. – 480 с.

Психологія самопізнання та саморегуляції (курсова робота)

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.O.006
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Відповідно до розподілу годин згідно навчального навантаження
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: 1. Вміти організовувати та проводити психологічне дослідження із застосуванням валідних та надійних методів. 2. Узагальнювати емпіричні дані та формулювати теоретичні висновки./ 3. Розробляти програми психологічних інтервенцій (тренінг, психотерапія, консультування тощо), провадити їх в індивідуальній та груповій роботі, оцінювати якість. 4. Доступно і аргументовано представляти результати досліджень у писемній та усній формах, брати участь у фахових дискусіях. 5. Вміти планувати психологічне дослідження і моделювати його результати. 6. Опрацьовувати статистичними методами результати психологічного дослідження.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Психологічна експертиза поведінки і діяльності особистості, Практикум з психокорекції поведінки і діяльності людини; кореквізити: Психологія кар’єри, Психологія професійного і життєвого вигорання.
Короткий зміст навчальної програми: Метою вивчення дисципліни «Психологія самопізнання та саморегуляція» є: - знайомство з поняттями «саморозвиток», "самопізнання" та «саморегуляція», основними компонентами саморозвитку та саморегуляції особистості; - розкриття механізмів функціонування організму індивіда, що безпосередньо пов’язане з регулятивними процесами в тілі людини; - знайомство з можливостями власної психіки та організму за допомогою психологічних методів.
Методи та критерії оцінювання: Форма роботи та звітності студента: написання курсової роботи та її захист. Оцінювання результатів навчання студентів здійснюється на підставі «Положення про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів», затвердженого ректором 23.01.2019 р.
Рекомендована література: 1. Андрушко Я. С. Основи психологічного тренінгу та психокорекція: навч.-метод. посібник. Львів: Видавництво «Львівська Політехніка», 2021. – 231 с. 2. Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності: монографія / Мирослав Боришевський. — К. : Академвидав, 2010. — 416 с. — (Серія «Монограф»). 3. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : монографія / С. Б. Кузікова ; Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка — Суми : МакДен, 2012. — 410 с. 4. Маралів В. Р. Психологія саморозвитку. 2018. Режим доступу: https://stud.com.ua/154295/psihologiya/psihologiya_samorozvitku 5. Психологія саморозвитку особистості: збірник наукових праць [Електронний документ]/ за ред.. Н.В. Чепелєвої, Я.Ф. Андреєвої.–Чернівці –Київ, 2016. –284с. 6. Gerrig, Richard J. Psychology and life / Richard J. Gerrig. — 20th ed. p. cm. 2013. 7. Psychology: core concepts / Philip G. Zimbardo, Stanford University, Robert L. Johnson, Umpqua Community College, Vivian McCann, Portland Community College. Description: Eighth Edition. | Hoboken: Pearson, 2016. 8. Peter Fonagy. Affect Regulation, Mentalization, and the Development of the Self Kindle Edition. 2010 9. Erik Lenderman. Principles of Practical Psychology: A Brief Review of Philosophy, Psychology, and Neuroscience for Self-Inquiry and Self-Regulation. 2015 10. Allan N. Schore Affect Regulation and the Origin of the Self: The Neurobiology of Emotional Development (Psychology Press & Routledge Classic Editions). 1994 11. Dale H. Schunk. Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance (Educational Psychology Handbook) 2nd Edition. New York. 2018. Допоміжна: 1. Адлер М. Як прочитати книгу. Класичний посібник із розумного читання / Мортімер Дж. Адлер, Чарльз Ван Дорен: пер. з англ. І. Дубей, В. Зайця. К.: Вид. група КМ-БУКС, 2018. – 456 с. 2. Гримак Л. Психология активности человека: Психологические механизмы и приемы саморегуляции. – М.: Книжный дом «Либроком», 2010. – 368 с. 3. Гринбергер Д., Падески К. Управление настроением: методы и упражнения. – СПб.: Питер, 2008. – 224 с. 4. Зелінська Т, Михайлова І., Демерс А. Практикум із соціальної психології: навч. посібн. – К.: Каравела, 2012. – 232 с. 5. Кузікова С.Б. Психологічні основи становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.07 / Кузікова Світлана Борисівна ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г. С. Костюка. — К., 2012. — 44 с. 6. Оклі Б. Навчитися вчитися. Як запустити свій мозок на повну. / пер. з англ. А. Замоцний. – 2-ге вид. – К.: Наш формат, 2019. – 272 с. 7. Полякова О. Психогигиена и профилактика профессиональных деформаций личности / О. Б. Полякова: учебное пособие. М.: НОУ ВПО Московский психолого-социальный институт, 2008. – 304 с. 8. Прокопенко А.В. Психогігієна: [навчальний посібник] / А.В. Прокопенко. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2014. – 229 с 9. Чабан О., Ящук В., Несторович Я. Психічне здоров’я: підручник. – Тернопіль: ТДМУ, 2008. – 480 с.