Педагогічний експеримент та методи математичної статистики

Спеціальність: Освітні, педагогічні науки
Код дисципліни: 8.011.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Педагогіка та інноваційна освіта
Лектор: Козловський Юрій Михайлович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: УН 6: здійснювати планування, реалізацію та коригування послідовного процесу ґрунтовного наукового дослідження з дотриманням належної академічної доброчесності; УН 8: демонструвати навички самостійного виконання наукового дослідження, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, оцінювати результати автономної роботи і нести відповідальність за особистий професійний розвиток та навчання інших. Автономія і відповідальність (АіВ): здатність самостійно проводити наукові дослідження формулювати власні інноваційні пропозиції та рекомендації з урахуванням академічної та професійної доброчесності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Стратегія наукових педагогічних досліджень Дослідницький семінар
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються особливості експериментального педагогічного дослідження; класифікація, типи і завдання експерименту; методи експериментального дослідження; методика експерименту, план і програма експерименту, засоби вимірювань, обробка даних експерименту; метрологічне забезпечення експериментальних досліджень, методи вимірювання; обробка результатів експериментальних досліджень, статистичні методи оцінки в експериментальних дослідженнях, визначення законів розподілу і їх адекватності даним експерименту, використання комп’ютерної техніки, методи підбору емпіричних формул; математичні методи в педагогічних дослідженнях; основні етапи статистичного дослідження, генеральна та вибіркова сукупності, статистичний розподіл вибірки, нормальний розподіл та його характеристики, основні показники варіації; вибіркове спостереження та перевірка гіпотез, види вибірки і способи відбору, процедура перевірки статистичних гіпотез, способи прогнозних розрахунків показників динаміки; дисперсійний та кореляційний аналіз, методи багатовимірної статистики, факторний та кластерний аналіз, регресійний метод аналізу, метод кластеризації; непараметричні методи дослідження взаємозв’язку між ознаками.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні заняття: словесні методи, евристичний метод, метод закріплення матеріалу, перетворюючий метод, метод психологічної активізації творчості, методи аналогій проблемні методи навчання, методи аналізу і синтезу. Практичні заняття: дослідницький метод; наочні методи, проблемно-пошуковий метод, метод дискусії, евристична бесіда, складання й аналіз есе, виконання практичних робіт, лабораторний метод. Самостійна робота: метод систематизації, робота з друкованими джерелами, пошук інформації в Інтернет-джерелах, метод самостійного спостереження, дослідницький метод, метод аналізу і синтезу. Іспит – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння аспірантом (здобувачем) навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни: 1. Виконання тренувальних тестових завдань за темою кожної лекції. Виконання одного тестового завдання оцінюється в 1 бал автоматично у ВНС. Термін виконання тестового завдання за кожною темою – два тижні після прослуханої лекції. Всього 7 тестових завдань – максимальна сума балів – 7. 2. Виконання практичних робіт за кожною темою. Виконання кожної практичної роботи оцінюється у 2 бали. Термін виконання практичної роботи за кожною темою – два тижні після практичного заняття. Всього 7 практичних робіт – максимальна сума балів – 21. Практичні роботи виконуються аспірантом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюються викладачем за такими критеріями: - присутність аспіранта на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 0,5бала; - аргументація підготовленої практичної роботи під час її захисту – 1,5 балів; - оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 1бал. 3. Виконання індивідуального науково-дослідницького завдання прикріплюється у ВНС і оцінюється викладачем у 22 бали за такими критеріями: - обґрунтування вибору напряму дослідження – 4 бали; - аргументація викладу і формулювання триєдиної мети, завдань дослідження і методів реалізації мети – 6 балів; - логічність побудови, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, інноваційність та якість оформлення міні-дидактичного проекту – 5 балів; - формулювання висновків – 2 бали; - захист роботи – 5 балів. Для оцінювання підсумкових результатів навчання здобувачів освіти застосовується інституційна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка»
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Конспект лекцій з дисципліни “Математичні методи в педагогіці” / Укл.: Козловський Ю.М. – Львів, 2016. – 98 с. 2. Козловський Ю. М. Методологія педагогічного дослідження : навч. посіб. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2018. 196 с. 3. Козловський Ю.М. Педагогіка: підручник / Ю.М. Козловський, В.Л. Ортинський, Л.В. Дольнікова. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. –320с. 4. Методологія та методика наукового дослідження : підручник / В. О. Вихрущ, Ю. М. Козловський. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 336 с. Рекомендована література Базова 1. Березюк, О. С., & Власенко, О. М. (2017). Дидактика: теорія і практика. Житомир, Україна: Вид–во ЖДУ ім. І. Франка. 2. Бобало Ю. Я. (ред.) (2018). Організаційне та кадрове забезпечення освітнього процесу: збірник нормативних документів Національного університету «Львівська політехніка». Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки. 3. Гончаренко С. Педагогічні дослідження. Методологічні поради молодим науковцям. - К, 1995. - 45 с. 4. Жалдак М. І. Теорія ймовірностей і математична статистика : підручник для студентів фізико-математичних та інформатичних спеціальностей педагогічних університетів – Київ : Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова, 2017. – 707 с. 5. Крамаренко Т. Г. Теорія ймовірностей та математичні методи у психології : електронний навчальний курс [Електронний ресурс] . - Режим доступу : http://moodle.krpd.edu.ua/ (дата звертання 20.05.2018). 6. Кухта М.І., Ваколя З.М. Методи дослідження в педагогіці: методичні рекомендації до практичних занять і самостійної роботи. Ужгород: ДВНЗ «УжНУ», 2021. 20 с. 7. Лупан І. В. Комп’ютерні статистичні пакети : навч.-метод. посіб. / І. В. Лупан, О. В. Авраменко. – Кіровоград, 2010. – 218 с. 8. Методологічні засади педагогічного дослідження: монографія / авт. кол. : Є.М. Хриков, О. В. Адаменко, В. С. Курило та ін. ; за заг ред. В. С. Курила, Є. М. Хрикова ; Держ. закл. „ Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”. - Луганськ : Вид-во ДЗ „ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2013. – 248. 9. Методологія наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. / В. С. Антонюк, Л. Г. Полонський, В. І. Аверченков, Ю. А. Малахов. -К.: НТУУ «КГБ», 2015. - 276 с. 10. Методологія наукових досліджень [Текст] : навч. посіб. / В. С. Антонюк, Л. Г. Полонський, В. І. Аверченков, Ю. А. Малахов. -К.: НТУУ «КГБ», 2015. - 276 с. 11. Таланова, Ж. В. (2010). Докторська підготовка у світі та Україні. Київ, Україна: Міленіум. 12. Холковська, І. Л. (ред.). (2017). Професійно-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу. Вінниця, Україна: ТОВ «Нілан ЛТД». Допоміжна 13. Вихрущ В. О. Методологія та методика наукового дослідження. Тернопіль: ТАЙП, 2015. 252 с. 14. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студ., курсантів, аспірантів та ад’юнктів / за ред. А.Є. Конверського. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 352 с. 15. Конверський А.Є. Основи методології та організації наукових досліджень: Навч. посіб. для студ., курсантів, аспірантів та ад’юнктів / за ред. А.Є. Конверського. – К.: Центр учбової літератури, 2010. – 352 с. 16. Лозова, В. І. (2011). Хрестоматія з педагогіки вищої школи. Харків, Україна. 17. Освіта в Україні: базові індикатори. Інформаційно-статистичнийбюлетень. (2018). Київ, Україна: ДНУ «Інститутосвітньоїаналітики». 18. Рашкевич, Ю. М. (2014). Болонський процес і нова парадигма вищої освіти. Львів, Україна: Видавництво Львівської політехніки. 19. Шейко В. М. Організація та методика науково- дослідницької діяль¬ності : підручник. / В.M. Шейко, H. M. Кушнаренко -К. : Знання, 2004. - 307 с. 20. Юринець В. Є. Методологія наукових досліджень : навч. посібник / В. Є. Юринець. -Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2011. - 178 с. Інформаційні ресурси 21. ДСТУ 8302:2015 Інформація і документація. Бібліографічне посилання. Загальні положення та правила складання, 2016 р. – посилання 22. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. (2017). Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 23. Закон України «Про професійно-технічну освіту». (1998). Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80 24. Постанова Кабінету міністрів України № 266 від 29.04.2015 р. «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». (2015). Взято з: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-%D0%BF 25. Статут Національного університету «Львівська політехніка». (2018). Взято з: http://lp.edu.ua/sites/default/files/attach/2017/5515/n.r._statutu_nu_lp_-_2019_.pdf 26. Fleming, N. (2017). The VARK modalities. Retrieved from: http://vark-learn.com/introduction-to-vark/the-vark-modalities/ 27. The Council of the European Union (2018). European Key Competences for Lifelong Learning. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN 28. www.mon.gov.ua. - веб-сторінка Міністерства освіти і науки України. 29. www.nbuv.gov.ua. - веб-сторінка бібліотеки ім. Вернадського. 30. www.nbuv.gov.ua. - веб-сторінка бібліотеки ім. Вернадського.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).