Стратегічний менеджмент та маркетинг

Спеціальність: Туризмознавство
Код дисципліни: 7.242.01.E.015
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Туризм
Лектор: Макар О.П.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Стратегічний маркетинг та менеджмент» є засвоєння теоретичних знань щодо маркетингових стратегій і формування практичних навичок стратегічної маркетингової діяльності підприємства сфери курортної справи.
Завдання: ІНТ Здатність розв’язувати складні задачі дослідницького та/або інноваційного характеру у сфері туризму і рекреації. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність до організації, планування, прогнозування результатів діяльності. ЗК4. Здатність розробляти проєкти та управляти ними Спеціальні (фахові) компетентності (СК): СК1. Здатність застосовувати у професійній діяльності категорійно-термінологічний апарат, концепції, методи та інструментарій системи наук, що формують науковий базис туризму та рекреації. СК2. Здатність планувати і виконувати наукові та/або прикладні дослідження у сфері туризму та рекреації. СК6. Здатність до аналізу, прогнозування, планування бізнес-процесів та геопросторового планування у сфері туризму та рекреації. СК7. Здатність розробляти та впроваджувати інновації в діяльності суб’єктів туристичного ринку. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС1.1. Здатність здійснювати маркетинговий стратегічний аналіз, застосовувати інструменти стратегічного менеджменту у сфері туризм
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН4. Проводити аналіз геопросторової організації туристичного процесу, проєктувати його стратегічний розвиток на засадах сталості. РН5. Здійснювати комплексний аналіз і оцінювання функціонування туристичного ринку різних ієрархічних рівнів, прогнозувати тенденції його розвитку. РН 13. Знати методику та вміти використовувати на практиці інструменти стратегічного менеджменту та маркетингу. РН16. Знати методику та вміти використовувати на практиці інструменти стратегічного менеджменту та маркетингу. КОМ1. Уміння спілкуватись, включаючи усну та письмову комунікацію українською мовою та однією з іноземних мов (англійською, німецькою, італійською, французькою, іспанською).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Організація готельного господарства Інвестиції в туризмі Економіка підприємств туристичної галузі Організація підприємницької діяльності в туризмі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Стратегічний маркенг та менеджмент» відноситься до навчальних дисциплін спеціальності. «Стратегічний маркенг» - відносно нова дисципліна, для якої сьогодні ще повністю не сформовано термінологічного апарату, немає єдиного підходу щодо класифікації маркетингових конкурентних стратегій. Відповідно до навчальної програми студент може оволодіти методами аналізу маркетингового середовища підприємства, розроблення стратегій сегментації та вибору цільового ринку, маркенгових стратегій зростання, диференціації і позиціонування, стратегій конкуренціі та маркетингових стратегій за складовими комплексу маркенгу.
Опис: 1. Тема 1. Роль і місце стратегічного маркетингу в управління підприємством.Стратегічний менеджмент: сутність, особливості в сучасних умовах. 1.1. Поняття стратегічного маркетингу та менеджменту. 1.2. Сутність і структура стратегічного менеджменту. 1.3. Основні поняття стратегічного маркетингу. 1.4. Сутність маркетингової стратегії та її складові. 1.5. Місце маркетингової стратегії в ієрархії стратегій підприємств. 1.6. Різновиди маркетингових стратегій. 1.7. Процес стратегічного маркетингового планування. 2. Тема 2. Аналіз маркетингового середовища. Визначення конкурентних переваг. Сутність і концепція розвитку стратегічного управління підприємством 2.1. Сутність і склад маркетингового середовища підприємства. 2.2. Аналіз маркетингового макросередовища. 2.3. Аналіз маркетингового мікросередовища. 2.3.1. Аналіз галузі та конкуренції в ній. 2.3.2. Аналіз внутрішнього середовища. 2.3.3. SWOT-аналіз. 2.4. Конкурентна перевага підприємства. 2.5. Аналіз конкурентів. 2 3. Тема 3. Маркетингові стратегії сегментації та вибору цільового ринку. Механізм формування стратегії розвитку підприємства 3.1. Сутність і зміст STP-маркетингу. 3.2. Стратегічна сегментація – основа поглибленого аналізу ринку. 3.3. Вимоги до процесу сегментації ринку. 3.4. Методи сегментації. 3.5. Особливості сегментації споживчого ринку та ринку організацій-споживачів. 3.6. Оцінка сегментів у процесі їх вибору. 3.7. Маркетингові стратегії вибору цільового ринку. 2 4. Тема 4. Маркетингові стратегії зростання. Аналіз конкурентних переваг підприємств і основні конкурентної стратегії 4.1. Сутність і класифікація маркетингових стратегій зростання. 4.2. Маркетингові стратегії інтенсивного зростання. 4.3. Маркетингові стратегії інтеграційного зростання. 4.4. Маркетингові стратегії диверсифікаційного зростання. 2 5. Тема 5. Стратегічне планування організації. 5.1.Роль планування в різних управлінських системах. 5.2 Процес планування стратегії організації. 5.3.Особливості формування бізнес-стратегії. 2 6. Тема 6. Маркетингові стратегії диференціації і позиціонування. Стратегічна діагностика середовища організації. 6.1. Різновиди маркетингових стратегій диференціації. 6.2. Позиціонування товару та побудова позиційної схеми. 6.3. Різновиди стратегій позиціонування. 6.4. Етапи розроблення стратегії позиціонування. 2 7. Тема 7. Маркетингові стратегії конкуренції. Вибір стратегії організації. 7.1. Складові формування конкурентної стратегії підприємства. 7.2. Сукупність і класифікація маркетингових стратегій конкуренції. 7.3. Стратегії конкуренції залежно від конкурентної позиції підприємства на ринку (за А. Літлом). Стратегії конкуренції, що ґрунтуються на конкурентних перевагах (за М. Портером). Стратегії конкуренції залежно від конкурентної позиції підприємства та його маркетингового спрямування (за Ф. Котлером). 7.4. Стратегії лідера. Стратегії «претендента». Стратегія ринкового послідовника. 7.5. Стратегія нішера. 7.6. Стратегії конкуренції залежно від швидкості розвитку товарів/ринків (за Р. Майлзом і Ч. Сноу). 2 8. Тема 8. Маркетингові стратегії підприємства за складовими комплексу маркетингу. Управління реалізацією стратегії. 8.1. Маркетингові товарні стратегії. 8.2. Маркетингові цінові стратегії. 8.3. Маркетингові стратегії у сфері розподілу продукції. 8.4. Маркетингові стратегії у сфері комунікації.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється на основі результатів поточного та підсумкового контролів. Поточний контроль (40%) здійснюється під час проведення занять: виконання практичних робіт; захист звітів з лабораторних робіт; усне та фронтальне опитування. Підсумковий контроль (50%) здійснюється шляхом проведення тестового контролю (50%); усна компонента (10%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів за формою контролю навчальної роботи студента денної форми навчання Розподіл балів у 100-бальній шкалі Поточний контроль (ПК) Разом за дисципліну 100 Практичні заняття (максимальна кількість балів за кожну практичну роботу №1-8 – 4 бали) 32 Письмовий експрес-контроль 8 Підсумковий контроль 50 Усна компонента 10
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Василенко В.А., Ткаченко Т.І. Стратегічне управління: навч. посіб / В.А. Василенко, Т.І. Ткаченко. – К.: ЦУЛ, 2003. – 396 с. 2. Сумець, О. М. Стратегічний менеджмент : підручник / О. М. Сумець ; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременч. льот. коледж. – Харків : ХНУВС, 2021. – 208 с. – ISBN 978-966-610-241-9. 3. Стратегічний менеджмент : навч. посіб. / Є. М. Кайлюк, В. М. Андрєєва, В. В. Гриненко; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х.: ХНАМГ, 2010. – 279 с. 4. Гаркавенко С.С. Маркетинг: підруч. / С.С. Гаркавенко. – К.: Лібра, 2002. 5. Писаренко В.В., Багорка М.О. Стратегічний маркетинг: навч.посіб . – Дніпро: Видавець , 2019 - 240 с. 6. Стратегічний маркетинг [Електронний ресурс] : навчальний посібник / Я. С. Ларіна, О. І. Бабічева, Л. В. Романова, Н. М. Антофій. - Херсон : Олді-Плюс, 2019. - 364 с. - режим доступу: http://elib.chdtu.edu.ua/e-books/2981 7. Кіндрацька Г.І. Стратегічний менеджмент: навч. посібник / Г.І. Кіндрацька. – К.: Знання, 2006. – 366 с. 8. Котлер Ф., Армстронг Г., Сондерс Д., Вонг В. Основы маркетинга / Ф. Котлер, Г. Армстронг, Д. Сондерс, В. Вонг; пер. с англ. – 2-е европ. изд. – М.; СПб.; К.: Изд. дом «Вильямс», 2000. – 944 с. 9. Кревенс Д. Стратегический маркетинг / Д. Кревенс. – М.; СПб.; К.: Изд. дом «Вильямс», 2003. – 742 с. 10. Крикавський Є. та ін. Маркетингова товарна політика: навч. посібник / Є. Крикавський, І Дейнега, О. Дейнега, Р. Патора. – 2-ге вид. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2008. – 276 с. 11. Крикавський Є.В. та ін. Маркетингова політика розподілу: навч. посібник / Є.В. Крикавський, Н.С. Косар, А. Чубала. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту «Львівська політехніка», 2009. – 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).