Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Доктор психологічних наук, професор Карпенко Зіновія Степанівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів таких компетентностей:
інтегральної (ІНТ): здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення;
загальних:
– ЗК 1. здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу;
– 3К 4. здатність розв’язувати комплексні проблеми психології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності;
спеціальних (фахових):
– СК 1. здатність виокремлювати, систематизувати та прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження;
– СК 5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним;
– СК 7. Уміння толерувати невизначеність і доводити унікальність власного наукового пошуку в умовах інформаційного / цифрового суспільства.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати програмні результати навчання, які корелюють з компетентностями за освітньо-науковою програмою підготовки докторів філософії:
РН 1 – мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології.
РН 3 – виокремлювати? систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
РН 6 – критично і системно оцінювати результати власної науково-дослідної роботи і результати інших дослідників у контексті усього комплексу сучасних знань щодо досліджуваної проблеми, визначати перспективи подальших наукових розвідок.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Статистичні методи психологічного дослідження
Іноземна мова для академічних цілей
Короткий зміст навчальної програми: Дослідницький семінар для аспірантів у галузі соціальних і поведінкових наук спрямовано на орієнтування індивідуальної та колективної науково-дослідної діяльності аспірантів відповідно до сучасного контексту наукової методології психологічних досліджень, напрямів науково-психологічної діяльності кафедри теоретичної та практичної психології та тематики дисертаційних досліджень аспірантів.
Опис: Тема 1. Основні атрибути теоретико-методологічного аналізу в психології
Тема 2. Методологічний паралелізм у психології та способи методологічного синтезу
Тема 3. Принцип детермінізму, його історичні модифікації та практичні імплікації
Тема 4. Метод моделювання у психологічних дослідженнях
Тема 5. Методологічні критерії валідизації та презентації результатів психологічних досліджень
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання аспірантів з навчальної дисципліни «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» є такі:
– фронтальне (усне чи письмове) опитування на практичних заняттях;
– групові дискусія з проблемних питань;
– колоквіум у спосіб обговорення опрацьованих першоджерел;
– тестування;
– аналітичний огляд релевантної джерельної бази на тему дисертації (1);
– порівняльний аналіз 3-х концептуальних моделей психологічних досліджень, пов’язаних із темою дисертації (2);
– рецензування програм емпіричних досліджень інших науковців та їх узгодженості із запропонованою ними концептуальною моделлю (3); завдання 1 – 3 сумарно складають змість контрольної роботи (КР)
– презентація плану-проспекту власного науково-психологічного дослідження (індивідуальна науково-дослідна робота);
– залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Навчальна дисципліна «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» спрямована на: порівняльний аналіз провідних психологічних теорій; аналіз історичних, соціокультурних та екзистенційно-феноменологічних передумов конструювання і верифікації наукового психологічного знання; поглиблення і систематизацію знань про методи кількісних і якісних досліджень та обґрунтування доцільність їх застосування в реалізації конкретного (власного) наукового проєкту; аргументацію способів та критеріїв унормування дослідницьких фактів і переведення їх у розряд наукових тощо.
Самостійна робота передбачає: опрацювання літературних джерел, інформаційного матеріалу з проблем методології психологічних досліджень, виконання завдань, що представлені в методичних рекомендаціях до практичних занять та самостійної роботи; роботу у віртуальному навчальному середовищі, обов’язковим елементом якої є виконання тестових завдань до кожної теми, підготовку до контрольної роботи та до виконання індивідуального науково-дослідного завдання. Акцентовано на питаннях академічної доброчесності під час перевірки володіння відповідними програмними компетентностями.
Підсумкова оцінка з навчальної дисципліни «Дослідницький семінар в галузі соціальних та поведінкових наук» складається з оцінки поточного контролю результатів навчання аспірантів упродовж семестру, включаючи результати фронтальних опитувань, участі у дискусіях та колоквіумах, оцінки за виконання тестових завдань, контрольної роботи й індивідуальної науково-дослідної роботи. Семестровий контроль здійснюється у формі заліку, який проводять за накопичувальною системою. Максимальна оцінка становить 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Балл Г.О. Раціогуманістична орієнтація в методології людинознавства. К.: Вид-во ПП «СКД», 2017. 204 с.
2. Велитченко Л.К., Подшивалкіна В.І. Методологічні та теоретичні проблеми психології: програмний конспективний довідник. Одеса: СВД Черкасов, 2009. 279 с.
3. Вітакультурна методологія: антологія 25-річчя наукової школи професора А.В. Фурмана: колективна монографія. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 980 с.
4. Галян О.І., Галян І.М. Експериментальна психологія. Львів: СПОЛОМ, 2023. 360 с.
5. Гребенюк О.О. Основи метамодерністської психології. Метамодерн: журнал про метамодернізм. 2017. http://metamodernizm.ru/ metamodernism-psychology
6. Карпенко 3. Аксіологічна психологія особистості. 2-ге вид., перероб., доповн. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2018. 720 с.
7. Рибалка В.В. Методологічні питання наукової психології: навчально-методичний посібник. Київ: Ніка-Центр, 2003. 204 с.
8. Савчин М. Методологеми психології. К.: Академвидав, 2013. 224 с.
9. Стьопін В. Наукова раціональність у техногенній культурі: типи та історична еволюція. Система сучасних методологій: хрестоматія у 4-х т. Тернопіль: ТНЕУ, 2015. Т. 2. С. 5–10.
10. Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір. К.: Міленіум, 2017. 184 с.
11. Титаренко Т.М. Сучасна психологія особистості. К.: Каравела, 2013. 312 с.
12. Abramson S. Ten Basic Principles of Metamodernism. The blog. 2015. http://www.huffingtonpost.com/seth-abramson/ten-key-principles inmet_b_7143202.html
13. Karpenko Z. Axiological Personology in Ukraine. Krakow: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. 144 p.
http://www.wydawnictwoup.pl/926/Axiological-personology-in-Ukraine.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).