Спеціальні розділи електромеханотроніки

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.06.E.110
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Електромехатроніка та комп'ютеризовані електромеханічні системи
Лектор: к.т.н., доцент Харчишин Богдан Михайлович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни „ Спеціальні розділи електромеханотроніки ” є набуття студентами теоретичних та практичних знань зі спеціальних типів та режимів роботи електричних машин і трансформаторів. Вивчаючи цю дисципліну майбутні спеціалісти закріплять та поглиблять свої знання, отримані у загальному курсі «Електричні машини» та «Спеціальні електромеханотронні перетворювачі».
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей. Загальні компетентності: - ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу; - ЗК2. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - ЗК5. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; - ЗК6. Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми; - ЗК7. Здатність працювати в команді; - ЗК8. Здатність працювати автономно; Фахові компетентності: - ФК2. Здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки; - ФК5. Здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з роботою електричних машин та апаратів . - ФК9. Усвідомлення необхідності підвищення ефективності електроенергетичного, електротехнічного та електромеханічного устаткування; - ФК10. Усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці; - ФКС1. Уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електромехатронних пристроїв і перетворювачів шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання - ФКС3. Уміння аргументувати вибір методів розв’язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення.
Результати навчання: - знати принцип роботи і будову, фізичні явища, які відбуваються в спеціальних режимах роботи, і основні характеристики спеціальних типів електричних машин і трансформаторів; - вміти аналізувати і описувати стаціонарні і перехідні процеси в них.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: - Вища математика, ч. 1 і ч.2 - Фізика,ч. 1 і ч.2 - Теоретичні основи електротехніки, ч. 1 і ч.2 - Електричні машини.
Короткий зміст навчальної програми: Розглянуто теоретичні та практичні аспекти особливих режимів роботи класичних типів електричних машин та електромеханотронних перетворювачів, а також особливості будови та роботи їх спеціальних типів. Проаналізовано особливості процесів та явищ, які відбуваються та виникають під час роботи електромеханотронних перетворювачів, зокрема перехідні процеси.
Опис: Основні зв’язки між техніко-економічними характеристиками електричних машин. Складні і змішані якірні обмотки машин постійного струму. Вирівнюючі сполучення в якірних обмотках машин постійного струму. Особливості реакції якоря в генераторі і двигуні постійного струму. Особливості комутації у машині постійного струму та основні способи її поліпшення. ЕРС самоіндукції і зовнішнього поля. Електромашинний підсилювач з поперечним полем (амплідин). Уніполярна машина постійного струму. Магнітогідродинамічні машини постійного струму. Особливості неробочого ходу трифазних трансформаторів. Робота трифазних трансформаторів при несиметричному навантаженні. Перехідні процеси при вмиканні і короткому замиканні трансформаторів. Триобмоткові трансформатори. Зубцеві гармоніки у машинах змінного струму. Параметри машин змінного струму в усталеному режимі роботи і їх експериментальне визначення. Вплив вищих просторових гармонік МРС на електромагнітний момент асинхронного двигуна. Каскадні схеми регулювання частоти обертання асинхронного двигуна. Частотний метод регулювання частоти обертання асинхронних двигунів. Робота асинхронної машини в режимі генератора. Режим подвійного живлення асинхронної машини. Пуск однофазного асинхронного двигуна за допомогою короткозамкненої екрануючої обмотки на статорі. Вплив параметрів на статичну стійкість синхронних машин. Робота синхронної машини паралельно з мережею при сталому струмі збудження або сталому моменті. Одновісьний ефект при асинхронному пуску в хід синхронних двигунів. Асинхронізована синхронна машина. Перехідні процеси в синхронних машинах: трифазне коротке замикання. Основні відомості про колекторні машини змінного струму. Трифазний колекторний двигун змінного струму з паралельним збудженням. Одноякірний перетворювач. Однофазні колекторні двигуни.
Методи та критерії оцінювання: Підсумковий контроль знань проводиться у вигляді диференційованого заліку. Підсумкова семестрова оцінка виставляється за результатами поточного контролю за 100-бальною шкалою. Поточний контроль здійснюється у формі усного опитування на початку занять, за результатами захисту звітів з лабораторних робіт, за результатами виконання контрольної роботи, а також за результатами тестувань чи письмових контрольних заходів.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Захист звітів з лабораторних робіт, усне опитування, контрольна робота (20%); • Контрольна робота (20%); • Поточний контроль (тести) (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Яцун М.А. Електричні машини: підручник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. – 464 с. 2. Вольдек А.И. Электрические машины. – М.: Энергия, 1978. 3. Яцун М.А. Електричні машини. Навчальний посібник. - Львів: вид-во НУ "Львівська політехніка", 2004. - 440 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).