Інтелектуальний аналіз даних туристичної галузі

Спеціальність: Туризмознавство
Код дисципліни: 7.242.01.E.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Екологічна безпека та природоохоронна діяльність
Лектор: О.Н. Кузь, к.т.н., доц.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення методів, моделей та алгоритмів інтелектуального аналізу даних і процесів, які застосовуються у туристичній галузі, принципів побудови та функціонування систем інтелектуального аналізу даних, а також надбання практичних навичок використання програмних засобів для обробки та аналізу великих обсягів даних сфері туристичного обслуговування.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральна компетентність: - здатність розв’язувати складні задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері туризму і рекреації; загальні компетентності: - здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; фахові компетентності: - здатність застосовувати у професійній діяльності категорійно-термінологічний апарат, концепції, методи та інструментарій системи наук, що формують науковий базис туризму та рекреації; - здатність оперувати інструментами збору, обробки інформації, аналізувати та управляти туристичною інформацією; - здатність здійснювати інтелектуальний аналіз даних у туристичній галузі.
Результати навчання: Результати навчання: - Здійснювати комплексний аналіз і оцінювання функціонування туристичного ринку різних ієрархічних рівнів, прогнозувати тенденції його розвитку; - Аналізувати та оцінювати діяльність суб’єктів туристичного ринку, планувати результати їх стратегічного розвитку; - Аналізувати стан, прогнозувати зміни та раціонально використовувати туристично-рекреаційний потенціал в умовах глобалізаційних викликів в цілому та у Львівській області зокрема; - . Знати засоби та методи для розв’язку конкретних задач аналізу даних в туристичній галузі; - Здатність використання різноманітних методів, зокрема інформаційних технологій, для ефективного спілкування на професійному та соціальному рівнях; - Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; - Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Управління проектами в туризмі, Інноваційні технології в туризмі.
Короткий зміст навчальної програми: Вступ до інтелектуального аналізу даних у туристичній галузі. Основні терміни та особливості ІАД. Основні етапи інтелектуальної обробки даних. Завдання ІОД. Попередня обробка даних. Накопичення даних. Типові процедури опрацювання даних. Нормалізація min/max. Стандартизація даних. Моделі інтелектуальної обробки даних. Регресійний аналіз. Наближення функції за методом найменших квадратів. Задача групування даних (кластеризації даних). Алгоритм k-середніх для групування даних. Міра якості групування. Асоціативні правила. Задача класифікації даних. Байєсівський наївний класифікатор. Метод найближчого сусіда, метод взірців, метод k найближчих сусідів. Штучні нейронні мережі. Загальна модель нейрона. Функція активації. Одношарові та двошарові нейронні мережі. Мережі Кохонена (мережі, що самоорганізовуються). Використання нейронних мереж для кластеризації даних. Дерева рішень. Класифікаційні і регресійні дерева. Алгоритм CART. Алгоритм С4.5. Огляд програмних засобів інтелектуального аналізу даних. Перспективи використання методів та засобів інтелектуальної обробки даних у туристичній галузі.
Опис: На лекціях, практичних та лабораторних заняттях з дисципліни «Інтелектуальний аналіз даних туристичної галузі» розглядаються теми, актуальні для фахівців у галузі сфери обслуговування, зокрема туристичного. Вивчаються не лише теоретичні основи, моделі і методи інтелектуального аналізу даних, але й практичні аспекти їх застосування у туризмі. Аналізуються програмні засоби інтелектуального аналізу даних та формуються навички їх використання у професійній діяльності майбутніх фахівців з туризмознавства.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (43%) – лабораторні заняття, усне опитування. Підсумковий контроль (57%) - іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Лабораторні роботи: 7 робіт – вчасне виконання роботи та успішний захист – 5 бали; виконання роботи та успішний захист – 4 бали; виконання роботи та не достатнє висвітлення питань на захисті – 3 бали; виконання роботи – 2-1 бал. Тести: 8 тестів за темами по 2 питання - вірна відповідь – 0,5 бала; невірна відповідь – 0 балів; Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 43 бали; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний комплекс «Інтелектуальний аналіз даних туристичної галузі» Сертифікат № 03889 Номер та дата реєстрації: Е41-295-203/2021 від 06.04.2021 р. 2. Аналіз даних та знань: навчальний посібник / В.В. Литвин, В.В. Пасічник: Магнолія 2006, 2023. - 276 с. 3. Інтелектуальні системи підготовки рішень: підручник / І.С. Єремєєв, О.Г. Гуйда — Гальветика. — 2021. — 376 с. 4. Інтелектуальний аналіз даних (+CD): практикум / Фісун М.Т., Кравець І.О., Казмірчук П.П., Ніколенко С.Г., - Л.: «Новий світ – 2000», 2021. — 162 с. 4. Аналіз даних та знань. Навчальний посібник / Литвин В.В., Нікольський Ю.В, Пасічник В.В. - Л.: «Магнолія 2006», 2023. — 276 с. 5. Інтелектуальний аналіз даних Data Mining: навчально-методичний посібник. – Кропивницький, ФОП Піскова М. А., 2022. – 112 с. Допоміжна 1. Кармелюк Г.І. Теорія ймовірностей та математична статистика: посібник з розв’язування задач. / Г.І. Кармелюк. – Центр учбової літератури, 2020 – 576 с. 2. Загальна теорія статистики : підручник / за ред. А. В. Непрана, І. А. Дмитрієва ; авт. кол.: І. А. Дмитрієв, О. А. Дмитрієва, О. М. Гіржева, А. В. Непран, Н. О. Бірченко, А. А. Воронкова, Н. В. Чуйко. ? Харків : ПП Іванченка, 2022. ? 720 с. Інформаційні ресурси 1. Iнтелектуальний аналiз даних: Практикум [Електронний ресурс] : навч. посiб. для студ. спецiальностi 124 «Системний аналiз», освiтнiх програм «Системний аналiз i управлiння», «Системний аналiз фiнансового ринку» / 2. Н. I. Недашкiвська; КПI iм. Iгоря Сiкорського. – Електроннi текстовi данi (1 файл: 6 Мбайт). – Київ : КПI iм. Iгоря Сiкорського, 2021. – 105 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).