Theoretical and Practical Problems of Well-being

Major: Psychology
Code of subject: 8.053.00.O.004
Credits: 3.00
Department: Theoretical and Applied Psychology
Lecturer: Candidate of Psychological Sciences, Associate Professor Larysa Berezovska
Semester: 1 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: KN 1. Possess modern knowledge of the methodology of scientific knowledge: philosophical, general-subject, specific subject and technological-methodical levels. KN 2. To know the main domestic and foreign psychological concepts, paradigms, theoretical and practical problems of modern psychology. SK 1. Carry out substantiation, analysis, evaluation and synthesis of knowledge from various subject areas for formulating and substantiating new theoretical provisions and practical recommendations in a specific field of psychological activity and in a specific psychological study. SK 3. To produce new abilities, skills and methods of psychological and socio-psychological research and psychological practice, with their help to solve urgent psychological problems that expand and revise existing psychological knowledge. SK 4. Work in a group of scientists to solve joint research tasks, adhere to the norms of academic integrity, ethical norms and principles of scientific activity and interpersonal interaction. COM 1. Communicate in business scientific and professional language with the scientific community and the public in a certain field of scientific and/or professional activity. COM 2. Apply modern information and digital tools and technologies to ensure effective scientific and professional communications. COM 3. Present the results of your research at scientific events, use Ukrainian and/or foreign languages (primarily English) in scientific, innovative and pedagogical activities. AandR 1. To be able to act responsibly and consciously, on the basis of ethical principles, in compliance with the norms of academic and professional integrity
Required prior and related subjects: Philosophy and methodology of science Research seminar in the field of social and behavioral sciences
Summary of the subject: The educational discipline considers both theoretical and practical problems of the psychology of well-being. He studies the main theoretical approaches to psychological well-being. Considers modern modern psychodiagnostic tools for determining human well-being. Researches techniques and approaches to increase the psychological well-being of an individual.
Assessment methods and criteria: The evaluation of the student's learning results is carried out in accordance with the 100-point evaluation scale established at the Lviv Polytechnic National University, in accordance with the Regulation on the rating evaluation of student achievements. The final grade for the academic discipline consists of the PC assessment of the study results during the semester and the assessment of the study results during the control event during the SC. Practical classes are held on the main, most important topics and sections of the psychology of well-being. On the basis of an active form of education, technologies for increasing the level of psychological well-being are learned. Independent work is planned as a form of education aimed at providing assistance in studying the proposed literature, searching for answers to the problematic questions of the course, and mastering the practical tasks of the course. This form of work is the main one for students.
Recommended books: 1. Березовська Л.І. Психологічне благополуччя студентів. / Л.І. Березовська // Індивідуальні ресурси психологічного благополуччя особистості : монографія / за ред. М.Й. Варій, О.А. Ліщинська, Л.І. Березовська, А.В. Олійник, Г.М. Закалик. – Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2018. – C.107–144 (вл.стор.-37). 2. Березовська Л.І. Соціальні мережі та психологічне благополуччя особистості. // Психологічне благополуччя особистості в реаліях сучасного життя: колективна монографія / О. А. Лещинська, Я. С. Андрушко, Л. І. Березовська, Н. В. Партико, І. І. Лепська. – Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2021. – 200 c. 3. Горбаль І.С. Соціально-психологічні чинники суб’єктивного благополуччя пенсіонерів. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.05. Львів, 2016. 271 с. 4. Гудімова А.Х. Поведінкові патерни користувачів соціальних мереж як умова їх психологічного благополуччя. дис. ... доктора філософії «Психологія». Одеса, 2021. 207 с. 5. Гуляєва О.В. Чинники психологічного благополуччя у студентів з обмеженими можливостями здоров’я. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.11. Харків, 2018. 207 с. 6. Джаббарова Л.В. Особливості взаємозв’язку психологічного благополуччя з особистісною та соціальною ідентичністю. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.01. Одеса, 2020. 240 с. 7. Каргіна Н.В. Ресурси та чинники психологічного благополуччя особистості. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.11. Одеса, 2018. 270 с. 8. Курова А.В. Психологічні індивідуально-особистісні детермінанти суб’єктивного благополуччя майбутніх психологів. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.01. Одеса, 2016. 226 с. 9. Методологічні та теоретичні проблеми психології / Олена Володимирівна Карапетрова – Бердянськ: БДПУ, 2015 – 177 с. 10. Павленко Г.В. Особистісні диспозиції як ресурс психологічного благополуччя в умовах невизначеності. дис. ... доктора філософії «Психологія». Харків, 2020. 289 с. 11. Сердюк Л. З. Самодетермінація психологічного благополуччя особистості: монографія / Л. З. Сердюк, І. В. Данилюк, В. В. Турбан, О. І. Пенькова, Н. Д. Володарська [та ін.]; за ред. Л. З. Сердюк. Київ – Львів : Видавець Вікторія Кундельська, 2021. – 236 с 12. Титаренко Т. М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації : монографія / Т. М. Титаренко / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. – 160 c. 13. Шишко Н.С. Соціальні Інтернет-практики як чинник психологічного благополуччя старшокласників. дис. ... канд. психол. н.: 19.00.05. Київ, 2020. 223 с.