Основи релейного захисту та автоматики електроенергетичних систем

Спеціальність: Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка
Код дисципліни: 6.141.00.O.032
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Електроенергетика та системи управління
Лектор: к.т.н., доцент Баран Петро Михайлович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є формування у студентів необхідних компетентностей, набуття ними знань та умінь з вивчення основних засобів релейного захисту та автоматики, які використовуються в керуванні електроенергетичними системами, принципів їх виконання, розрахунку параметрів спрацювання, одержання практичних навиків з випробування та перевірки окремих пристроїв захисту та автоматики, особливостей їх експлуатації, достатніх для успішного виконання відповідних професійних обов’язків.
Завдання: загальні компетентності: • здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу (ЗК1); • здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК2); • здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел (ЗК5); • здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК6); • здатність працювати в команді (ЗК7); • здатність працювати автономно (ЗК8). ? фахові компетентності: • здатність вирішувати практичні задачі із застосуванням систем автоматизованого проектування і розрахунків (ФК1); • здатність вирішувати практичні задачі із залученням методів математики, фізики та електротехніки (ФК2); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з роботою електричних систем та мереж, електричної частини станцій і підстанцій та техніки високих напруг (ФК3); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов'язані з проблемами метрології, електричних вимірювань, роботою пристроїв автоматичного керування, релейного захисту та автоматики (ФК4); • здатність вирішувати комплексні спеціалізовані задачі і практичні проблеми, пов’язані з проблемами виробництва, передачі та розподілення електричної енергії (ФК6); • здатність виконувати професійні обов’язки із дотриманням вимог правил техніки безпеки, охорони праці, виробничої санітарії та охорони навколишнього середовища (ФК8); • усвідомлення необхідності постійно розширювати власні знання про нові технології в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці (ФК10); • уміння ідентифікувати, класифікувати та описувати роботу електричних станцій, електричних систем і мереж, систем електропостачання шляхом використання аналітичних методів і методів моделювання (ФКС1); • уміння аргументувати вибір методів розв'язування спеціалізованих задач, критично оцінювати отримані результати та захищати прийняті рішення (ФКС3).
Результати навчання: • знати призначення, функції і властивості пристроїв релейного захисту та автоматики; • знати методи побудови пристроїв захисту та автоматики, основні принципи їх виконання; • знати практичні методи випробування та перевірки окремих пристроїв захисту та автоматики; • вміти вибирати пристрої релейного захисту та автоматики для окремих елементів електроенергетичної системи; • вміти розраховувати параметри спрацювання простих захистів елементів електроенергетичної системи; • вміти перевіряти справність релейної апаратури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теоретичні основи електротехніки; • Електричні мережі; • Електричні машини; • Електрична частина станцій та підстанцій; • Електротехнічні системи електроспоживання.
Короткий зміст навчальної програми: Викладено загальні відомості про основні засоби релейного захисту та автоматики, які використовуються в керуванні електроенергетичними системами, принципи їх виконання, розрахунок параметрів спрацювання, методи випробування та перевірки окремих пристроїв захисту та автоматики, особливості їх експлуатації.
Опис: Призначення та принципи виконання релейного захисту. Призначення та основні характеристики реле. Захист запобіжниками. Захист автоматичними вимикачами. Трансформатори струму. Трансформатори напруги. Джерела оперативного струму. Струмові захисти ліній електропересилання. Основні положення про диференційні та дистанційні захисти ліній електропересилання. Струмові захисти трансформаторів. Захисти електричних двигунів. Основні види автоматики електроенергетичних систем.
Методи та критерії оцінювання: Захисти звітів з лабораторних робіт, оцінка роботи на практичних заняттях, розрахунково-графічні роботи (контрольні роботи), екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • письмові звіти з лабораторних і розрахункових робіт, усне опитування (30%) • підсумковий контроль - екзамен: письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кідиба В.П. Релейний захист електроенергетичних систем: Навч. посіб. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 504 с. 2. Шелепетень Т.М. Захисна автоматика електричних мереж: Навч. посібик для студентів спеціальностей 7.090602 та 8.090602 "Електричні системи та мережі" всіх форм навчання. – Львів, 2002. - 157 с. 3. Букович Н.В. Автоматика електроенергетичних систем: Навч. посіб. – К.: ІЗМН, 1998. – 280 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).