Основи фінансів, гроші та кредит

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.00.O.008
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: доктор наук з державного управління, професор Білик О.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчального курсу "Основи фінансів, гроші та кредит" є формування системи базових знань з теорії фінансів, грошей, кредиту, засвоєння закономірностей функціонування грошового та фінансового ринків як теоретичної основи державної монетарної, валютної, податкової та бюджетної політики розвитку банківської справи та ринку фінансових послуг; формування спеціальних знань і практичних навичок з питань організації фінансових відносин та їх функціонування на макро- і макрорівнях
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знання щодо сутності та функцій таких категорій, як "фінанси", "гроші", "кредит", - розуміння змісту основних теорій грошей, поняття грошового обігу, грошових потоків, монетарного та фінансового ринків, грошових та валютних систем, - надання основ кредитних, розрахункових, валютних, податкових та бюджетних відносин; - сформувати теоретичну базу для наступного оволодіння практикою використання грошово-кредитних та фінансових інструментів в бізнесі та в системі регулювання; - сформувати практичні засади функціонування грошової системи; - основи побудови банківської системи та операцій банків; - розуміти закономірності розвитку і функціонування валютного ринку.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: 1. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціальності; 2. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей; 3. Знання і розуміння наукових і математичних принципів, що лежать в основі державного та економічного аналізу; 4. Поглиблені знання в одній з областей публічного управління та адміністрування - адміністративний менеджмент у публічних організаціях, адміністративний менеджмент у міжнародному бізнесі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -Теорія підприємництва -Основи адміністративного менеджменту
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і функції грошей. Теорії грошей. Кількісна теорія грошей. Грошовий оборот і грошова маса, що його обслуговує. Грошовий ринок. Грошові системи. Інфляція та грошові реформи. Необхідність і сутність кредиту. Види, функції та роль кредиту. Центральні банки. Комерційні банки. Фінансові посередники грошового ринку. Валютний ринок і валютні системи.
Опис: Лекція 1. Сутність і функції грошей. Основні теорії грошей. Лекція 2. Теорії грошей Лекція 3. Сутність та економічна основа грошового обігу. Маса грошей в обороті. Лекція 4. Грошовий ринок. Попит на гроші та пропозиція грошей. Рівновага на грошовому ринку. Лекція 5. Сутність грошової системи. Лекція 6. Сутність фінансів, їх функція і роль. Лекція 7. Поняття інфляції та грошової реформи. Лекція 8.Фінансова система. Лекція 9. Суть кредиту, його значення для економіки. Поняття кредитної системи, її складові. Лекція 10. Поняття валютних відносин. Валютна система. Лекція 11. Суть та інструменти фондового ринку.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (60%); контрольна робота (40 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на практичних, семінарських заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • письмова (до 45 хв.) контрольна робота. Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення (наприклад, вивчених хімічних явищ); • е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Іванчук Н. В. Гроші і кредит: навчальний посібник. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2021. 332 с. Сокуренко В. В., Швець Д. В., Бортник С. М,, Ткаченко С. О. Фінанси підприємств : підручник. Харків : ХНУВС, 2022. 292 с. Білик О.І., Хім М.К. Державне і приватне страхування. Теорія і практика. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).