Лінгвістичний поворот у філософії
Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.M.012
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Ст. викл., канд. філос. наук Стебельська О.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
? знання лінгвістично-філософських концепцій представників аналітичної філософії, постпозитивізму, та методологічних засад дослідження мови з філософської точки зору;
? вміння синтезувати історичні, предметні і персональні аспекти матеріалу, а також давати власну оцінку новацій у сучасній гуманітаристиці;
? набуття навичок роботи з першоджерелами з відповідної тематики.
Фахові компетентності:
? базові знання з лінгвістичного аналізу та розвитку філософії мови в обсязі, необхідному для професійної діяльності.
Результати навчання: Результати навчання
знання лінгвістичних концепцій видатних представників західноєвропейської та української філософії та методологічних засад структурної лінгвістики як серцевини формування структуралізму та постстмодернізму і відповідних змін у дискурсі сучасної науки і культури;
вміння синтезувати історичні, предметні і персональні аспекти матеріалу, а також давати власну оцінку новацій у сучасній гуманітаристиці;
набуття навичок роботи з першоджерелами з відповідної тематики;
базові знання з теоретичної лінгвістики та розвитку лінгвістичної філософії в обсязі, необхідному для професійної діяльності.
У результаті вивчення дисципліни аспірант повинен:
Знати:
• особливості генезису лінгвістичного повороту у філософії, що привели до появи структурної лінгвістики, структуралізму і постструктуралізму; історичні етапи формування структурної методології;
• базові поняття сучасної лінгвістичної філософії (структуралізму та постструктуралізму;
• основні напрями гуманітарного пізнання, створені або змінені внаслідок застосування принципів структурної лінгвістики.
Вміти:
володіти структурними методами дослідження проблем в гуманітарних галузях знань; виявляти дискурсивний (лінгвістичний) компонент у філософських та наукових рефлексіях;
виділяти структурно-лінгвістичні принципи у різних ділянках суспільної свідомості: політичної, правової, медичної, бізнесової, моральної, релігійної, літературно-художної тощо;
опрацьовувати з урахуванням методологічних засад структурної лінгвістики роботи представників гуманітарного знання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізіт:логіка, філософія.
-Кореквізіт: актуальні проблеми соціальних та гуманітарних наук.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Лінгвістичний поворот у філософії" присвячена розгляду причин мовного повороту в аналітичній філософії, становленню та розвитку ідей лінгвістичної філософії, її методів.
Опис: Генетичні та гносеологічні аспекти лінгвістичного аспекти повороту у філософії. Структурна лінгвістика; основні школи. Її вплив на розвиток філософії та інших напрямів гуманітарного пізнання. Лінгвістичний дискурс структуралізму. Мова, текст, інтертекстуальність в контексті філософії постмодернізму. Постмодернізм і сучасне глобалізоване суспільство.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум.
- Підсумковий контроль (70%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Петрушенко В.Л. Філософія. Львів: «Магнолія 2006», 2011. – 506 с.
2. Повторева С.М. Структурний підхід – структуралізм – постструктуралізм (еволюція методології та її поширення в гуманітарних студіях): Монографія. Львів: Вид-во Національного ун-ту «Львівська політехніка», 2010, 336 с.
3. Гапон Н.П. Мова та гендер : ретроспектива постструктуралістських дискусій у філософії” // Наукові записки Тернопільського держ. пед. ун-ту ім. В.Гнатюка. – 2003. – Вип.11. – С.94-100.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).