Свідомість і штучний інтелект

Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.M.013
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Кандидат філософських наук, доцент Кадикало А.М.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Пояснення необхідності та значимості дослідження, що таке когнітивні процеси, які основні моменти пов’язані із їх активністю у людському мозку та свідомості, чим відрізняється поняття свідомості, мозку та інтелекту і чому існує така відмінність чи можливе відтворення таких процесів штучно. Здобувачі мають знати та розуміти основні поняття, які прояснюють, що таке свідомість, як визначається свідома діяльність людини, що вважається нормою специфічно людської поведінки, а що виходить за її межі, чи можливо контролювати свідомість або штучний інтелект, чим природній інтелект відрізняється від штучного, які існують футуристичні сценарії розвитку людини, її свідомості та інтелекту внаслідок впровадження новітніх технологій. Особливо важливо, щоб здобувач розумів наслідки трансдисциплінарних процесів, які відбуваються у галузі створення технологій штучного інтелекту, оскільки це потребує знання із різних галузей науки. Значення також має, усвідомлення здобувачем необхідності формування морально-етичних принципів, які виконують регулятивну функцію у сфері технологій, які мають потенціал до розширення меж втручання в особисте життя людей, їх безпеку і навіть існування як виду.
Завдання: загальні компетентності: 1.Орієнтуватися у трансформаціях, які відбуваються при впровадженні високих технологій у сфері, що може впливати на людську особистість, змінювати або контролювати її. 2.Розуміти які наслідки матиме впровадження таких технологій, які функціональні можливості свідомості можуть бути відтворені в штучному інтелекті, а відтворення яких виглядає проблематичним. 3.Вміння формулювати і пропонувати вирішення проблем пов’язаних із можливою появою технологій, що дозволяють втручатися, копіювати або впливати на свідомість. фахові компетентності: 1. Розуміти, які функціональні обмеження має створення тих чи інших технологій значення ідеї природи для власної спеціальності та професії. 2. Вміння передбачити можливі етично-моральні наслідки застосування технологій, що ведуть до втручання в приватне життя. 3. Усвідомлювати, що тема свідомості та штучного інтелекту має міждисциплінарний характер (філософія, нейронауки, комп’ютерні науки).
Результати навчання: Знання: Студент третього рівня освіти (доктор філософії) повинен орієнтуватися в кінці вивчення курсу в тендеціях розвитку технологій ШІ, перспективах взаємодії людини та ШІ, потенційного впливу технологій ШІ на людську свідомість та , розуміти переваги і недоліки згаданих процесів. Навики: - формулювати основні методологічні та моральні проблеми пов'язані із вивченням свідомості та ШІ, їх взаємодії, розуміти можливі шляхи вирішення проблем у цій сфері; пропонувати свої візії їх розв'язання та вміти аргументувати свою позицію щодо проблем у цій сфері. -досягти належного рівня презентації, як письмової так і усної, своїх досліджень у сфері свідомості та ШІ на практичних заняттях. Компетенції: Студент третього рівня освіти (доктор філософії) може в кінці вивчення курсу: - застосовувати набуте знання до відповідних проблем власної спеціальності. -обирати відповідну методологію для здійснення власних наукових досліджень - відрізняти ключові поняття у сфері дослідження свідомості та ШІ. -комунікувати англіцською мовою зі своїми колегами для обміни знанням та презентації результатів досліджень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізіт: фізика, філософія, математика. -Кореквізіт: Актуальні проблеми соціальних та гуманітарних наук, Психологія, Професійна педагогіка
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на вивчення й осмислення феномену свідомості, виявлення змін в уявленні про неї в умовах появи та розвитку штучного інтелекту. Зважаючи на швидке поширення інформаційних, цифрових, хмарних та інших сучасних технологій, а також враховуючи все глибше проникнення технологій в повсякденне життя людини, постає питання того як розуміти і які наслідки матиме зближення людини з технологіями, які набувають все більш людиноподібних рис і перш за все тих, які традиційно вважалися такими, що притаманні суто людині, зокрема розум, здатність до пізнання тощо.
Опис: Лекції: 1. Феномен свідомості в реальному світі 2. Штучний інтелект: поняття та історія виникнення. 3. Спільне і відмінне між свідомістю та інтелектом. 4. Життя, інтелект, свідомість. 5. Технологізація процесу вивчення свідомості. 6. Штучний інтелект як моделювання свідомості. 7. Етика штучного інтелекту. 8. Особливі стани свідомості. Практичні заняття: 1. Свідомість, суб’єктивність, ментальність. 2. Інтелект і практика: поняття «штучність». 3. Когнітивна система як компонент свідомості. 4. Живе і свідомість: феномен наявності. 5. Як технології змінюють свідомість. 6. Штучний інтелект як копія, модель або імітація свідомості. 7. Нейроетика та штучний інтелект. 8. Екстраординарні стани прояву свідомості.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (70%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: Іспит - 70 балів, Поточний контроль - 30 балів. З них 15 балів - доповіді на практичних заняттях, 10 балів - індивідуальна письмова робота, 05 балів - тест
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Антологія сучасної філософії науки, або усмішка ASIMO. – Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2017. – 568 с. 2. Дарвін Ч. Походження видів шляхом природного відбору або збереження порід у боротьбі за життя. - Львів: Піраміда, 2009. - 115 с. 3. Декарт Р. Метафізичні розмисли. – К.: Юніверс, 2000. – 304 с. 4. Кайку М. Гіперпростір: наукова одіссея крізь паралельні світи, викревлений простір-час і десятий вимір. – Львів: Літопис, 2005. – 460 с. 5. Кайку М.Фізика майбутнього. – Львів: Літопис, 2017 – 432 с. 6. Кайку М. Майбутнє розуму. Наукові спроби осягнути, вдосконалити і підсилити інтелект. – Львів: Літопис, 2017 – 408 с. 7. Леонов А.Ю. Філософія свідомості Девіда Чалмерса. Актуальні проблеми духовності. Зб. Наук. Пр. Вип. 15. – Кривий Ріг: 2014. – С. 216-237. 14. Лук’янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. та ін. Науковий світогляд на зламі століть. – К.: ПАРАПАН, 2006. – 288 с. 8. Платон. Федон (будь-яке видання). 9. Сепетий Д.П. Філософія свідомості Вільяма Хаскера: аргументація за інтеракціоністський дуалізм. Зб. Наук. Пр. Вип. 17. – Кривий Ріг: 2016. – С. 133-147. 10. Синиця А. Сучасна Аналітична філософія: від прагматики мови до концептуалізації свідомості. – Львів, 2017. 11. Хейлз Кетрін Н. Як ми стали постлюдством: Віртуальні тіла в кібернетиці, літературі та інформатиці. – Київ, 2013 12. Філософські аспекти співвідношення людської свідомості та тілесності. Методичні вказівки…/ Укладач Андрій Кадикало. – Львів, 2009. 13. Філософія штучного інтелекту: історія, засади, перспективи. Методичні вказівки…/ Укладач Ігор Карівець. – Львів, 2005. 14. Чалмерс Д. Лицем до лиця з проблемою свідомості. Актуальні проблеми духовності. Зб. Наук. Пр. Вип. 14. – Кривий Ріг: 2013. – С. 121-152. 15. Юнкер Р., Шерер З. Еволюція: критичний підручник. – Тернопіль: Мандрівець, 2013. – 322 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).