Сучасні підходи до психологічної допомоги

Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.030
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: Книш Анастасія Євгенівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчальної дисципліни полягає в оволодінні теоретичними та практичними основами сучасних методів психологічної допомоги, що ґрунтуються на вмінні інтегрувати підходи різних психотерапевтичних напрямів з метою надання допомоги людині, групі людей, професійній команді та забезпечують здатність до гнучкого використання психологічних прийомів для побудови найбільш дієвих стратегій психологічної допомоги або психологічної інтервенції.
Завдання: Інт. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати методологію наукової та педагогічної діяльності, а також проводити власне наукове дослідження, результати якого мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення. СК 2. Здатність планувати та виконувати оригінальні дослідження, досягати наукових результатів, які створюють нові знання у психології та дотичних до неї міждисциплінарних напрямах, та забезпечувати якість виконуваних досліджень. СК5. Здатність оцінювати рівень власної фахової компетентності, саморозвиватися і самовдосконалюватися протягом життя, підвищувати професійну кваліфікацію, бути професійно мобільним.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології / на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні світових досягнень з психології. РН 5. Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, статистичні методи аналізу даних, спеціалізовані бази даних та інформаційні системи, розробляти інноваційні дослідницькі методики у сфері психології, перевіряти їх ефективність. РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні проєкти у сфері психології, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних, економічних, етичних і правових аспектів. РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Сучасні підходи до психологічної допомоги» є однією з вибіркових компонентів освітньої складової підготовки здобувачів PhD, що передбачає опанування знань, умінь і навичок про сучасні підходи до психологічної допомоги, які сприятимуть розвитку здатності працювати з різними групами клієнтів та реагувати на широкий спектр психічних та емоційних потреб в умовах, що постійно змінюються.
Опис: Когнітивно-поведінкова терапія (КПТ) Діалектична поведінкова терапія (ДПТ) Майндфулнес-терапія Терапія прийняття і відповідальності (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) EMDR-терапія (десенсибілізація та переробка за допомогою руху очей) Коучингові та позитивні методи Інтегративний підхід
Методи та критерії оцінювання: Аудиторні заняття передбачають активну участь здобувачів PhD в освітньому процесі: в проблемних лекціях діалогової природи та практичних заняттях, які проводяться переважно з використанням активних та інтерактивних методів і мають творчий характер. Відповідно поточний контроль спрямований на оцінювання участі здобувачів PhD в обговоренні проблемних ситуацій та виконання завдань, глибину і змістову наповнюваність суджень, здатність до осмислення, узагальнення та здобуття нового знання в обраній спеціальності. Самостійна робота здобувачів PhD є основним засобом опанування змісту навчальної дисципліни у вільний від обов'язкових занять час, її зміст визначається робочою навчальною програмою та завданнями до теми. У межах самостійної роботи виконуються індивідуально-дослідницькі завдання, що спрямовані на формування і розвиток здатності виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні соціально-психологічні проблеми особистості та застосовувати набуту здатність у реалізації власного дисертаційного проекту. Окремі звіти про самостійну роботу не надаються. Результати опанування відповідного матеріалу перевіряються під час поточного (спостереження за активністю здобувачів PhD, усне опитування) та підсумкового контролю знань (екзамен). Під час опанування навчальної дисципліни передбачено можливість консультативної допомоги з боку викладача за потреби і запитом з боку здобувачів PhD (F2F або в режимі онлайн чи офлайн). Підсумковий контроль – екзамен, в якому передбачено відповідь на питання, пов’язані із здатністю здобувача PhD виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні соціально-психологічні проблеми особистості та застосовувати набуту здатність у реалізації власного дисертаційного проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання поточної успішності (ПК) здобувачів вищої освіти на кожному занятті здійснюється за 3-бальною шкалою із занесенням в журнал обліку академічної успішності. Кількість балів на занятті складається із різних видів роботи: відповіді на питання підготовки до практичних занять; аналіз та доповнення відповідей інших здобувачів; різні види індивідуальної/самостійної роботи, які готує на заняття здобувач; творчі завдання тощо. Види робіт, які оцінюються на практичному занятті розробляє для кожної групи викладач, який проводить практичні заняття в цій групі). Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінки, які враховуються при визначенні загального балу поточної успішності. Отримані здобувачем бали за всі 15 занять додаються. Отримана сума є кінцевим показником кількості балів, отриманих за поточним контролем. Максимально можлива кількість балів поточного контролю (ПК) становить 45 балів (15 занять по 3 бали). Формула для розрахунку поточної успішності така: ПКmax = ? (N1+ N2 + …. N15), де: ПКmax – максимальна сума балів, що відведена на поточний контроль (45 балів); N1…15 – оцінка на конкретному практичному занятті (максимально можлива оцінка на занятті 3 бали).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Важливі навички в періоди стресу: Ілюстроване керівництво: Копенгаген: Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров'я; 2020. Ліцензія ес BY-NC-SA З.О ІGО. 2. Зливков В. Л., Лукомська С. О., Федан О. В. (2016). Психодіагностика особистості у кризових життєвих ситуаціях. Київ: Педагогічна думка, 219 с. https://core.ac.uk/download/pdf/77241343.pdf 3. Довгань Н. О., Поліщук С. А. Надання першої психологічної допомоги в надзвичайних ситуаціях : методичні рекомендації / Н. О. Довгань; С. А. Поліщук ; за ред. В. М. Духневича ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2022. 145 с. 4. Духневич В. М. (Ред.), Довгань Н. О., Поліщук С. А. (2022). Надання першої психологічної допомоги в надзвичайних ситуаціях : методичні рекомендації. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький: Імекс-ЛТД. 145 с. 5. Калошин В. Ф. Практика управління емоційним станом. Раціонально-емотивна терапія. Київ: Шк. Світ. 2012. 128 с. https://bitly.ws/WIsK 6. Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій». МОН України №1/3872-222 від 04.04.2022 7. Моргунов О.А. (ред. ) (2022). Перша психологічна допомога в гострих стресових ситуаціях. Навчально-практичний посібник. Харківський національний університет внутрішніх справ. 84 с. 8. Оксютович, М., & Мельничук, Д. Конструктивні стратегії поведінки особистості у психогенних кризових ситуаціях. Вчені записки Університету «КРОК», 2023/ (1(69), 253–260. https://doi.org/10.31732/2663-2209-2022-69-253-260 9. Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. Київ: Українське видавництво «Пульсари», 2017. 10. Перша психологічна допомога: посібник фасилітатора з орієнтації працівників на місцях. Київ: Українське видавництво «Пульсари», 2017. 11. Важливі навички в періоди стресу: ілюстроване керівництво: Копенгаген: Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров'я; 2020. Ліцензія ес BY-NC-SA З.О ІGО. 12. Тавровецька Н. І. (Ред.) (2019). Інноваційні технології розвитку психологічних ресурсів особистості: колективна монографія. Херсон: Вид-во ФОП Вишемирський В.С. 354 с. https://bitly.ws/WIsj 13. Туриніна О. Л. Психологія травмуючих ситуацій: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: ДП «Вид. дім «Персонал», 2017. 160 с. https://maup.com.ua/assets/files/lib/book/psiholog_travm.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).