Інженерна та комп'ютерна графіка

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Технічна механіка та інженерна графіка
Лектор: Бойко Олександр Омелянович
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: «Інженерна та комп’ютерна графіка» являє собою навчальну дисципліну, що включає до свого складу елементи нарисної геометрії та технічного креслення, які формують основу інженерної підготовки студентів. Оволодіння студентами основ цих курсів сприяє розвитку в них навиків самостійної технічної творчості, що є неодмінною передумовою інженерної діяльності майбутніх фахівців. Мета вивчення даної дисципліни полягає в оволодінні студентами теоретичних знань та практичних навичок, що необхідні для відтворення технічних думок мовою графічного відображення у кресленнях та супроводжуючій їх технічній документації, а також знань та вмінь, що необхідні для розуміння та усвідомлення конструкцій і принципів дії відображених на кресленнях технічних виробів та об’єктів. Засвоєння студентами даної дисципліни забезпечує розвиток у них просторової уяви, формування у студентів конструктивно-геометричного мислення на основі графічних моделей просторових форм, набуття знань і навиків, необхідних для виконання і читання креслень деталей та збірних одиниць, розробок ескізів та створення необхідної для виробництва конструкторської документації тощо.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: - ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. -відрізняти зображення об'єктів у проекційних системах (ортогональних проекціях, аксонометричних проекціях); -зображувати геометричні фігури (в ортогональних, аксонометричних проекціях); -по декартових координатах будувати зображення заданого об'єкта; -визначати взаємне положення двох елементарних геометричних фігур по рисунку - приналежність однієї іншій, - перетинання та паралельність, представляти положення фігур щодо площин проекцій; -будувати ортогональні проекції взаємно перпендикулярних прямих і площин; вирішувати метричні завдання за допомогою способу заміни площин проекцій та обертання навколо осей (прямих особливого положення); -вирішувати позиційні завдання за допомогою способів: січних площин і допоміжних сфер; -будувати проекції точок, які належать площині або поверхні; -будувати зображення поверхонь: гранних та обертання; -визначати натуральну величину плоских перерізів; -будувати точки перетинання прямої з багатогранником і з тілами обертання; фахові компетенції: - ФК8. Здатність проектувати електричні системи з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів та міжнародних стандартів. - ФК9. Здатність вільно користуватися сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань, програмувати та використовувати прикладні та спеціалізовані комп’ютерно-інтегровані середовища для вирішення задач проектування енергетичних мереж. -оволодіння специфікою машинобудівного креслення, зокрема здатністю розробляти та читати конструкторську документацію - креслення, схеми, супроводжуючу їх технічну документацію.
Результати навчання: УМ5. Вміти проектувати багаторівневі системи керування і збору даних для формування бази параметрів процесу та їх візуалізації за допомогою засобів людино-машинного інтерфейсу, використовуючи новітні комп'ютерно-інтегровані технології. УМ8. Вміти виконувати роботи з проектування систем автоматизації, знати зміст і правила оформлення проектних матеріалів, склад проектної документації та послідовність виконання проектних робіт з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів та міжнародних стандартів. РН1 – Здатність при зміні вимог самостійно змінювати програму теоретичного курсу дисципліни. РН2 – Здатність застосовувати набуті знання при виконанні конкретних практичних завдань. РН3 – Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно приймати рішення та ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні комплексні проекти. РН4 – Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геометрія, креслення, стереометрія. Комп’ютерні технології, вища математика, курсове і дипломне проектування
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни висвітлюються основи інженерної та комп’ютерної графіки як базис інженерної підготовки студентів. У розділі «Інженерна графіка» вивчається теорія систем проекцій, властивості зображених елементарних фігур, способи та алгоритми розв’язання комплексних та метричних задач позиційного та метричного характеру. Подані методи нарисної геометрії дають змогу досягти наочності зображень. Теми розділу: Предмет нарисної геометрії; завдання точки, прямої, площини і многогранників на комплексному кресленні Монжа; поверхні обертання, многогранники; конструкторська документація; оформлення креслень; елементи геометрії деталей; зображення, написи, позначення; аксонометричні проекції деталей; зображення і позначення елементів деталей; зображення і позначення різьби; робочі креслення деталей; виконання ескізів деталей машин; зображення складальних одиниць; деталювання складального креслення виробів. У розділі «Комп’ютерна графіка» розглядаються питання зображення проекційним способом технічних виробів, вузлів та деталей засобами графічного редактора AutoCAD. Вивчаються базові команди креслення та редагування графічних об’єктів. Подаються методи формування пласких креслень та Ії вивід на друк. Повне оволодіння кресленням як засобом виразу технічної думки досягається в результаті опанування нарисною геометрією та технічним кресленням і вдосконалюється застосуванням комп’ютерної техніки.
Опис: Тема 1. Предмет і метод нарисної геометрії. Тема 2. Відображення відношень між елементами простору(прямих та площин). Тема 3. Поверхні. Тема 4. Позиційні задачі. Тема 5. Відображення поверхонь. Тема 6. Види. Розрізи. Перерізи. Тема 7. З’єднання різьбові. Тема. 8. Деталювання креслення загального виду
Методи та критерії оцінювання: Досягнення результатів навчання оцінюються згідно наступних методів: поточний контроль – виконання та захист практичних графічних робіт; усне (ідивідуальне) та фронтальне (загальне) опитування; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, тощо. Залік. Діагностика теоретичних знань студентів проводиться з використанням віртуального навчального середовища НУ «Львівська політехніка» http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1941 . Інженерна та комп’ютерна графіка .
Критерії оцінювання результатів навчання: Засоби діагностики знань (КЗ) Тест №1. "Стандарти креслення" -5.5 Тест №2. "Нарисна геометрія" - 6 Тест №3. "Точки на поверхнях" - 3.5 Тест №4. "Види розрізи та перерізи" 5 Загалом 20 Поточний контроль (ПК) ГР-00 2 ГР-01 5 ГР-01н01 5 ГР-0202 5 ГР-0210 5 ЛР-1 5 ЛР-2 10 Разом за ПК 42 Контрольний захід 38 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова 1. П.П. Волошкевич, О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, Є.В.Мартин, А.Л.Беспалов Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка. Львів, Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”, 2007р 2/ Михайленко В.Є., Ванін В.В., Ковальов С.М. Інженерна графіка. Київ: Каравела. – 2002. 3. Курс нарисної геометрії, інженерного та архітектурного креслення з основами комп’ютерної графіки: Навчально-методичний посібник / П.П.Волошкевич, О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, І.Г.Свідрак, О.П.Калиновська, І.Й.Врублевський, А.О.Шевчук, А.Л.Беспалов, П.П.Волошкевич. – Львів: 2-ге вид., переробл. І доповнено Національного університету «Львівська політехніка», 2010. 4. Практикум з нарисої геометрії до курсу «Нарисна геометрія, інженерна та комп’ютерна графіка». Частина І: Навчально-методичний посібник/І.С.Афтаназів, П.П.Волошкевич, О.О.Бойко, А.Л. Беспалов. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2017. -193 с. 5. Практикум з інженерної графіки до курсу «Нарисна геометрія та комп’ютерна графіка». Частина ІІ: Навчально-методичний посібник/І.С.Афтаназів, П.П.Волошкевич, О.О.Бойко. 6. В.В. Ванін, А.В. Бліок, Г.О. Гнітецька " Оформлення конструкторської документації", "Каравела", 2011 7. Учбові завдання з нарисної геометрії і інженерної графіки. Укладачі: Н.К. Віткун, М.Д.Бевз, В.В.Ванін, С.М.Горбань, В.Й.Залевський К., КПІ, 2003 Навчально-методичне забезпечення 1. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1941 .Інженерна та комп’ютерна графіка EE. 2. Проекційне креслення. Методичні вказівки до розділу курсів „Нарисна геометрія”, „Інженерна графіка”, „Креслення”. Частина 1: Графічне відображення елементів простору / Укл.: О.П. Калиновська, Б.В. Панкевич, О.О.Бойко. - Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2006 р. 36с. 3. Інженерна графіка. Методичні вказівки, зразки робіт і варіанти завдань для студентів інженерно-технічних спеціальностей /Укл. О.О.Бойко, Е.В.Мартин, Б.В.Панкевич, П.П.Волошкевич – Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка”. 2005 р. 56с. 4. Основні вимоги стандартів ЄСКД до оформлення креслень. Геометричні побудови Методичні вказівки з варіантами завдань./ Укл. Б.В. Панкевич, С.І. Рихлінська, О.Р. Баранецька.- Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка” 2004 р.- 32 с. 5. Деталювання складального креслення: Методичні вказівки з курсу „Інженерна графіка для студентів усіх спеціальностей/ Укл: О.О.Бойко, Б.В.Панкевич, І.Г.Пулькевич Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка” 2004 р.- 20 с. 6. Розміри в інженерній графіці. Методичні вказівки з курсу „Інженерна графіка” для студентів усіх спеціальностей / Укл: Є.В.Мартин. - Львів: Видавництво Національного університету „Львівська політехніка” 2002 р.- 32 с. 7. Нарисна геометрія. Методичні вказівки та варіанти завдань із нарисної геометрії для студентів механічних спеціальностей дистанційної форми начання. Афтаназів І.С., Бойко О.О. Львів НУ «ЛП», 2013р. 8. Методичні вказівки “Різьові з’єднання”.О.М. Римар, І.Й. Врублевський, І.С. Афтаназів. - Львів, ЛПІ, 1990р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).