Актуальні проблеми філософії XX-XXI

Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: Д-р. філос.н., доц. Ігор Карівець
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомитися з основними напрямками сучасної філософії, термінологією та актуальними проблемами й методами їхнього розв’язання
Завдання: Завдання вивчення дисципліни: - опрацювання теоретично-методологічних особливостей розвязання проблем сучасної філософії, осмислення напрямків її розвитку; - ознайомлення з основними категоріями та поняттями сучасної філософії та особливостями сучасного філософського пізнання. У результаті вивчення дисципліни аспірант повинен: Знати: - роль та місце сучасної філософії в суспільстві та системі наук; -особливості, суттєві ознаки та визначення сучасної філософії, її структуру. Вміти: - співставляти та аналізувати різні напрямки сучасної філософії; - застосовувати філософський поняттєвий апарат у власній науково-дослідницькій роботі; - орієнтуватися в сучасній філософській прооблематиці й аналізувати їх з різних філософських позицій; - оцінювати можливості використання того чи іншого підходу та методу до розвязання певної філософськоїю проблеми.
Результати навчання: - сприяти розумінню студентами значення сучасних проблем філософії для підвищення ефективності науки; - зорієнтувати студентів щодо актуальних проблем сучасної методології філософського пізнання. У результаті вивчення модуля аспірант повинен: Знати: - пізнавальне значення філософських проблем для розвитку фундаментальних наук; - підходи до розв’язання філософських проблем видатних представників різних філософських шкіл і напрямів. Вміти: - зіставляти та аналізувати філософські проблеми; - застосовувати філософські поняття для осмислення та вирішення проблем повсякдення; - вміти виявляти впливи філософських проблем на сучасні ідеології, соціальні програми та практику життя.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізіт: філософія, історія України і світова історія - Кореквізіт: філософія і методологія науки
Короткий зміст навчальної програми: Сутність філософської проблеми та її ґенеза. Метафізика й онтологія – буття та існування; гносеологія та епістемологія – пізнання і знання; філософія свідомості і штучний інтелект; філософія людини: гуманізм, постгуманізм і постлюдина; моральна філософія: цінності, добро і зло; соціальна і політична філософія; філософія культури і сучасна цивілізація; філософія науки і техніки.
Опис: Особливості сучасної філософії та її місце в культурі сучасного суспільства. Зв’язки сучасної філософії з розвитком науки та наукового пізнання. Проблематика і розвиток сцієнтистської філософії у ХХ – на поч. ХХІ ст. Сучасні тенденції в розвитку сцієнтистської філософії. Філософія і наука про найгостріші проблеми сучасної наукової картини світу (НКС). Антропологічні напрями сучасної філософії. Сучасна антропологічна криза та її філософське осмислення. Проблеми природи і походження людини у сучасній філософії і науці. Сучасні філософія і наука про природу людської свідомості і пізнання. Загострення проблем соціальної філософії та культурології у ХХ – ХХІ ст. Людина-природа-соціум: ракурси сучасних взаємовідношень. Глобальні проблеми сучасності та глобалізація як явища сучасного життя та предмет філософського осмислення. Релігія, релігійна філософія і релігійність у сучасному культурно-історичному процесі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, тести, колоквіум. - Підсумковий контроль (60%): виконання модульної контрольної роботи, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Єріна А.М., Захожай В.Б., Єрін Д.Л. Методологія наукових досліджень. – К., 2004. 2.Кримський С.Б. Запити філософських сенсів. К., 2003. 3.Лук'янець В.С., Кравченко О.М., Озадовська Л.В. та ін. Світоглядні імплікації науки. К., 2004. 4. Актуальні проблеми філософії ХХ-ХХІ століть. За заг. ред. І.В. Карівця. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. – 240 с. 5. Albrow M. The Global Age. – Cambridge, 1996
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).