Основи охорони праці та безпека життєдіяльності

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Цивільна безпека
Лектор: доцент, канд.фіз-мат.наук , Качан Степан Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою інтегрованого курсу є теоретична та практична підготовка май¬бутніх фахівців щодо створення безпечних умов життя і діяльності, опанування принципів гармонійного розвитку особистості і сталого розвитку суспільства, а також формування культури безпеки працівника енергетичної галузі. Основи охорони праці – це частина даної дисципліни, яка вивчається з метою формування у майбутніх фахівців з вищою освітою необхідної в їхній подальшій професійній діяльності рівня знань та умінь з правових і організаційних питань охорони праці, з питань гігієни праці, виробничої санітарії, техніки безпеки та пожежної безпеки., визнаного відповідними державними стандартами освіти, а також активної позиції щодо практичної реалізації принципу пріорітетності охорони життя та здоров"я працівників по відношенню до результатів виробничої діяльності.
Завдання: Завданням цієї науки є розробка методів прогнозування, виявлення та ідентифікації небезпечних і шкідливих чинників, які виникають в навколишньому середовищі під час життєдіяльності людини, а також заходів і способів захисту людей в умовах виникнення надзвичайних ситуацій (НС) техногенного і природного характеру та попередження загрози життєдіяльності людини у її повсякденних умовах виробництва і побуту, обгрунтування оптимальних умов та принципів життя. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальні компетентності: Зк 3: Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово Фахові компетентності: Фк 8: Здатність виконувати професійні обов»язки із дотриманням вимог та правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища. Фахові компетентності професійного спрямування: ФКС 2: Уміння досліджувати проблему та визначати обмеження, у тому числі зумовлені проблемами сталого розвитку, впливу на навколишнє середовище та безпеку життєдіяльності.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати: ЗН 5: Знати основи теорії електромагнітного поля, методи розрахунку електричних кіл та уміти використовувати їх для вирішення практичних проблем у професійній діяльності. Підготовлений фахівець повинен вміти: Ум2: Здійснювати аналіз процесів в електроенергетичному, електротехнічному та електромеханічному обладнанні, відповідних комплексах і системах. Ум 3: Обирати і застосовувати придатні методи для аналізу і синтезу електромеханічних та електроенергетичних систем із заданими показниками. Ум 4: Уміти оцінювати енергоефективність та надійність роботи електроенергетичних, електротехнічних та електромеханічних систем. Ум12: Розв»язувати складні спеціалізовані задачі з проектування і технічного обслуговування електромеханічних систем, електроустаткування електричних станцій, підстанцій, систем та мереж. Ум 14: Застосовувати придатні емпіричні і теоретичні методи для зменшення втрат електричної енергії при її виробництві, транспортуванні, розподіленні та використанні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Фізика, • Хімія, • Електротехніка та електромеханіка, • Термодинаміка та теплотехніка.
Короткий зміст навчальної програми: Правові і організаційні питання охорони праці, санітарно-гігієнічні вимоги до повітря робочої зони, вентиляція та опалення виробничих приміщень, виробничий шум і вібрація, поняття про радіоактивні речовини і випромінювання, освітлення виробничих приміщень, дія електричного струму на організм людини, технічні засоби безпечної експлуатації електроустановок при нормальних та аварійних режимах роботи, Організація пожежної охорони на підприємстві. Небезпечні та шкідливі фактори, пов’язані з пожежами, блискавкозахист будівель, споруд, стаціонарні і первинні засоби пожежогасіння, основні джерела та фактори небезпеки,надзвичайні ситуації.
Опис: Виклад дисципліни «Основи охорони праці та безпека життєдіяльності» починається із теоретичних основ безпеки, що ґрунтується на ризик-орієнтованому підході. Дальше розглядаються природні та техногенні небезпеки, їх вражаючі фактори та захист населення для конкретних випадків надзвичайних ситуацій. Після розгляду загальних питань безпеки є перехід до питань безпеки на енергетичних виробництвах: актуалізовані питання охорони праці на основі основних нормативних актів, питання електробезпеки та протипожежної профілактики на об»єктах енергетики.
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (30%): письмові звіти з лабораторних робіт, письмові звіти з практичних занять (15 %), графічно-розрахункова робота (15%). Для заочного навчання - контрольна робота. • Підсумковий контроль (70%, залік): тестування
Критерії оцінювання результатів навчання: письмові звіти з лабораторних робіт, захист лабораторних робіт, виконання розрахунково-графічної роботи (30балів); • підсумковий контроль - диференційований залік (100 балів): за результатами поточного контролю та залікового тестового контролю (70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. http://www.zakon0/rada.gov.ua . 2. http://www.pidruchniki.com. 3. Катренко Л.А., Кіт Ю.В., Пістун І.П. Охорона праці. Курс лекцій. Практикум: Навчальний посібник. – Суми: ВТД „Університетська книга”, 2011. -496 с. 4. Андронов В. А., Буц Ю. В., Третьяков О. В., Шароватова О. П. Безпека життєдіяльності:навч. посіб. для самост. роботи студентів/Ун-т цивіл. захисту України .-Харків:ХОГО "НЕТ" : "ЕкоПерспектива",2007 .-304 с. 5. Мохняк С.М., Дацько О.С., Козій О.І., Романів А.С., Петрук М.П., Скіра В.В., Васійчук В.О., Безпека життєдіяльності. Навчальний посібник. Львів. Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009. - 264с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).