Транспортні засоби та інфраструктура залізниць

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.016
Кількість кредитів: 5.50
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: Д.т.н., доцент Ковальчук Віталій Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є набуття теоретичних та практичних знань із основних видів рухомого складу залізниць, що використовуються у перевізному процесі залізничного транспорту, ведення колійного господарства, машинізації і механізації колійного господарства, видів ремонтів залізничної колії та конструкцій і споруд верхньої та нижньої будови залізничної колії.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 6. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК 8. Здатність розробляти та управляти проектами ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності: ФК 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища. ФК 8. Здатність проектувати транспортні (транспортно-виробничі, транспортно-складські) системи і їх окремі елементи. ФК 13. Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни, виходячи з техніко-експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів.
Результати навчання: ПРН 6. Досліджувати транспортні процеси, експериментувати, аналізувати та оцінювати параметри транспортних систем та технологій. ПРН 8. Розробляти, проектувати, управляти проектами у сфері транспортних систем та технологій. ПРН 18. Досліджувати види і типи транспортних систем. Знаходити рішення оптимізації параметрів транспортних систем. Оцінювати ефективність інфраструктури та технології функціонування транспортних систем. ПРН 19. Пояснювати експлуатаційну, техніко-економічну, технологічну, правову, соціальну та екологічну ефективність організації перевезень. ПРН 20. Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність. ПРН 23. Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів. Установлювати зв’язок між елементами конструкції транспортних засобів. ПРН 26. Досліджувати проблеми людського чинника, пов’язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв’язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс транспорту. Підприємства залізничного транспорту. Залізничні станції та вузли. Управління експлуатаційною робою. Організація спеціальних перевезень. Пасажирські перевезення на залізничному транспорті. Організація і управління рухом на залізничному транспорті.
Короткий зміст навчальної програми: Основними завданнями вивчення дисципліни є ознайомлення студентів із видами рухомого складу залізниць, що використовуються для перевезення вантажів та пасажирів на залізничному транспорті. Вивчення верхньої та нижньої будови залізничної колії, будови штучних споруд, організації ремонтів колії, основ ведення колійного господарства та особливостей устрою ходових частин рухомого складу. Також вивчаються питання контролю стану колії, снігозатримання і організація снігоборотьби на залізничних коліях.
Опис: Перелік тем лекційних заняття: Загальні поняття та класифікація рухомого складу залізниць. Класифікація самохідного рухомого складу. Класифікація та позначення вагонів. Тепловози. Загальна будова. Розташування обладнання. Призначення та типи передач потужності. Тягові та техніко-економічні характеристики локомотивів. Електрорухомий склад змінного струму. Тягові трансформатори. Випрямлячі струму. Регулювання швидкості руху. Основні типи та елементи інженерних споруд та будівель на залізницях. Сучасний стан транспортної інфраструктури України. Залізнична колія, верхня і нижня будова. Основні її елементи. Рейки, призначення, конструкція, термін їх роботи і способи продовження терміну служби. Конструкція дерев'яних і залізобетонних шпал. Проміжні і стикові кріплення, їх конструкція Баласт. Призначення і вимоги до нього. Конструкція баластної призми. Угон колії і боротьба з ним. Конструкція безстикової колії. Типи верхньої будови. Вибір конструкції ВБК. Класифікація з'єднань і перехресть колії. Звичайний стрілочний перевід, конструкція стрілки. Конструкція хрестовини, підрейкової основи. Розрахунок стрілочних переводів. Розрахунок окремих елементів переводу, проектування епюри переводу. Симетричні стрілочні переводи. Глухі перехрестя, перехресні переводи. Норми утримання стрілочних переводів. Встановлення допустимих швидкостей руху. З'їзди і стрілочні вулиці. Основи розрахунку комбінації укладки переводів. Особливості устрою ходових частин рухомого складу. Улаштування рейкової колії в прямих і кривих частинах колії. Норми і допуски їх утримання. Розрахунок потрібної ширини рейкової колії і підвищення зовнішньої рейки в кривих. Перехідні криві. Розрахунок розміщення вкорочених рейок. Основи ведення колійного господарства. Класифікація робіт по утриманню і ремонту колії. Поточне утримання колії. Контроль стану колії Організація ремонтів колії. Комплексна механізація ремонтів колії. Снігозатримання і організація снігоборотьби на залізничних коліях. Механізація снігоборотьби. Підпірні стінки. Шумозахисні споруди залізниць. Будова та експлуатація мостів на залізничній колії. Тунелі на залізницях. Труби на залізницях. Перелік тем практичних занять: Верхня будова колії. Категорії колії. Вибір конструкції верхньої будови колії. Нижня будова колії. Конструкція насипу та виїмки. Розрахунок підвищення зовнішньої рейки. Розрахунки стрілочних переводів на ЕОМ. Підготовка вихідних даних. Роздруківка результатів розрахунку. Розрахунки елементів стрілочних переводів (стрілка, хрестовина). Розрахунки основних геометричних і осьових розмірів стрілочного переводу. Креслення звичайного стрілочного переводу. Контроль стану колії. Колієвимірювальний вагон. Розрахунок величини «вікна» капітального ремонту колії. Креслення графіка робіт у «вікно». Снігоборотьба на перегоні та станції. Машини зі снігоборотьби. Розрахунок максимальної витрати води від зливи. Розрахунок максимальної витрати води від сніготанення. Розрахунок отвору малого мосту. Розрахунок дорожніх труб для пропуску вод. Визначення ККД електричної тяги. Побудова тягової характеристики електровозу. Визначення основних параметрів тепловозного дизеля, повного ККД і потужності тепловозу.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1 Положення про проведення планово-запобіжних ремонтно-колійних робіт на залізницях Украйни. [Текст]/ ЦП-0287 від 01.04.2015 – К., 2015. – 45 с. 2 ДБН В.2.3 -19-2008 Споруди транспорту залізниці колії 1520 мм [Текст] Затв.: Наказ Держкоммістобудування України від 26.01.2008 р. № 42 / Мін-во будув. України. К., 2006 151 с. 3 Правила розрахунків залізничної колії на міцність і стійкість. ЦП-0117 [Текст] Затв.: Наказ Мінтрансу та зв’язку України від 13.12.2004, №960-ЦЗ/ Мін-во трансп. та зв’язку України. – К., 2004. –170 с. 4 Правила улаштування основної площадки земляного полотна при виконанні капітального ремонту та модернізації колії. ЦП-0204 [Текст] Затв.: Наказ Мінтрансу та зв’язку України від 25.12.2008, №557-ЦЗ / Мін-во трансп. та зв’язку України. – К., 2009. –44 с. 5 Інструкція з утримання земляного полотна залізниць України, ЦП-0072 [Текст] Затв.: Наказ, від 08.05.2001, №256-Ц/ К., 2001. – 104 с. 6 Даніленко Е.І. Залізнична колія [Текст]: підручник для вищих навчальних закладів (у 2-х томах) / Е. І. Даніленко Київ, Інпрес, 2010. 1 том- 528 с., 2 том - 456 с. 7 Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. ЦП-0269, [Текст] Затв. наказом Укрзалізниці від 01.03.2012 №072-Ц, К.: НВП Поліграфсервіс, 2012. – с. 8 Технічні вказівки по улаштуванню, укладанню, ремонту і утриманню безстикової колії на залізницях України ЦП-0266, [Текст]. Затв. наказом Укрзалізниці від 01.02.2012 №033-Ц, К.: НВП Поліграфсервіс, 2012. -150 с. 10. Карпов М. І., Кутах О. П. ін.. « Основи будови та експлуатації колії » К., 2006. 242 с. 11. Орловський А.М.. Рибкін В.В., Мойсеєнко К.В., Черник В.І. Проектування поодинокого стрілочного переводу (Методичні вказівки) ДПТ, 2001 р. 12. Настечик М. П., Сиволап Т. Л., Савицький В. В., «Проектування та розрахунки з улаштування та експлуатації залізничної колії» Методичні вказівки до виконання курсового проекту з дисципліни «Улаштування та експлуатація колії» Д.:2011р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Транспортні засоби та інфраструктура залізниць (курсовий проєкт)

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: Д.т.н., доцент Ковальчук Віталій Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є здобуття практичних навичок із вибору конструкції верхньої будови колії, розрахунків одичного стрілочного переводу та визначення тривалості вікна при капітальному ремонті колії.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 6. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні ЗК 8. Здатність розробляти та управляти проектами ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності: ФК 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища. ФК 8. Здатність проектувати транспортні (транспортно-виробничі, транспортно-складські) системи і їх окремі елементи. ФК 13. Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни, виходячи з техніко-експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів.
Результати навчання: ПРН 6. Досліджувати транспортні процеси, експериментувати, аналізувати та оцінювати параметри транспортних систем та технологій. ПРН 8. Розробляти, проектувати, управляти проектами у сфері транспортних систем та технологій. ПРН 18. Досліджувати види і типи транспортних систем. Знаходити рішення оптимізації параметрів транспортних систем. Оцінювати ефективність інфраструктури та технології функціонування транспортних систем. ПРН 19. Пояснювати експлуатаційну, техніко-економічну, технологічну, правову, соціальну та екологічну ефективність організації перевезень. ПРН 20. Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність. ПРН 23. Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів. Установлювати зв’язок між елементами конструкції транспортних засобів. ПРН 26. Досліджувати проблеми людського чинника, пов’язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв’язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс транспорту. Підприємства залізничного транспорту. Залізничні станції та вузли. Управління експлуатаційною робою. Організація спеціальних перевезень. Пасажирські перевезення на залізничному транспорті. Організація і управління рухом на залізничному транспорті.
Короткий зміст навчальної програми: У межах даного курсу студенти вивчають практичні методи вибору конструкції верхньої будови колії, розрахунку та проєктування одичного стрілочного переводу, розрахунку тривалості вікна при капітальному ремонті колії та проєктування заходів по снігоборотьбі на залізничній станції.
Опис: Вибір конструкції верхньої будови колії. Розрахунок основних параметрів одичного стрілочного переводу. Визначення тривалості вікна для капітального ремонту колії. Проектування заходів по снігоборотьбі на станції.
Методи та критерії оцінювання: Захист виконаного згідно із завдання курсового проєкту (100%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Оформлення пояснювальної записки до курсового проекту – 20 балів. Правильність виконаних розрахунків та графічної частини згідно завдання – 40 балів. Усна компонента під час захисту курсового проекту – 40 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України / Е.І. Даніленко, А.М. Орловський, М.Б. Курган, В.О. Яковлєв та інші. – К.: «НВП Поліграфсервіс», 2012. – 395 с. 2. Положення про проведення планово-запобіжних ремонтно-колійних робіт на залізницях України. – К.: 2015. 3. Положення про систему ведення колійного господарства на залізницях України, що затверджено наказом Укрзалізниці від 22.12.2010 р. № 807 -Ц. 4. Правила визначення підвищення зовнішньої рейки і встановлення допустимих швидкостей в кривих ділянках колії. ЦП/0236. – Київ, 2011. – 56 с. 5. Улаштування та експлуатація залізничної колії. Методичні вказівки з виконання курсового проекту. Д.: ДІІТ, 2011. – 46 с. 6. ПТЕ залізниць України, Київ, 2005. 7. Даніленко Е.І. Залізнична колія / Улаштування, проектування і розрахунки, взаємодія з рухомим складом/ Підручник для вищих навчальних закладів (у 2-ох томах). Київ, Інпрес, 2010. – Том 1 – 528 с. 8. Карпов М.І., Кутах О.П., Павловський М.М., Систренський В.О. Основи будови та експлуатації залізничної колії. Навч. Посібник. – КУЕТТ, 2003.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).