Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.031
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Сняданко І.І., доктор психологічних наук, професор
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології на основі системного наукового світогляду та загального культурного кругозору із дотриманням принципів професійної етики та академічної доброчесності.
- спеціальних (фахових):
СК1. Здатність виокремлювати, систематизувати та прогнозувати актуальні психологічні проблеми, чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
СК7. Уміння толерувати невизначеність і доводити унікальність власного наукового пошуку в умовах інформаційного / цифрового суспільства.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології.
РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати, критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості, груп і організацій на різних рівнях психологічного дослідження.
РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка
Педагогічна практика
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Теоретичні і практичні проблеми психології особистості» є невід’ємною частиною підготовки аспірантів у галузі психології. Вона спрямована на поглиблене вивчення сучасних теоретичних підходів, методологічних засад та практичних методів роботи в галузі психології особистості. Курс охоплює широке коло питань, таких як: аналіз теоретичних моделей особистості, вплив глобальних соціокультурних процесів, постмодерністський світогляд особистості цифрову трансформацію суспільства та інноваційні підходи до професійної діяльності психолога. Особлива увага приділяється сучасним викликам і перспективам розвитку психології особистості в умовах глобалізації, суспільства постмодерну, мультикультуралізму та динамічного технологічного прогресу. Курс передбачає інтеграцію теоретичних знань із практичними навичками, що сприятиме розвитку дослідницьких компетенцій аспірантів. Курс створює ґрунтовну базу для роботи майбутніх психологів у різних професійних контекстах, розвиваючи їхню здатність до критичного мислення, аналізу, творчого підходу та впровадження новаторських рішень.
Опис: Тема 1. Теоретико-методологічні проблеми психології особистості
Тема 2. Сучасні виклики психології особистості в епоху постмодернізму
Тема 3. Вплив глобалізації та мультикультуралізму на психологічну проблематику особистості
Тема 4. Проблеми розвитку особистості в умовах цифрової трансформації суспільства
Тема 5. Інноваційні практичні методи роботи з особистістю
Тема 6. Застосування психології особистості у професійних сферах
Тема 7. Перспективи розвитку психології особистості
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання аспірантів з навчальної дисципліни «Теоретичні і практичні проблеми психології особистості» є такі:
? усне опитування;
? контрольна робота;
? тестовий експрес-контроль;
? само- та взаємооцінювання;
? особиста рефлексія;
? імітаційна діяльність (моделювання ситуацій) та її аналіз;
? екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання проводиться за 100-бальною шкалою. Бали нараховуються за таким співвідношенням:
- практичні заняття та самостійна робота – 40 балів, з них 10 балів за контрольну роботу та 30 балів за підготовку до навчальних занять. Максимальну кількість балів (2 бали), які аспірант може отримати за конкретне заняття, викладач повідомляє на його початку. Остаточний бал за кожне заняття розраховується як сума балів за обов’язкові до виконання завдання, а також навчальну активність впродовж заняття (доповнення, відповіді на запитання, активна участь у дискусії, навчальна ініціатива);
- екзамен (тестовий/ усний/ змішаний формат) – 60% семестрової оцінки; максимальна кількість балів – 60.
Екзамен містить дві компоненти – усну і письмову. Тестовий контроль (письмова компонента – 40 балів) передбачає виконання тестових завдань на платформі ВНС; усний (усна компонента – 20 балів) – відповіді на питання білетів (кожен містить 2 питання – 1 теоретичне та 1 практико-спрямоване), розміщених у ВНС.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів («відмінно»): вільне оперування науковими поняттями та категорійним апаратом навчальної дисципліни, здатність встановлювати зв’язок між теоретичними концепціями, застосовувати знання для вирішення складних практичних задач, критично аналізує їх та пропонує оригінальні рішення, робить обґрунтовані узагальнення і висновки. Діяльність ґрунтується на ініціативності, активній участі у дискусіях і дослідницькій роботі.
87-71 бал («добре»): володіє поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, здатен пояснити основні концепції, але подекуди бракує глибини у поясненнях. Вирішує типові завдання з використанням базових знань, аргументувати свої рішення, здатний здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати думку, але потребує додаткового коригування від викладача. Діяльність ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, але проявляє ініціативу лише в окремих випадках.
70-50 балів («задовільно»): має базові знання термінології, однак є суттєві прогалини у розумінні теми. При розв’язанні завдань потребує допомоги, опори на зразок. Аналізує матеріал поверхово, формулює загальні висновки без глибини та аргументації відповідей, шаблонний підхід до вирішення задач. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність.
49-26 балів (неатестований): знання термінів на мінімальному рівні, що демонструє відсутність розуміння основних положень дисципліни, без розуміння їхнього зв’язку. Завдання виконуються частково, поверхнево, без аргументації або з численними помилками. Аналітична робота слабка або відсутня, висновки є неструктурованими.
26-0 балів (неатестований): свідчить про незадовільний рівень володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, часткове уявлення про зміст навчального матеріалу, не можливість використання знань під час розв’язання типових завдань.
Рекомендована література: 1. Бочаріна Н.О. Психологія особистості: навчальний посібник. Переяслав-Хмельницький, 2014. 188 с.
2. Васянович Г. П., Онищенко В.Д. Ноологія особистості: навч. посіб. для студ. Львів: СПОЛОМ, 2007. 217 с.
3. Власенко Ю. О. Психологічний аналіз інноваційного потенціалу особистості: автореф. дис. … канд. психол. наук / Ю. О. Власенко; Одес. нац. у-т ім. І. І. Мечникова. Одеса, 2003. 24 с.
4. Грачов Г. В. Особистість і суспільство: інформаційно-психологічна безпека і психологічний захист / ПЕР СЕ, 2003. 301 с.
5. Варій М.Й. Психологія особистості: навч. посіб. К. : Центр учбової літератури, 2008. 592 с.
6. Карпенко З. С. Аксіологічна психологія особистості. Івано-Франківськ: Лілея – НВ, 2009. 512 с
7. Копець Л.В. Психологія особистості : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл.. К. :Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 460 с.
8. Москалець В.П. Психологія особистості [текст]: навч. посіб. Київ: Видавництво Ліра-К, 2020. – 364 с.
9. Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості: монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Кіровоград: ІмексЛТД, 2013. 276 с.
10. Столяренко О. Б. Психологія особистості: навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2012. 280 с.
11. Титаренко Т. М. Сучасна психологія особистості. К. : Каравела, 2013. 312 с.
12. Tomich L., Martsyniak-Dorosh O., Partyko N., Kiparenko O., Mateiko N., Boiaryn L. Psychotherapy and correction of neuropsychic disorders within the neurotic personality development. BRAIN-Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2022. Vol. 13, № 3. P. 138–151.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу здобувачів освіти з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
м. Львів, вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits
https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).