Ґенеза та метаморфози ідеї природи

Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.M.010
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Д-р. філос. наук, доц. Ігор Карівець
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: пояснити аспірантам значення ідеї природи та сприяти розвитку усвідомлення її важливості для їхньої спеціальності (професії).
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: інтегральні компетентності: 1.Здатність сприймати, узагальнювати та аналізувати/синтезувати інформацію про ідею природи та про логіку її трансформації в історії філософії та науки. 2. Здатність критично розглядати значення природи для розвитку наук та технологій. загальні компетентності: 1.Орієнтуватися у зміні значень ідеї природи та її неоднозначності в цивілізаційному процесі Європи. 2.Розуміти витоки впливів людини на природу та їхні наслідки. 3.Вміння формулювати проблемні питання, критично ставитися як до традиційного відношення людина-природа, так і до новітнього, на основі аналізу різноманітної інформації, демонструючи самостійність відповідей та висновків. фахові компетентності: 1. Розуміти значення ідеї природи для власної спеціальності та професії. 2. Вміння передбачити наслідки втручання у природу новітніх технологій. 3. Усвідомлювати ціннісний вимір природи.
Результати навчання: Мета: розкрити аспірантам значення ідеї природи та сприяти розвитку усвідомлення її важливості для їхньої спеціальності (професії). Особливо це стосується тих аспірантів, які навчаються на природничих і технічних спеціальностях, а також на спеціальностях, пов'язаних з новітніми технологіями, скільки останні мають значний вплив на трансформацію (видозміну) природи. Вони зможуть артикулювати основну проблематику у сфері філософії природи та особливості осмислення природи у філософії науки, зокрема філософії фізики, філософії біології тощо. Знати: - значення ідеї природи для власної спеціальності та професії. - наслідки втручання у природу новітніх технологій. - основі зміни значення природи у європейській історії науки. - витоки впливів людини на природу та їхні наслідки. Вміти: - орієнтуватися у зміні значень ідеї природи та її неоднозначності в цивілізаційному процесі Європи; -визначати ціннісний вимір природи в межах своєї спеціальності; формулювати проблемні питання, критично ставитися як до традиційного відношення людина-природа, так і до новітнього, на основі аналізу різноманітної інформації, демонструючи самостійність відповідей та висновків.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: філософія, фізика, математика, філософія і методологія науки. Кореквізити: гносеологія та епістемологія
Короткий зміст навчальної програми: Ідея природи в антропологічному, філософському та науковому контекстах; натурфілософське розуміння природи; природа і природознавство Нового часу; розуміння природи в природничих науках ХІХ-ХХ ст.: зміна парадигми; зміна розуміння людської природи під впливом інформаційних, біологічних та нанотехнологій
Опис: Ідея природи в антропологічному, філософському та науковому контекстах; натурфілософське розуміння природи; природа і природознавство Нового часу; розуміння природи в природничих науках ХІХ-ХХ ст.: зміна парадигми; зміна розуміння людської природи під впливом інформаційних, біологічних та нанотехнологій
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (60%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (60%): іспит.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Ґодфрі-Сміт Пітер. Інформація в біології / Пер. з англ.У. Лущ // Антологія сучасної філософії науки, або усмішка ASIMO. – Львів, 2017. – C.227-247. 2. Кайку М. Майбутнє розуму. Наукові спроби осягнути, вдосконалити і підсилити інтелект. – Львів, 2017. 3. Природа, натура // Європейський словник філософій. Лексикон неперекладностей. Том 3. – Київ, 2013. 4. Рюс Ж. Поступ сучасних ідей. – Київ, 1998. – С. 343-370 (Епістемологія біології) 5. Рюс Ж. Поступ сучасних ідей. – Київ, 1998. – С.301-342 (Епістемологія фізичних наук) 6. Сучасне природознавство: когнітивний, світоглядний, культурно-історичний виміри. – Київ, 1995
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).