Безпека руху на залізничному транспорті

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.O.035
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: Д.т.н., доцент Ковальчук Віталій Володимирович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладення дисципліни є набуття теоретичних та практичних знань забезпечення безпеки руху на залізничному транспорті.
Завдання: Загальні компетентності: ЗК 8. Навики здійснення безпечної діяльності. ЗК 12. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. Фахові компетентності: ФК 1. Здатність аналізувати та прогнозувати параметри і показники функціонування транспортних систем та технологій з урахуванням впливу зовнішнього середовища. ФК 3. Здатність організовувати та управляти перевезеннями вантажів (на залізничному транспорті). ФК 4. Здатність організовувати та управляти перевезеннями пасажирів та багажу (на залізничному транспорті). ФК 6. Здатність організовувати взаємодію видів транспорту. ФК 10. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій. ФК 11. Здатність оцінювати та забезпечувати безпеку транспортної діяльності. ФК 16. Здатність враховувати людський чинник в транспортних технологіях.
Результати навчання: ПРН 6. Досліджувати транспортні процеси, експериментувати, аналізувати та оцінювати параметри транспортних систем та технологій. ПРН 9. Розробляти, планувати, впроваджувати методи організації безпечної діяльності у сфері транспортних систем та технологій. ПРН 10. Розробляти та використовувати транспортні технології з врахуванням вимог до збереження навколишнього середовища. ПРН 13. Організовувати та управляти перевезеннями вантажів в різних сполученнях. Вибирати вид, марку, тип транспортних засобів та маршрутів руху. Контролювати хід виконання перевезення. ПРН 14. Організовувати та управляти перевезеннями пасажирів та багажу в різних сполученнях. Вибирати вид, марку, тип транспортних засобів та маршрутів руху. Організовувати обслуговування пасажирів на вокзалах та пасажирських терміналах. ПРН 20. Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність. ПРН 21. Впроваджувати методи організації безпечної транспортної діяльності. ПРН 26. Досліджувати проблеми людського чинника, пов’язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв’язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні та супутні навчальні дисципліни: Загальний курс транспорту. Підприємства залізничного транспорту. Залізничні станції та вузли. Управління експлуатаційною робою. Правові засади організації залізничних перевезень. Наступні навчальні дисципліни: Організація спеціальних перевезень. Пасажирські перевезення на залізничному транспорті. Організація і управління рухом на залізничному транспорті. Попередження і аналіз наслідків транспортних подій.
Короткий зміст навчальної програми: Основними завданнями вивчення дисципліни є ознайомлення студентів з основними нормативними документами, які визначають умови безпеки руху: ПТЕ, ІРП, 1С, нормативні акти з безпеки руху та їх зміст. Вивчення правил технічної експлуатації залізниць, основні розділи та їх трактування. У межах курсу вивчається порядок інформування про залізничні події, порядок розслідування транспортних подій, сигнали огородження, ручні сигнали та інші сигнали, що застосовуються на залізничному транспорті. Також вивчаються питання порядку руху і особливості відправлення поїздів при виконанні робіт на залізничних коліях і спорудах та методи профілактичної роботи по забезпеченню безпеки руху на залізничному транспорті.
Опис: Перелік тем лекційних заняття: Основні документи які визначають умови безпеки руху: ПТЕ, ІРП, 1С, нормативні акти з безпеки руху та їх зміст. Правила технічної експлуатації, основні розділи, їх трактування. Порядок інформування про залізничні події. Інструкція з сигналізації – основні положення, їх трактування. Порядок руху і особливості відправлення поїздів при виконанні робіт на залізничних коліях і спорудах. Норми та основні правила закріплення рухомого складу гальмовими башмаками та ручними гальмами. Положення про відбудовчі поїзди. Порядок класифікації транспортних подій у поїзній і маневровій роботі на залізницях України. Аналіз безпеки руху на залізницях України. Порядок розслідування транспортних подій. Профілактична робота по забезпеченню безпеки руху поїздів Перелік тем практичних занять: Дослідження стану залізничної колії у відповідності до нормативних документів з безпеки руху. Вивчення сигналів. Ручні сигнали, що подаються на перегонах. Ручні сигнали, що подаються на станціях. Звукові сигнали. Постійні і тимчасові сигнальні знаки. Світлофори. Вивчення правил огородження поїздів, місць виконання колійних робіт на перегоні. Розробка схем огородження місць виконання для заданих колійних робіт на перегоні. Вивчення правил огородження та розробка схем місць виконання колійних робіт на станції. Порядок видачі попереджень про обмеження швидкості руху. Дослідження технічного стану стрілочних переводів у відповідності до вимог нормативних документів. Оцінка стану стрілочного переводу за показниками натурного огляду та вимірів. Встановлення допустимих швидкостей руху по стрілочних переводах, які мають несправності. Вивчення вимог нормативних документів щодо улаштування та утримання залізничних переїздів. Розробка схеми улаштування залізничного переїзду для заданих умов експлуатації. Вивчення вимог ПТЕ до автозчіпного пристрою. Перевірка автозчепу комбінованим шаблоном під час натурного огляду. Дослідження стану рухомого складу у відповідності до нормативних документів з безпеки руху. Вивчення вимог ПТЕ до колісних пар. Виявлення несправностей колісних пар за допомогою шаблонів під час натурного огляду. Розслідування транспортних подій на залізницях України. Вивчення порядку службового розслідування причин сходу з рейок рухомого складу. Заповнення Актів службового розслідування (Форми РБУ-1, РБУ-3) Дослідження засобів енергопостачання у відповідності до нормативних документів з безпеки руху. Дослідження організації руху поїздів у відповідності до нормативних документів з безпеки руху. Забезпечення поїзда гальмами та розшифрування швидкостемірної стрічки.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт шляхом проведення усного опитування за тематикою роботи. 2. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з трирівневих теоретичних та практичних завдань. 3. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті лекційних та практичних занять.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) – 50 балів. Екзаменаційний контроль: письмова компонента – 40 балів; усна компонента – 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1 Правила технічної експлуатації залізниць України: ЦРБ/0004. /Затверджені Міністерством транспорту України від 20.12.96 № 411 та змінами та доповненнями, внесеними наказами МТУ від 08.06.98 № 226, від 23.07.99 № 386, від 19.03.02 № 179. – К.: Вид-во «Видавничий дім «Сам», 2003. – 133 с. 2 Коментарі та роз’яснення щодо застосування положень Правил технічної експлуатації залізниць України. – К.: Вид-во ТОВ «Імпрес», 2005. – 512 с. 3 Інструкція з сигналізації на залізницях України: ЦШ/0001. – К.: Вид-во ТОВ «Імпрес», 2008. – 160 с. 4 Інструкція з забезпечення безпеки руху поїздів при виконанні колійних робіт на залізницях України. ВНД УЗ 32.6.03.004-2012 ЦП (ЦП-0273). Затверджено наказом Міністерства інфраструктури України від 02.04.2012 р. № 204 / А.П. Татуревич, В.В. Рибкін, О.В. Губар та інші. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2012. – 108 с. 5 Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України: ЦД/0058. Затверджена Міністерством транспорту і зв’язку України від 31.08.2005 №507 – К.: Вид-во ТОВ «Імпрес», 2005. – 464 с. 6 Збірник нормативних актів з безпеки руху на залізничному транспорті. ¬Затверджено наказом Укрзалізниці від 12.07.2011 р. № 210-ЦЗ. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2011. – 352 с. 7. Класифікація і каталог дефектів та пошкоджень елементів стрілочних переводів та рейок залізниць України (ЦП/0284, ЦП/0285). ¬Затверджено наказом Укрзалізниці від 8 Інструкція з улаштування та утримання колії залізниць України. ЦП-0269 / Е. І. Даніленко, А.М. Орловський, М.Б. Курган, В.О. Яковлєв та інші. ¬Затверджено наказом Укрзалізниці від 01.03.2012 р. № 072-Ц. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2012. – 456 с. 9 Технічні вказівки щодо оцінки стану рейкової колії за показниками колієвимірювальних вагонів та забезпечення безпеки руху поїздів при відступах від норм утримання рейкової колії. ЦП-0267. ¬Затверджено наказом Укрзалізниці від 01.02.2012 р. № 033-Ц. – К.: ТОВ "НВП Поліграфсервіс", 2012. – 46 с. 10. Правила і технологія виконання робіт при поточному утриманні залізничної колії. ЦП 0084. /Е.І. Даніленко, та ін. – К.: Транспорт України, 2002. – 156 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).