Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології
Спеціальність: Психологія
Код дисципліни: 8.053.00.M.032
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та практична психологія
Лектор: доктор психологічних наук, професор Балахтар Валентина Візіторівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає поглиблене вивчення теорії та прикладних аспектів соціальної психології, розвиток дослідницьких компетентностей, застосування знань до вирішення практичних проблем, розвиток науково-аналітичних умінь, формування етичних принципів у науковій діяльності тощо.
Інтегральна компетентність:
ІНТ. Здатність продукувати нові ідеї, розв’язувати значущі
комплексні проблеми професійної та/або дослідницько-
інноваційної діяльності у сфері психології, застосовувати
методологію наукової та педагогічної діяльності, а також
проводити власне наукове дослідження, результати якого
мають наукову новизну, теоретичне та практичне значення.
Спеціальні (фахові) компетентності:
ЗК1. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК4. Здатність розв’язувати комплексні проблеми психології
на основі системного наукового світогляду та загального
культурного кругозору із дотриманням принципів професійної
етики та академічної доброчесності.
Результати навчання: РН 1. Мати передові концептуальні та методологічні знання
щодо обраної для дослідження проблеми у сфері психології /
на межі предметних галузей, а також дослідницькі уміння,
достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на
рівні світових досягнень з психології.
РН 3. Виокремлювати, систематизувати, розв’язувати,
критично осмислювати та прогнозувати значущі психологічні
проблеми, формулювати і перевіряти гіпотези, визначати
чинники та тенденції функціонування й розвитку особистості,
груп і організацій на різних рівнях психологічного
дослідження.
РН 7. Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні
проєкти у сфері психології, які дають можливість
переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або
професійну практику і розв’язувати значущі наукові та
прикладні проблеми психології з урахуванням соціальних,
економічних, етичних і правових аспектів.
РН 8. Визначати свої професійні можливості та завдання підвищення професійної кваліфікації й професійної мобільності.
РН 9. Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми психології державною та іноземною мовами, готувати результати досліджень у вигляді наукових публікацій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Філософія і методологія науки
Теоретичні та практичні проблеми психології благополуччя
Дослідницький семінар у галузі соціальних та поведінкових наук
Теоретичні та практичні проблеми психології особистості
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології» є однією з вибіркових компонентів освітньої складової підготовки здобувачів PhD, що передбачає опанування знань, умінь і навичок, які сприятимуть розвитку здатності виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні соціально-психологічні проблеми особистісного, соціального та організаційного характеру та застосовувати набуту здатність у реалізації власного дисертаційного проекту.
Опис: 1.Соціальна психологія як особлива галузь сучасної психологічної науки в умовах невизначеності
2.Методологічні засади соціально-психологічного дослідження
3.Особистість та її розвиток у соціально-психологічному вимірі
4.Розвиток особистості у малих і великих соціальних групах
5.Проблема кризи в психології та шляхи її подолання
6.Соціально-психологічний вплив у масових комунікаціях
Методи та критерії оцінювання: Методами діагностики результатів навчання здобувачів вищої освіти з навчальної дисципліни «Теоретичні та практичні проблеми соціальної психології» є такі:
Аудиторні заняття передбачають активну участь здобувачів PhD в освітньому процесі: в проблемних лекціях діалогової природи та практичних заняттях, які проводяться переважно з використанням активних та інтерактивних методів і мають творчий характер. Відповідно поточний контроль спрямований на оцінювання участі здобувачів PhD в обговоренні проблемних ситуацій та виконання завдань, глибину і змістову наповнюваність суджень, здатність до осмислення, узагальнення та здобуття нового знання в обраній спеціальності.
Самостійна робота здобувачів PhD є основним засобом опанування змісту навчальної дисципліни у вільний від обов'язкових занять час, її зміст визначається робочою навчальною програмою та завданнями до теми. У межах самостійної роботи виконуються індивідуально-дослідницькі завдання, що спрямовані на формування і розвиток здатності виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні соціально-психологічні проблеми особистості та застосовувати набуту здатність у реалізації власного дисертаційного проекту.
Окремі звіти про самостійну роботу не надаються. Результати опанування відповідного матеріалу перевіряються під час поточного (спостереження за активністю здобувачів PhD, усне опитування) та підсумкового контролю знань (екзамен).
Під час опанування навчальної дисципліни передбачено можливість консультативної допомоги з боку викладача за потреби і запитом з боку здобувачів PhD (F2F або в режимі онлайн чи офлайн).
Підсумковий контроль – екзамен, в якому передбачено відповідь на питання, пов’язані із здатністю здобувача PhD здатність виокремлювати, систематизувати, розв’язувати та прогнозувати актуальні соціально-психологічні проблеми особистості та застосовувати набуту здатність у реалізації власного дисертаційного проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних, самостійної роботи, індивідуальних завдань та має за мету перевірку рівня знань, умінь, навичок, цінностей та інших особистих якостей, засвоєних здобувачем вищої освіти під час занять.
Оцінювання поточної успішності (ПК) здобувачів вищої освіти на кожному занятті здійснюється за 3-бальною шкалою із занесенням в журнал обліку академічної успішності. Кількість балів на занятті складається із різних видів роботи: відповіді на питання підготовки до практичних занять; аналіз та доповнення відповідей інших здобувачів; різні види індивідуальної/самостійної роботи, які готує на заняття здобувач; творчі завдання тощо. Види робіт, які оцінюються на практичному занятті розробляє для кожної групи викладач, який проводить практичні заняття в цій групі). Неготовність до заняття або незадовільна відповідь також підлягають відповідній оцінці і студенту виставляється «0» балів. Отримані у такому разі «0» балів потребують відпрацювання та оцінки, які враховуються при визначенні загального балу поточної успішності. Отримані здобувачем бали за всі 15 занять додаються. Отримана сума є кінцевим показником кількості балів, отриманих за поточним контролем. Максимально можлива кількість балів поточного контролю (ПК) становить 45 балів (15 занять по 3 бали). Формула для розрахунку поточної успішності така: ПКmax = ? (N1+ N2 + …. N15), де: ПКmax – максимальна сума балів, що відведена на поточний контроль (45 балів); N1…15 – оцінка на конкретному практичному занятті (максимально можлива оцінка на занятті 3 бали).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Історіографічні та методологічні координати теорій соціальної психології : / М. М. Слюсаревський, В. В. Жовтянська, М. М. Скорик, Н. В. Хазратова та ін.; за наук. ред. М. М. Слюсаревського; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т соц. та політ. психології. – Кіровоград, 2013.
Кальницька Ю. С. Становлення соціально-психологічної думки в Україні у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття: Дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05. – К., 2013.
Москаленко В. В. Соціальна психологія: Підручник. – 2-ге вид., випр. та доп. – К., 2008.
Орбан-Лембрик Л. Е. Соціальна психологія: Посібник. – К., 2003.
Основи соціальної психології : підручник для закладів вищої освіти / П. П. Горностай, М. М. Слюсаревський, В. О. Татенко, Т. М. Титаренко, Н. В. Хазратова та ін. ; за ред. М. М. Слюсаревського. – Київ : Талком, 2018. – 580 с.
Слюсаревський М.М., Хазратова Н.В. Соціальна психологія. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. 352 с.
Даценко О. А. (2018). Основи соціальної психології : навчально-методичний посібник. Кривий Ріг. 143 с.
Волянюк, Н.Ю. (Ред), Ложкін, Г.В., Колосов, А.Б., & Андрійцев, Б.В. (2020). Психологія наукової діяльності: [Монографія]. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського; Центр ДЗК. 352 с. 3.
Гуцол Ю. (Уклад.) (2016). Теоретичні і методологічні проблеми психології: комплекс навчально-методичного забезпечення для підготовки аспірантів за спеціальністю 053 «Психологія». Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського. 38 с. Режим доступу: http://psy.kpi.ua/wpcontent/uploads/2017/02/teoretichni_metodologichni_problemi_psyhologii.pdf
Завгородня О.В (Ред.) (2005). Теоретико-методологічні основи інтеграції психологічного знання [О.В. Завгородня, В.О. Мєдінцев, С.О. Копилов, В.Л. Зливков, О.В. Губенко, С.О. Лукомська, Є.В. Степура, В.В. Депутат, О.В. Котух,]. К.: Видавничий Дім «Слово», 2020. 180 с.
Калюжна Є. М. (2019). Теоретико-методологічні проблеми психології: навчальний посібник. Київ: ІПК ДСЗУ. 136 с.
Коваленко О. Теоретичні та методичні засади професійної підготовки майбутніх психологів із соціальної психології старості. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2019. № 1. С. 38-45. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pippo_2019_1_6
Москаленко, В. В. (2007). Соціальна психологія впливу. К.: Центр учбової літератури.
Сватенкова Т. І., & Тимошенко О. А. (2018). Методологічні та теоретичні проблеми психології: навч. посіб. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 143 с. Режим доступу: http://www.ndu.edu.ua/storage/2021/zahal_psy_lib/144_Metodolohichni_ta_teoretychni_problemy_psyk holohiyi.pdf
Чепелєва Н.В (2013). Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості: монографія. Кіровоград: Імекс-ЛТД. 276 с. Режим доступу: https://lib.iitta.gov.ua/1564/1/Chepeleva_860-end.pdf
Титаренко Т. М. (Ред) (2014). Психологічні практики конструювання життя в умовах постмодерної соціальності : монографія ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Київ: Міленіум. 206 c. Режим доступу : http://ispp.org.ua/files/1423061573.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).