Диспетчерське управління рухом поїздів

Спеціальність: Організація перевезень та управління на залізничному транспорті
Код дисципліни: 6.275.04.E.064
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Транспортні технології
Лектор: ст.викл Федунь Тарас Іванович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів системи наукових і професійних знань, навичок в області організації перевезень та управління експлуатаційною роботою залізничного транспорту.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та вирішувати практичні проблеми у галузі транспорту з використанням теорій та методів сучасної транспортної науки на основі системного підходу та з врахуванням комплексності та невизначеності умов функціонування транспортних систем Загальних: 1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК-12); 2. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу (ЗК-13). Фахових: 1. Здатність до оперативного управління рухом транспортних потоків СК-5); 2. Здатність оцінювати та забезпечувати ергономічну ефективність транспортних технологій (СК-10); 3. Здатність організовувати міжнародні перевезення (СК-12); 4. Здатність оцінювати плани та пропозиції щодо організації та технології перевезень, складені іншими суб’єктами, та вносити необхідні зміни виходячи з техніко-експлуатаційних параметрів та принципів функціонування об’єктів та пристроїв транспортної інфраструктури, транспортних засобів (СК-13); 5. Здатність організовувати транспортно-експедиторське обслуговування вантажів (СК-15); 6. Здатність врахувати людський фактор в транспортних технологіях (СК-16).
Результати навчання: РН-2 Критично оцінювати наукові цінності і досягнення суспільства у розвитку транспортних технологій. РН-15 Оцінювати параметри транспортних потоків. Проектувати схеми і мережі транспортних систем. Розробляти технології оперативного управління транспортними потоками. РН-20 Досліджувати складові ергономічності транспортних технологій. Встановлювати їх ефективність і надійність. РН-23 Розпізнавати якісні і кількісні показники експлуатації транспортних засобів. Оцінювати елементи конструкції транспортних засобів. Установлювати зв'язок між елементами конструкції транспортних засобів. РН-25 Використовувати методи організації транспортно-експедиторського обслуговування різних видів сполучення. РН-26 Досліджувати проблеми людського фактору, пов'язані з транспортом, а також наслідки помилок для безпеки та управління. Визначати моделі поведінки людей у зв'язку з помилками.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Обчислювальна техніка в інженерних і економічних розрахунках Вища математика Фізика Нарисна геометрія та інженерна графіка Основи менеджменту та маркетингу Загальний курс транспорту Технологія галузі і транспортні засоби залізниць Супутні і наступні навчальні дисципліни: Інформаційні системи і технології на залізничному транспорті Основи економіки транспорту Основи теорії транспортних процесів і систем
Короткий зміст навчальної програми: Під час вивчення цієї навчальної дисципліни студент набуває теоретичних та практичних знань і навиків дільницях, раціонального використання їх пропускної і провізної спроможності в умовах забезпечення безпеки руху і схоронності вантажів.
Опис: Сучасні методи збору і передачі інформації на Укрзалізниці. Порядок збору і передачі інформації на Укрзалізниці. Призначення і структура Дорожніх Обчислювальних Центрів. ОЦ в дирекціях, СТЦ. Автоматизовані робочі місця. Робота інженерів-графістів у дирекціях і управліннях залізниць. Розробка графіків руху поїздів за допомогою ЕОМ. Організація руху поїздів комбінованого транспорту. Організація руху контейнерних поїздів. Організація руху контрейлерних поїздів. Аналіз обсягів експлуатаційної роботи. Задачі і види аналізу. Аналіз оперативний, періодичний, цільовий. Аналіз виконання вантажних операцій. Аналіз місцевої роботи. Аналіз поїзній роботи і виконання графіка руху поїздів. Оперативне управління роботою локомотивів. Управління роботою локомотивів на УЗ, залізницях і дирекціях перевезень. Локомотивні диспетчери в управліннях і дирекціях залізниць, їхні функції. Методи регулювання локомотивного парку. Оперативний план управління рухом поїздів. Оперативне планування і управління рухом. Вихідні дані для планування експлуатаційної роботи. Поїзне положення на станціях і ділянках. Оперативне планування роботи залізниці і дирекції. Корегування змінного завдання. Оперативне планування роботи станції. Диспетчерське управління рухом поїздів. Призначення і сутність диспетчерського управління рухом поїздів. Диспетчерський апарат дирекцій залізничних перевезень. Оперативне планування роботи дирекції. Корегування змінного завдання. Права і обов’язки поїзних диспетчерів. Організація руху поїздів комбінованого транспорту. Організація руху контейнерних поїздів. Організація руху контрейлерних поїздів. Аналіз обсягів експлуатаційної роботи. Задачі і види аналізу. Аналіз оперативний, періодичний, цільовий. Аналіз виконання вантажних операцій. Аналіз місцевої роботи. Аналіз поїзній роботи і виконання графіка руху поїздів. Оперативний план управління рухом поїздів. Оперативне планування і управління рухом. Вихідні дані для планування експлуатаційної роботи. Поїзне положення на станціях і ділянках. Оперативне планування роботи залізниці і дирекції. Корегування змінного завдання. Оперативне планування роботи станції.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань у студентів відбувається за такими методами: 1. Захист звітів до практичних робіт у письмовій формі шляхом проведення контрольного заходу за тематикою роботи у вигляді тесту. 2. Захист курсового проекту проводиться в усній формі шляхом оцінювання наступних складових: – якість виконаної студентом курсового проекту; –доповідь студента; – повноту та правильність відповідей на поставлені студентові запитання. 3. Проведення письмового екзамену за результатами вивчення дисципліни, який складається з тестування. 4. Проведення усної компоненти за результатами написання екзамену, питання якої ґрунтуються на змісті практичних завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК): практичні заняття - 40 Заліковий контроль: письмова компонента - 55 усна компонента - 5
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Статут залізниць України. К.: Транспорт України, 1998. – 83 с. 2. Д. М. Козаченко Експлуатаційна робота залізничних станцій: приклади та задачі : навчальний посібник для вищ. навч. закл. / Д. М. Козаченко, Р. Г. Коробйова І. Ю. Левицький, О. В. Лашков // ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дн-вськ : Вид-во ПФ «Стандарт-Сервіс», 2014. — 108 с. : іл., табл. - Бібліогр.: с. 104. — ISBN 978-966-97463-0-6. 3. Козаченко Д. М. Органiзацiя роботи сортувальної станцiї : навч. посіб. для ВНЗ / Козаченко Д. М., Коробйова Р. Г., Германюк Ю. М. – Львів : СПОЛОМ, 2023. – 142 с. : іл. 45, табл. 58. Бібліогр. с. 130.Інструктивні вказівки з організації вагонопотоків на залізницях України. Київ, 2005 р. 4. Управління експлуатаційною роботою і якістю перевезень на залізничному транспорті : навч. посіб. / М.І.Данько, Т.В.Бутько, О.В.Березань [та ін.]; за ред. М.І. Данька. - Х.: УкрДАЗТ, 2008. - 174 с. 5. Інструкція з руху поїздів і маневрової роботи на залізницях України ЦД-0058 : наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 31.08.05 № 507. - К., 2005. - 464с. Інструкція зі складання графіку руху поїздів на залізницях України. Київ, 2002 р. 6. Загальне положення про залізничну станцію. ЦД-0054. Затв. Наказом № 1041-ЦЗ від 30.12.2004 7. Інструктивні вказівки з організації вагонопотоків на залізницях України ЦД 0053 - К.: ДАЗТ, 2005.- 98 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).