Теорія аргументації та еристика
Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Чурсінова Оксана Юріївна, кандидат філософських наук, доцент
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування в аспірантів таких компетентностей:
загальні компетентності:
1. Володіти культурою мислення, формувати здатність узагальнювати, аналізувати, вміння логічно, аргументовано і чітко вибудовувати усне і писемне мовлення. Набуття навичок гнучкого мислення, вміння ставити питання і шукати способи їх вирішення, розглядати парадокси, альтернативи, суперечності.
2. Здатність удосконалювати і розвивати свій інтелектуальний та загальнокультурний рівень, усвідомити цінність і значення потреби у самовдосконаленні, оцінити світоглядні, соціальні та моральні позиції інших людей та сформулювати підстави власної виправданої позиції.
3. Уміння бути критичним та самокритичним для розуміння факторів, які мають позитивний чи негативний вплив на міжіндивідуальну комунікацію в контексті дискусій, суперечок, полеміки, здатність визначити та врахувати ці фактори в конкретних ситуаціях комунікації, коли позиції опонентів докорінно відрізняються чи навіть є протилежними.
4. Уміння коректно дискутувати (сперечатися) з іншими людьми, застосовувати в полемічних ситуаціях знання з логічних основ аргументації, аргументувати свої позиції на підставі обізнаності з історією європейської культури у ділянках еристики та риторики, не вдаватися до софізмів у прагненні довести свою позицію.
5. Здатність застосовувати звої знання та навички ведення полеміки для аналізу інформації з різних джерел, для переконування опонентів на підставі аргументованого, системного, послідовного ведення діалогу.
фахові компетентності:
1. Ґрунтовні знання фундаментальних положень теорії аргументації, її логічних основ та еристики в обсязі, необхідному для професійної діяльності.
2. Базові знання щодо понять, теорій і методів, необхідних для інтелектуального спілкування, організації і проведення дискусій, диспутів, інших публічних заходів, в яких беруть участь представники різних, навіть протилежних позицій, стосовно наукових, політичних, соціальних проблем у просторі світової і української реальності.
3. Здатність використовувати основні положення і методи теорії аргументації та риторики при вирішенні соціальних та професійних завдань.
4. Вміння виявляти в процесі професійної діяльності ті ділянки, в яких необхідними є знання з теорії аргументації та риторики, застосовувати ці знання і вміння для розв’язування проблемних ситуацій в навчальному процесі, професії, в інших сферах людської життєдіяльності, а також в повсякденних життєвих практиках.
Результати навчання: В результаті вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
- соціально-культурне призначення теорії аргументації та еристики в системі наукового та освітнього процесу Європи та України;
- основні періоди розвитку європейської теорії аргументації та еристики, включаючи їх роль у формуванні української науки та освіти;
- вихідні ідеї видатних теоретиків в ділянках теорії аргументації та еристики, практиків аргументованого ведення полеміки в ділянках освіти, науки, юриспруденції, політики тощо;
- провідні проблеми сучасної теорії аргументації та еристики й орієнтуватись в їх змісті;
- значення основних термінів теорії аргументації та еристики.
вміти:
- зіставляти та аналізувати переваги та недоліки різних позицій в ситуації обговорення певних проблем в контексті навчального процесу;
- якісно опрацьовувати обрані уривки першоджерел відомих представників теорії аргументації (ораторів, філософів, логіків, полемістів, риторів минулих часів і сьогодення).
- вміти аналізувати проблеми життя із використанням підходів і методів, сформованих в межах теорії аргументації та еристики;
- аргументувати власну позицію в обговореннях наукових та навчальних питань.
В результаті вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
РН1: Здатність аргументовано відстоювати (захищати) основні положення дослідницько- інноваційних комплексних проектів; системно формулювати і коректне представляти (подавати) власну позицію в публічному обговоренні (науковому і/або освітньому середовищі).
РН2: Здатність діяти свідомо, кваліфіковано, на підставі глибокої обізнаності предмета наукового дослідження. Вміння в процесі публічного обговорення головних положень своїх досліджень застосовувати набуті знання та навички з теорії аргументації та еристики. Формування звичок керуватися у професійному спілкуванні (суперечках, полеміці, дискусіях, диспутах) принципами чесності, відкритості, поваги до позицій опонентів, інакодумства,
конструктивного співробітництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Логіка, Політологія, Філософія, Соціологія, Історія світової та української культури, Риторика
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на вивчення історії формування раціонального мислення, необхідними складовими якого є теорія аргументації (як розділ логіки) та еристика, набуття знань з основ цих дисциплін, засвоєння навичок коректного аргументування та відстоювання власних позицій, застосування прийомів і методів еристики в ситуаціях обговорення проблем в навчальному процесі, професії, в інших сферах людської життєдіяльності, а також у повсякденних життєвих практиках. Програма спрямована на забезпечення академічної підготовки аспірантів.
Опис: Семіотичні аспекти теорії аргументації; Поняття, твердження та судження в предметному полі теорії аргументації; Умовиводи з теорії аргументації; Аналіз аргументації; структура аргументації; Особливості практики аргументації; Пояснення та розуміння в обґрунтуванні; Становлення еристики в контексті культурного поступу людства; Теорія і практика ведення суперечки.
Методи та критерії оцінювання: - спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю;
- усне опитування (індивідуальне і фронтальне);
- оцінка підготовки і проведення дискусій і диспутів;
- письмовий контроль знань і умінь за допомогою письмових робіт (тести, письмові відповіді на задачі, есе, індивідуальні роботи);
- презентації;
- практична перевірка виконаних завдань;
- тематичний та тестовий контролі тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів; екзаменаційний контроль - 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Повторева С.М. Словник з логіки. Львів: «Магнолія-2006», 2009. 196 с.
2. Повторева С.М. Логіка. Львів: «Магнолія-2006», 2010. 188 с.
3. Філософія (вступ до курсу, історія світової та української філософії, фундаментальні проблеми сучасної філософії): навч. посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 596 с.
4. Логіка висловів. Методичні вказівки до вивчення курсу «Логіка» для студентів усіх спеціальностей та форм навчання / укл. Б.Т.Домбровський, Г.В.Сігунов, Ю.Г.Шадських. Львів: Вид-во Націон. Ун-ту «Львівська політехніка», 2006. 20 с.
5. Предмет і основні поняття логіки. Методичні вказівки до вивчення курсу «Логіка» для студентів усіх спеціальностей та форм навчання / укл. Б.Т.Домбровський, Г.В.Сігунов, Ю.Г.Шадських. Львів: Вид-во Націон. Ун-ту «Львівська політехніка», 2006. 16 с.
6. Логіка висловів. Методичні поради для розв’язання завдань курсу «Логіка» для студентів усіх Інституту математики та фундаментальних наук спеціальності «Міжнародна інформація» / укл. М.М.Одарченко. Львів: Вид-во Націон. Ун-ту «Львівська політехніка», 2007. 12 с.
7. Виникнення та історичний розвиток логіки: Методичні вказівки з дисципліни «Філософія» для студентів усіх спеціальностей та форм навчання / укл. М.М.Одарченко. Львів: Вид-во Націон. ун-ту «Львівська політехніка», 2009. 20 с.
8. Хрестоматія з історії європейської філософії: [навчальний посібник для самостійної роботи студентів] / Під заг. Редакцією проф. В.Л.Петрушенка. – Львів: Новий Світ-2000, 2013. 527 с.
9. Антична філософія: Метод. вказівки до використання першоджерел і додаткової літератури під час вивчення курсу «Філософія» / Укл.: О.В.Паньків. – Львів: Вид-во Національного ун-ту «Львівська політехніка», 2011. – 12 с.
10. Фрейде П. Формування критичної свідомості. К.: ЮНІВЕРС, 2003. 170 с.
11. Хоменко І.В. Еристика: Підручник. К.: Центр учбової літератури, 2008. 280 с.
12. Щербина О. Філософія логіки, філософська логіка, аргументація / Філософська думка. 2013. № 5. С. 103–112.
13. Юридична аргументація / Велика українська юридична енциклопедія : у 20 т. / О. В. Петришин (відп. ред.) та ін. 2017. Т. 3 : Загальна теорія права. С. 850.
14. Ямщикова Л. Критичне мислення як вид розумової діяльності [Електронний ресурс]. Режим доступу : http:// spc.ks.ua/fi
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).