Соціально-екологічні проблеми сучасності
Спеціальність: Філософія
Код дисципліни: 8.033.00.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Філософія
Лектор: кандидат філософських наук, доцент Чурсінова Оксана Юріївна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей:
Компетенції соціально-особистісні:
- здатність до системного творчого мислення, наполегливість у досягненні мети професійної науково-дослідницької діяльності;
- соціальна відповідальність за результати прийняття професійних рішень;
- здатність до пошуку альтернативних рішень у професійній діяльності;
- здатність до саморозвитку та самовдосконалення впродовж життя.
Компетенції логіко-інструментальні:
- навички аналізу, оцінки та синтезу нових ідей;
- навички отримання, збереження, опрацювання, поглиблення та поширення професійної науково-технічної інформації;
- навички спілкування в діалоговому, інтерактивному режимі, зокрема з широкою науковою спільнотою.
Компетенції соціально-екологічні:
- широкий філософський погляд на місце та призначення людини у світі – у природі та суспільстві;
- розуміння ідей, принципів, методів і технологій збалансованого природокористування;
- осмислення засад ноосферної стратегії сталого розвитку та ролі науки в ній;
- здатність використовувати принципи сталого розвитку в професійній науковій діяльності;
- вміння розуміти системність внеску різних галузей науки в реалізацію збалансованого природокористування та шляху до сталого розвитку світової спільноти.
Результати навчання: В результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
– історичні етапи осмислення глобальних проблем сучасності у філософії та інших гуманітарних галузях знань ;
– базові поняття філософії глобальних проблем сучасності загалом і соціальної екології зокрема;
– основні напрями екологізації сучасного глобалізованого суспільства, в тому числі українського;
вміти:
– володіти навичками (методами) дослідження глобальних проблем сучасності; виявляти і усвідомлювати основні тенденції розвитку філософських рефлексій і наукових знань щодо екологічної ситуації сучасного глобалізованого світу;
– виділяти екологічну складову у різних ділянках суспільного життя (в тому числі українського): науці, техніко-технологічній галузі, політиці, праві, медицині, бізнесі, буденному житті, етичних настановах, релігійних практиках, художній творчості тощо;
– опрацьовувати з урахуванням відповідних методологічних засад роботи представників гуманітарного і природничого знання щодо соціально- екологічної проблематики;
– аналізувати внесок різних галузей науки в реалізацію сталого розвитку світової спільноти на шляху до суспільно усвідомленого збалансованого природокористування.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Фізика, математика, філософія
Короткий зміст навчальної програми: Зміст програми спрямований на поглиблене вивчення студентами генезису і сучасного стану філософського осмислення соціально-екологічної проблематики в контексті глобальних проблем сучасності. Програма передбачає зосередження уваги на з’ясуванні змісту категорій і понять соціально-екологічної галузі знань, методологічних засад даної дисципліни, виявлення причин і проявів екологічної кризи і на пошуку шляхів подолання створюваних нею проблем у суспільстві (в тому числі українському), способів запобігання загрозам існуванню людства, на прищеплення студентам навичок самостійного розгляду та міркувань над вирішенням соціально-екологічних проблем, виховання небайдужості до долі земного середовища і майбутнього людства.
Опис: Філософські аспекти глобальних проблем сучасності; Становлення, об’єкт, предмет та функції соціальної екології у сучасному глобалізованому суспільстві; Соціально-екологічна проблематика в сучасному суспільному розвитку України; Концепція сталого розвитку суспільства в контексті загострення соціально-екологічних проблем
Методи та критерії оцінювання: Діагностика набутих знань виконується у формах:
- Усного опитування на семінарських заняттях;
- Заслуховування фіксованих доповідей на семінарських заняттях;
- Оцінювання виконаних індивідуальних завдань;
- Оцінювання виконання проміжних тестових завдань
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 40 балів; екзаменаційний контроль -60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вибрані наукові праці академіка В. І. Вернадського. – Т. 1: Володимир Іванович Вернадський і Україна. – Кн. 2: Вибрані праці / Ред. кол. тому: А. Г. Загородній, О. С. Онищенко, (голова), В. А. Смолій, М. В. Багров, В. М. Даниленко, Л. А. Дубровіна (заступник голови), В. Ю. Афіані, В. Ю. Омельчук; Авт.-уклад.: О. С. Онищенко, В. М. Даниленко, Л. А. Дубровіна, Н. М. Зубкова, С. Л. Кигим, І. М. Гавриленко, Н. О. Лаас, В. В. Лавров, І. І. Мочалов, Н. М. Хоменко. НАН України. Комісія з наукової спадщини академіка В. І. Вернадського; Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського; Інститут історії України. – К.: Друкарня НБУВ, 2011. – 584 с.
2. Князєв В. Людина і технологія (соціально-філософський аспект). К. : Либідь, 1990. 176 с.
3. Мельник В. П. Філософія. Наука. Техніка : методолого-світоглядний аналіз : монографія / В. П. Мельник. – Львів : Видавн. центр ЛНУ імені Івана Франка, 2010. – 592 с.
4. Ратніков В. С. Основи філософії науки і філософії техніки / В. С. Ратніков. – Вінниця : ВНТУ, 2012. – 292 с.
5. Семенюк Е. П. Філософія сучасної науки і техніки / Е. П. Семенюк, В. П. Мельник. – Львів : Світ, 2006. – 152 с.
6. Філософія науки і техніки: методичні вказівки для магістрів всіх спеціальностей / уклад. : В. Л. Петрушенко, Б. Т. Домбровський, Г. В. Сігунов, Ю. Г. Шадських, О. Ю. Чурсінова. – Львів : Вид-во НУ «Львівська політехніка», 2006. – 28 с.
7. Чурсінова О. Ю. Наука і техніка у структурі та динаміці ноосфери за В.І. Вернадським: методологічні аспекти. Вісник Національного університету «Львівська політехніка»: Філософські науки. 2007. № 578.С. 51–57.
8. Чурсінова О. Ю. Екологічна проблематика в контексті сучасної української філософії техніки. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Філософські науки. 2010. № 661. С.114–119.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).