Педагогічна практика
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.O.009
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: д. психол. н., проф. Галян Ігор Михайлович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Проходження здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти педагогічної практики сприяє формуванню у них відповідно до освітньо-наукової програми таких компетентностей:
ІНТ. здатність продукувати інноваційні наукові ідеї в різних психологічних галузях, розв’язувати складні наукові та науково-педагогічні завдання й проблеми та впроваджувати отримані результати у практичну діяльність, проводити психологічні наукові дослідження на замовлення стейкхолдерів у особі фізичних і юридичних осіб на регіональному, національному й міжнародному рівнях.
загальних:
ЗК 3. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
фахових:
СК. 4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті.
СК. 6. Здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та викладацькій діяльності.
Результати навчання: Проходження педагогічної практики передбачає оволодіння здобувачами освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти такими результатами навчання:
РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці.
РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері психології, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Професійна педагогіка
Методологія підготовки наукових публікацій
Методика викладання психології у вищій школі
Короткий зміст навчальної програми: У процесі проходження педагогічної практики для здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти передбачено такі види діяльності:
навчально-методична: ознайомлення із структурою та напрямами діяльності закладу вищої освіти; особливостями побудови навчальних планів, моделювання графіків навчального процесу та складання розкладу; ознайомлення із плануванням та організацією навчального, наукового та методичного процесу у закладі вищої освіти; ознайомлення з функціональними обов’язками, напрямами діяльності вченої ради інституту, кафедри теоретичної та практичної психології; відвідування лекційних (2 заняття), семінарських / практичних/лабораторних викладачів випускової кафедри (2 заняття) з подальшим їх педагогічним аналізом; розробка планів-конспектів та текстів 1 (однієї) лекції, конспектів 2 (двох) семінарських / практичних /лабораторних занять, та їх проведення; відвідування навчальних занять колег та участь у їхньому обговоренні.
науково-дослідницька: робота з науковими джерелами у контексті виконання компаративного аналізу формування окремих компетентностей здобувачів освіти за конкретною спеціальністю в одній із країн світу, особливостей підготовки фахівців; збір та аналіз первинної інформації, підготовка документів, написання тез доповіді або наукової статті.
Опис: Навчально-методична робота:
Аналіз відвіданої лекції (за схемою)
Аналіз семінарського / практичного заняття (за схемою)
Плани-конспекти та проведення лекцій (1 заняття)
Плани-конспекти та проведення семінарських / практичних
занять (2 заняття)
Підготовка і проведення виховного заходу (1 захід)
Підготовка звіту про проходження практики і його захист
Науково-дослідницька робота:
Виконання індивідуального завдання
Висвітлення результатів наукового спостереження у формі наукової публікації
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль за проходженням практики і перевірка виконання завдань педагогічної практики проводяться у таких формах:
- індивідуальна перевірка підготовлених планів-конспектів навчальних занять, проєкту сценарію виховного заходу;
- оцінка активності та застосування творчого підходу до розв’язання завдань, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень тощо;
-виконання науково-дослідницької роботи.
Підсумковий контроль проводиться за результатами урахування якості виконаних практикантом завдань.
Критерії оцінювання результатів навчання: Порядок та критерії виставлення балів:
Підсумковий заліковий контроль включає урахування всіх видів діяльності здобувача освітньо-наукового рівня доктор філософії під час проходження практики, а саме:
1.Відвідування лекційних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданого заняття (2 заняття) за схемою.
Максимальна оцінка – 5 балів.
2.Відвідування семінарських / практичних, лабораторних занять провідних науково-педагогічних працівників кафедри та аналіз відвіданого заняття за схемою (2 заняття).
Максимальна оцінка – 5 балів.
3.Підготовка плану-конспекту і проведення лекції за обраною темою:
-Визначення триєдиної мети лекції – 2 бали
-Актуалізація знань – 3 балів;
-Аргументування методів викладу навчальної інформації – 2 бали;
-Висновки – 2 балів;
-Подача завдання на самостійну роботу – 1 балів;
-Володіння майстерністю викладу навчальної інформації, візуальний супровід –10 балів.
Максимальна оцінка – 20 балів.
4.Підготовка плану-конспекту і проведення семінарського / практичного/лабораторного/ заняття за обраною темою:
-Визначення триєдиної мети практичного заняття – 1 бали;
-Обґрунтування вибору методів педагогічної взаємодії для досягнення мети – 2балів;
-Висновки, виставлення оцінок – 2 бали;
-Підготовка дидактичного матеріалу і володіння майстерністю проведення заняття –10 балів.
Максимальна оцінка – 15 балів за 1 проведене заняття.
Максимальна оцінка (два практичних заняття) – 30 балів.
5.Підготовка і виконання виховного заходу:
-Підготовка сценарію виховного заходу – 5 балів.
-Проведення виховного заходу – 5 балів.
Максимальна оцінка – 10 балів.
6.Виконання індивідуального завдання відповідно до теми дисертації (індивідуально-дослідна робота):
-Обґрунтування актуальності, об’єкту, предмету та мети індивідуального завдання 2 балів;
-Логічність побудови, підбір дослідницького інструментарію, встановлення зв’язківміж змінними та відмінностей за групуючими ознаками у процесі дослідження, якість оформлення індивідуального завдання – 8 балів.
Результатом виконання індивідуального завдання є рукопис наукової публікації.
-Оформлення результатів НДР у формі наукової публікації – 15 балів.
Максимальна оцінка – 25 балів.
Підготовка звіту і захист практики: Максимальна оцінка – 5 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Галян І.М. Галян О.І., Психологія професійної діяльності педагога: теоретико-емпіричний аналіз: монографія. Львів: В-во «БОНА», 2022. 220 с.
2. Наскрізна педагогічна практика: навч.-метод. посіб.; 3-е вид. доп. і переробл. / за ред. А. А. Сбруєвої. Суми: Вид-во СумДПУ іменіА. С. Макаренка, 2019. 335 с.
3. Педагогічна практика аспіранта. Методичні рекомендації щодо проходження педагогічної практики здобувачів освіти третього (освітньо-наукового) рівня за спеціальністю 011 Освітні педагогічні науки, галузі знань Освіта / Педагогіка. / Укладачі: Н.В. Мукан, Т.М. Горохівська, Л.В. Дольнікова. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 72 с.
4. Педагогічна практика: рекомендації до проходження аспірантами педагогічної практики / Є. А. Настенко, Л. Д. Добровська,Г. А. Корнієнко. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 80 с.
5. Булах І. С. Психологічні аспекти міжособистісної взаємодії викладачів і студентів: Навчально-методичний посібник. Київ: НПУ, 2002. 114 с.
6. Галян О. Апробовані моделі розвитку суб’єктності особистості учнів як емпірична верифікація результативності гуманітарно-орієнтованого освітнього середовища. Молодь і ринок. 2018. № 12 (167). С.12–18.
7. Галян О. Суб’єктність особистості: ретроспектива поглядів та перспектива втілення в педагогічний процес. Психологія особистості : науковий журнал. 2017. № 1 (8). С. 56–70.
8. Галян О., Борисенко З. Практична підготовка майбутніх психологів: як забезпечити набуття професійних компетенцій. Проблеми гуманітарних наук: Збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Психологія. 2020. Вип. 47. С. 9-21.
9. Гладуш В. А., Лисенко Г. І. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Навч. посіб. Дніпропетровськ, 2014. 416 с.
10. Іващенко В.П., Приходько В.В., Ясев О.Г. Розвиток комунікації між викладачами і студентами у навчальному процесі. Дніпропетровськ: НМетАУ, 2009. 30 с.
11. Кайдалова Л.Г., Н.В. Шварп, Н.Б. Щокіна. Педагогічна майстерність викладача вищої школи: метод. реком. Х.: НФаУ, 2014. 32с.
12. Коваль О. Методичні вказівки до практикуму з дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи». Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 20 с.
13. Коваль О. Курс лекцій з дисципліни «Педагогіка та психологія вищої школи». Тернопіль: ТНЕУ, 2016. 85 с.
14. Максименко С.Д. Педагогіка вищої медичної освіти: підручник / С.Д. Максименко, М.М. Філоненко. Київ : Центр учбової літератури, 2014. 288 с.
15. Бойко-Бузиль, С. Л. Горбенко С.Л., Кущенко І. В., Лапко А. Г., Супрун М.О. Методика викладання психології у вищій школі: навч. посіб. Київ: Атіка, 2012. 272 с.
16. Нагаєв В.М. Методика викладання у вищій школі: методичні вказівки до практичних і семінарських занять. Харків: ХНАУ, 2015. 28 с.
17. Ортинський В.Л. Педагогіка вищої школи. Київ: Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
18. Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи: Навчальний посібник для магістрантів і аспірантів. К.: ТОВ “Філ-студія”, 2006. 320 с. https:// http://surl.li/orlxmy
19. Стражнікова І. Педагогіка вищої школи: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: НАІР, 2018. 120 с.
20. Теорія та практика змішаного навчання: кол. монографія. / за ред. В.М. Кухаренка. Харків: «Міськдрук», НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).