Методика викладання психології у вищій школі

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.024
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доцент Лялюк Галина Миколаївна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є опанування здобувачами вищої освіти системою знань про теоретико-методологічні основи викладання психології як науки; надання допомоги майбутньому викладачу у підготовці занять з психології у вищій школі; визначення стану сучасної психологічної науки і розвиток її загальної теорії. Здобувачі вищої освіти повинні оволодіти знаннями, вміннями, які необхідні для їх плідної, творчої майбутньої роботи викладача, бути обізнаними з різними технологіями і вміло застосовувати їх під час вивчення основних питань майбутньої професійної діяльності, вести пошук ефективних форм і методів навчання, вдосконалення програм, навчальних планів, розроблення нових навчальних методик.
Завдання: Інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько- інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. СК4. Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті. СК6. Здатність застосовувати нові технології та інструменти, сучасні цифрові технології, бази даних та інші ресурси, спеціалізоване програмне забезпечення у науковій та викладацькій діяльності.
Результати навчання: РН 2. Розуміти загальні принципи та методи психології, а також методологію наукових досліджень, застосувати їх у власних дослідженнях у сфері психології та у викладацькій практиці. РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності. РН 10. Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері психології, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, застосувати ефективні методики викладання навчальних дисциплін
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Психологія творчості та винахідництва. Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя. Педагогічна практика. Риторика. Якість вищої освіти (формування внутрішніх систем забезпечення якості). Професійна педагогіка.
Короткий зміст навчальної програми: Методика викладання психології у вищій школі – це дисципліна, що розглядає процес викладання психології, її закономірності, зв’язок з іншими науками з метою підвищення ефективності навчання; зміст психологічної освіти; сутність навчальної діяльності студентів-психологів; основні засади та особливості організації процесу підготовки психологів у вищій школі; особливості педагогічної майстерності викладача психології; методологічні основи організації навчального процесу викладання психології у вищій школі.
Опис: Тема 1. Сучасна освіта в психологічному вимірі. Тема 2. Предмет, концептуальне підґрунтя та завдання методики викладання психології у вищій школі. Тема 3. Організація вивчення психологічних дисциплін у закладі вищої освіти. Тема 4. Технологія проведення лекції з психології Тема 5. Особливості організації та проведення практичних, семінарських і лабораторних занять з психологічних дисциплін. Тема 6. Контроль та особливості оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти з психологічних дисциплін. Тема 7. Активізація навчальної діяльності здобувачів освіти під час вивчення психологічних дисциплін. Тема 8. Професійно-педагогічні та особистісні характеристики викладача вищої школи.
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни «Методика викладання психології у вищій школі» є такі: усне опитування; контрольна робота; тестовий експрес-контроль; само- та взаємооцінювання; особиста рефлексія; імітаційна діяльність (моделювання ситуацій) та її аналіз; екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання проводиться за 100-бальною шкалою. Бали нараховуються за таким співвідношенням: - практичні заняття та самостійна робота – 40% семестрової оцінки, максимально – 40 балів, з них 12 балів за контрольну роботу та 28 балів за підготовку до навчальних занять. Аспіранти також повинні бути готові до групового контролю на семінарських заняттях (фронтальне опитування, дискусія, тестовий експрес-контроль знань тощо). Під час оцінювання враховується: 1) наявність та характер засвоєння знань (рівень усвідомлення, міцність запам’ятовування, обсяг, повнота та точність знань); 2) якість актуалізації знань (логіка мислення, аргументація, послідовність і самостійність викладу); 3) рівень володіння відомими прийомами аналізу методики викладання психології, сформованості умінь та навичок використання засвоєних знань; 4) прояв творчості й самостійності; - екзамен (тестовий/ усний/ змішаний формат) – 60% семестрової оцінки; максимальна кількість балів – 60.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Тарасова Т. Психологія та педагогіка вищої освіти зі змістовим модулем: Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Суми: Сумський державний університет, 2023. 87 с. 2. Джеджула О.М. Методика викладання у вищій школі: навчальний посібник. Вінниця: Вид-во ВНАУ, 2020. 208 с. 3. Методика викладання психології: навч.-метод посібник / О. Романовський, С. Резнік. Харків: ФОП Панов А.М., 2019. 51 с. 4. Тарасова Т. Методика навчання психології у вищій школі: навч. посіб. Суми: Вид-во СумДПУ, 2019. 361 с. 5. Прищак М., Залюбівська О. Педагогіка, психологія та методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ВНТУ, 2020. 160 с. 6. Гуляс І. Методика викладання психології. Київ: Вид-во Людмила, 2018. 403 с. 7. Ткачук Т. Методика викладання психології: навч.-метод. посібник. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 110 с.. 8. Методика викладання психології у вищій школі: курс лекцій для студентів спеціальності 053 «Психологія» ОС «магістр» / Укл.: Т. Щербан, С. Алмаші. Мукачево: МДУ, 2017. 53 с. 9. Жуков С., Самойлов В. Викладання психологічних дисциплін у сучасних навчальних закладах: навч. посіб. Артемівськ: ДонУЕП, 2015. 435 с. 10. Каплінський В. Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Вінниця: ТОВ «Ніланд ЛТД», 2015. 224 с. 11. Козлова Г. Методика викладання у вищій школі: навч. посібник. Одеса: ОНЕУ, 2014. URL: http://oneu.edu.ua/pages/dep/csot/files/metod/navchalnij_posibnikmetodika_vikladannya_u_vishhij_shkoli.pdf.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).