Свідомість і штучний інтелект
Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Кандидат філософських наук, доцент Кадикало А.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
1.Орієнтуватися у трансформаціях, які відбуваються при впровадженні високих технологій у сфері, що може впливати на людську особистість, змінювати або контролювати її.
2.Розуміти які наслідки матиме впровадження таких технологій, які функціональні можливості свідомості можуть бути відтворені в штучному інтелекті, а відтворення яких виглядає проблематичним.
3.Вміння формулювати і пропонувати вирішення проблем пов’язаних із можливою появою технологій, що дозволяють втручатися, копіювати або впливати на свідомість.
фахові компетентності:
1. Розуміти, які функціональні обмеження має створення тих чи інших технологій значення ідеї природи для власної спеціальності та професії.
2. Вміння передбачити можливі етично-моральні наслідки застосування технологій, що ведуть до втручання в приватне життя.
3. Усвідомлювати, що тема свідомості та штучного інтелекту має міждисциплінарний характер (філософія, нейронауки, комп’ютерні науки).
Результати навчання: Знання:
Студент третього рівня освіти (доктор філософії) повинен орієнтуватися в кінці вивчення курсу в тендеціях розвитку технологій ШІ, перспективах взаємодії людини та ШІ, потенційного впливу технологій ШІ на людську свідомість та , розуміти переваги і недоліки згаданих процесів.
Навики:
- формулювати основні методологічні та моральні проблеми пов'язані із вивченням свідомості та ШІ, їх взаємодії, розуміти можливі шляхи вирішення проблем у цій сфері; пропонувати свої візії їх розв'язання та вміти аргументувати свою позицію щодо проблем у цій сфері.
-досягти належного рівня презентації, як письмової так і усної, своїх досліджень у сфері свідомості та ШІ на практичних заняттях.
Компетенції:
Студент третього рівня освіти (доктор філософії) може в кінці вивчення курсу:
- застосовувати набуте знання до відповідних проблем власної спеціальності.
-обирати відповідну методологію для здійснення власних наукових досліджень
- відрізняти ключові поняття у сфері дослідження свідомості та ШІ.
-комунікувати англіцською мовою зі своїми колегами для обміни знанням та презентації результатів досліджень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізіт: фізика, філософія, математика.
-Кореквізіт: Актуальні проблеми соціальних та гуманітарних наук, Психологія, Професійна педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на вивчення й осмислення феномену свідомості, виявлення змін в уявленні про неї в умовах появи та розвитку штучного інтелекту. Зважаючи на швидке поширення інформаційних, цифрових, хмарних та інших сучасних технологій, а також враховуючи все глибше проникнення технологій в повсякденне життя людини, постає питання того як розуміти і які наслідки матиме зближення людини з технологіями, які набувають все більш людиноподібних рис і перш за все тих, які традиційно вважалися такими, що притаманні суто людині, зокрема розум, здатність до пізнання тощо.
Опис: Лекції:
1. Феномен свідомості в реальному світі
2. Штучний інтелект: поняття та історія виникнення.
3. Спільне і відмінне між свідомістю та інтелектом.
4. Життя, інтелект, свідомість.
5. Технологізація процесу вивчення свідомості.
6. Штучний інтелект як моделювання свідомості.
7. Етика штучного інтелекту.
8. Особливі стани свідомості.
Практичні заняття:
1. Свідомість, суб’єктивність, ментальність.
2. Інтелект і практика: поняття «штучність».
3. Когнітивна система як компонент свідомості.
4. Живе і свідомість: феномен наявності.
5. Як технології змінюють свідомість.
6. Штучний інтелект як копія, модель або імітація свідомості.
7. Нейроетика та штучний інтелект.
8. Екстраординарні стани прояву свідомості.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум.
- Підсумковий контроль (70%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Іспит - 70 балів, Поточний контроль - 30 балів. З них 15 балів - доповіді на практичних заняттях, 10 балів - індивідуальна письмова робота, 05 балів - тест
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антологія сучасної філософії науки, або усмішка ASIMO. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2017. – 568 с.
2. Дарвін Ч. Походження видів шляхом природного відбору або збереження порід у боротьбі за життя. - Львів: Піраміда, 2009. - 115 с.
3. Декарт Р. Метафізичні розмисли. – К.: Юніверс, 2000. – 304 с.
4. Кайку М. Гіперпростір: наукова одіссея крізь паралельні світи, викревлений простір-час і десятий вимір. – Львів: Літопис, 2005. – 460 с.
5. Кайку М.Фізика майбутнього. – Львів: Літопис, 2017 – 432 с.
6. Кайку М. Майбутнє розуму. Наукові спроби осягнути, вдосконалити і підсилити інтелект. – Львів: Літопис, 2017 – 408 с.
7. Леонов А.Ю. Філософія свідомості Девіда Чалмерса. Актуальні проблеми духовності. Зб. Наук. Пр. Вип. 15. – Кривий Ріг: 2014. – С. 216-237.
14. Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. та ін. Науковий світогляд на зламі століть. – К.: ПАРАПАН, 2006. – 288 с.
8. Платон. Федон (будь-яке видання).
9. Сепетий Д.П. Філософія свідомості Вільяма Хаскера: аргументація за інтеракціоністський дуалізм. Зб. Наук. Пр. Вип. 17. – Кривий Ріг: 2016. – С. 133-147.
10. Синиця А. Сучасна Аналітична філософія: від прагматики мови до концептуалізації свідомості. – Львів, 2017.
11. Хейлз Кетрін Н. Як ми стали постлюдством: Віртуальні тіла в кібернетиці, літературі та інформатиці. – Київ, 2013
12. Філософські аспекти співвідношення людської свідомості та тілесності. Методичні вказівки…/ Укладач Андрій Кадикало. – Львів, 2009.
13. Філософія штучного інтелекту: історія, засади, перспективи. Методичні вказівки…/ Укладач Ігор Карівець. – Львів, 2005.
14. Чалмерс Д. Лицем до лиця з проблемою свідомості. Актуальні проблеми духовності. Зб. Наук. Пр. Вип. 14. – Кривий Ріг: 2013. – С. 121-152.
15. Юнкер Р., Шерер З. Еволюція: критичний підручник. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 322 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).