Технології гештальт-терапії
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 7.053.01.M.019
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Канд. психол. н., доцент Андрушко Я.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: У результаті вивчення курсу студент має знати: основні прийоми роботи та техніки гештальт-терапії - усвідомлення, фокусування енергії, прийняття відповідальності, робота з полярностями, монодрама, техніка «гарячий стілець» або «порожній стілець»; вміти: в індивідуальній роботі: фокусування уваги клієнта на усвідомленні того, що відбувається "тут і зараз"; обмеження спроб інтерпретувати події; увага до почуттів-індикаторів потреб; власна відповідальність клієнта за реалізацію, так і за заборони на реалізацію потреб.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: психологічне консультування, основи психотерапії;
кореквізити: психоаналітичні теорії
Короткий зміст навчальної програми: Основні прийоми роботи та техніки гештальт-терапії - усвідомлення, фокусування енергії, прийняття відповідальності, робота з полярностями, монодрама, техніка «гарячий стілець» або «порожній стілець». Технічні процедури в гештальт-терапії називаються іграми. Це різноманітні дії, виконувані пацієнтами за пропозицією психотерапевта, які сприяють більш безпосередній конфронтації зі значущими переживаннями. Ігри надають можливість експериментувати з самим собою та іншими учасниками групи. У процесі ігор клієнти «приміряють» різні ролі, входять у різні образи, ототожнюються зі значущими почуттями і переживаннями, відчуженими частинами особистості. Мета ігор-експериментів - досягнення емоційного та інтелектуального прояснення, що призводить до інтеграції особистості. Велику увагу в гештальт-терапії приділяють і роботі з снами клієнтів (пацієнтів). Але, на відміну від психоаналізу, сни в гештальт-терапії не інтерпретуються. Вони використовуються для інтеграції особистості. Щодо групової роботи у групі відбувається (і заохочується) групова динаміка, відкрите вираження прихованих негативних почуттів і обговорення наступних на це емоційних реакцій. Як правило, група працює в режимі спочатку прийнятих строгих правил, в досить закритому режимі і зазвичай негативно реагує на появу нових учасників як на потенційну небезпеку для внутрішньогрупової атмосфери.
Основна роль гештальт-терапевта полягає в тому, щоб фокусувати увагу клієнта на усвідомленні того, що відбувається "тут і зараз", обмеження спроб інтерпретувати події, уваги до почуттів-індикаторів потреб, власної відповідальності клієнта за реалізацію, так і за заборони на реалізацію потреб.
Групова психотерапія проводиться як центрована на клієнті, група ж при цьому використовується лише інструментально за типом хору, який, подібно хору в грецькій трагедії, на задньому плані проголошує свою думку з приводу дій протагоніста. Під час роботи одного з учасників групи, який займає «гарячий стілець» поруч зі стільцем психотерапевта, інші члени групи ідентифікуються з ним і проробляють велику мовчазну аутотерапію, усвідомлюючи фрагментовані частини свого Я і завершуючи незавершені ситуації.
Методи та критерії оцінювання: Методи і критерії оцінювання:
• робота на практичних заняттях: усне опитування, доповіді, аналіз випадків, інтерактивні вправи, дискусії (40%)
• підсумковий контроль (контрольний захід, залік): письмова форма (60%)
Рекомендована література: Рекомендована література
Рекомендована література для теоретичної підготовки з гештальт-терапії: 1. Перлз Ф. Теория гештальт-терапии. М.: Институт Общегуманитарных Исследований, 2004. 384 с. 2. Польстер И., Польстер М. Интегрированная гештальт-терапия. Контуры теории и практики. 3. Перлз Ф., Хефферлин Р., Гудмэн П. Опыты психологии самопознания/ практикум по гештальт-терапии. / перевод Михаила Папуше Гиль-Эсте., М., 1993. 240 с. 4.Гингер С., Гингер А. Гештальт-терапия контакта. 5. Перлз Ф. Эго, голод и агрессия. 6. Перлз Ф. Внутри и вне помойного ведра. Спб., 1995. 448 с. 7. Малкольм П. Раздумья о теории поля. 8.Йонтеф Г. Гештальт-терапия: введение. М., 2002. 57 с. 9.Перлз Ф. Гештальт-подход и свидетель терапии. 10. Энрайт Д. Гештальт, ведущий к просветлению. 11. Зинкер Д. В поисках хорошей формы. Гештальт-терапия с супружескими парами и семьями. М., 2000. 157 с. 12. Жан-Мари Робин. Экологическая ниша. Очерк о теории поля в гештальт-терапии. 13.Сименс Харм. Практическое руководство для гештальт-терапевтов. 14. Филипсон П. Self в отношениях. 15.Симменс Харм. Применение принципов, концепций и методов Гештальта при лечении пациентов от зависимостей. 16. Этический кодекс гештальт терапевта EAGT (European Association for Gestalt Therapy). 17. Зембински, З. Перенос и контрперенос в гештальт-терапии / Российский гештальт, № 8 (GATLA). 18. Масколье, Г. Гештальт-терапия: вчера, сегодня, завтра. Быть собой. 19. Джойс, Ф., Силлс, Ш. Гештальт-терапия шаг за шагом. 20. Резник, Р. Гештальт-терапия: принципы, точки зрения и перспективы / Российский гештальт, № 8 (GATLA). 21. Йонтеф, Г. Осознование, диалог и процесс в психотерапии.