Psychology of Influence and Media Psychology

Major: Psychology
Code of subject: 8.053.00.M.027
Credits: 3.00
Department: Theoretical and Applied Psychology
Lecturer: Sviderska Olha Ivanivna, Phd in political science, Associate professor Department of Theoretical and Practical Psychology
Semester: 4 семестр
Mode of study: денна
Learning outcomes: ZN 1. To have modern knowledge of the methodology of scientific knowledge: philosophical, general-subject, specific subject and technological-methodological levels. ZN 2. Know the basic domestic and foreign psychological concepts, paradigms, theoretical and practical problems of modern psychology. COM 2. Use modern information and digital tools and technologies to ensure effective scientific and professional communications. COM 3. Present the results of their research at scientific events, use Ukrainian and / or foreign languages (primarily English) in scientific, innovative and pedagogical activities. AI 1. To be able to act responsibly and consciously, on the basis of ethical principles, in compliance with the norms of academic and professional integrity AiV 3. Understand and take personal responsibility for the results of the study. AiV 4. Show respect for multiculturalism and diversity, demonstrate tolerance for religious, racial and gender affiliations
Required prior and related subjects: social Psychology Psychology of social cognition
Summary of the subject: The result of the introduction of the course "Psychology of Influence and Media Psychology" in the curriculum for the preparation of a doctor of philosophy is the desire to develop the competencies of a modern specialist, which will help prevent negative influences from the information space. The main aspect of the discipline is the focus of its subject on the type of influence carried out with the help of information media technologies, fakes, dip-fakes, misinformation, propaganda, use of artificial intelligence, features of information flows using psychological operations. The acquired competencies of the future specialist contribute to the development of critical thinking and professional approach to the implementation of knowledge and its skillful application in the digital environment.
Assessment methods and criteria: The maximum number of points that a student can receive during the study is 40 (PC), which includes speeches in practical classes, analysis of professional literature, participation in discussions, individual assignments, test results for each topic. The system by which a student scores points is accumulative. During the exam, a student can score a maximum of 60 points, which includes 45 points for testing and 15 points for the oral component. The minimum score with which the applicant is admitted to the exam - 0 points. There are no exercises in the discipline. Methods of diagnosing learning outcomes: oral examination, which is carried out during practical and individual-consultative classes; written control: evaluation of essays, performance of individual research tasks; side observation: during seminars, role and business games, etc .; discussions: during seminars and individual-consultative classes, colloquia; testing on each of the studied topics and in the final (examination) assessment.
Recommended books: Брювер Дж. Залежний розум. Харків: Vivat. 2018. 288 с. Гансен А. Інста мозок. Як екранна залежність призводить до стресів і депресії. Київ: Наш Формат. 2020. 200 с. Кругляк М. І. Критичне мислення. Матеріали ІІІ частини онлайн-курсу «Логіка, аргументація, критичне мислення». Київ. 2021. 193 с. Кузнєцова І.В. Віртуальна реальність як підсистема інтернет-реальності. С. 56-67. Медіапсихологія: на перетині інформаційного та освітнього просторів: монографія. за наук. ред. Л. А. Найдьонової, Н. І. Череповської. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум. 2014. 348 с. Пинчук Н. С. Інформаційні системи і технології в маркетингу. Киїїв : КНЕУ. 2008. Маркетинг и реклама. № 2. С. 38 – 41. Свідерська О. Теоретико-методологічний аналіз впливу соціальних мереж (на прикладі Facebook, Twitter, Іnstagram) на формування політичної поведінки у ХХІ столітті. Регіональні студії, 2020. №. 20. С. 184–190. Свідерська О. І., Чорній О. В. Астротерфінг як інструмент психологічного впливу на масову свідомість. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія "Питання політології". 2021. Т. 39. С. 71–79. Чалдіні Р.Психологія впливу. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2017. 352 с. Щербак Т. І. Теоретичні та методологічні проблеми вивчення віртуального образу Я особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія психологічних наук. С. 114-119.