Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин

Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.O.003
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д-р політ. н., проф. Наталія Хома
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою навчальної дисципліни є набуття навичок підготовки дисертації та апробаційних наукових досліджень. Результатами навчання є розуміння особливостей та набуття навичок щодо: - процесу підготовки дисертації, нормативно-правового забезпечення цього процесу; - постановки наукової проблеми (аргументації актуальності теми), конкретизації мети, завдань, об’єкта та предмета дослідження на прикладі тез, статей та дисертації; - визначення оптимальної методології дослідження за темою дисертації та особливостей застосування обраної методології при підготовці дисертації за затвердженою темою; - формулювання наукової новизни теми; - підбору історіографії дослідження, особливостей збору та роботи з джерельною базою; - проведення емпіричних досліджень у межах тематики дисертації; - підготовки та публікації тез виступів на конференціях, статей у вітчизняних фахових виданнях груп «А» та «Б»; - написання та публікації тез виступів на конференціях, статей в індексованих міжнародних виданнях, підготовки й опублікування статей у закордонних фахових виданнях, зокрема й індексованих у наукометричних базах Scopus та Web of Science; - роботи над текстом дисертації та її структурними одиницями, вибору стилю цитування джерел та опанування його особливостей; - особливостей підготовки анотацій до дисертації та публікацій.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНК). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів. Загальні компетентності: ЗК1 – ґрунтовні знання сучасних концепцій та методів проведення наукових досліджень, розуміння природи науки, методологічних особливостей наукового пізнання, формування системного наукового світогляду та професійної етики; ЗК2 – здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури; ЗК5 – здатність спілкуватися, представляти та обговорювати наукові результати іноземною мовою в усній та письмовій формі, використовуючи відповідну лексику та методику; ЗК6 – ініціативність, дослідницька майстерність, креативність у генеруванні ідей та досягненні наукових цілей, управління науковими проектами та вміння формувати пропозиції щодо фінансування наукових досліджень; ЗК7 – здатність саморозвиватися і самовдосконалюватися впродовж життя, відповідальність за навчання, мотивування та керування роботою інших для досягнення поставлених цілей, здатність як до автономної, так і до командної роботи під час реалізації проєктів. Спеціальні (фахові) компетентності: КС1 – ґрунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики; КС2 – розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем; КС3 – здатність ефективно застосовувати методи аналізу, моделювання та прогнозування при проведенні наукових досліджень у сфері міжнародних відносин; КС4 – розуміння сучасних міжнародних процесів, особливості функціонування міжнародних інститутів; КС5 – здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам; КС6 – здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення; КС7 – здатність розробляти та реалізовувати проекти, включаючи власні дослідження, які дають можливість переосмислювати наявні чи створювати нові знання.
Результати навчання: ЗН1 – здатність демонструвати фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики; ЗН2 – здатність демонструвати знання теоретико-методологічних підходів у дослідженні міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій; ЗН3 – знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин; ЗН4 – знання основ менеджменту та управління науковими проектами, знання іноземних мов, необхідні для представлення наукових результатів та ведення фахового наукового діалогу; УМ1 – застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня; УМ2 – досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин; УМ3 – застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної сфери наукових досліджень; УМ4 – поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів; УМ6 – організовувати та виконувати дослідження, застосовувати креативність і дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій; УМ7 – оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики; УМ8 – вести наукові дискусії українською та іноземними мовами на належному фаховому рівні, презентувати результати наукових досліджень, проводити навчальні заняття; АіВ3 – здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики.
Короткий зміст навчальної програми: Ознайомлення з вимогами до написання дисертації, її апробації. Уточнення теми дослідницької роботи через постановку наукової проблеми і конкретизацію мети. Проблеми вибору методології дослідження. Визначення мети дослідження, наукової новизни теми, теоретичного значення роботи. Історіографія дослідження та особливості її збору. Проведення емпіричних досліджень у межах підготовки дисертації. Особливості написання тез виступів на конференції. Етапи підготовки та особливості написання, опублікування статей у вітчизняних фахових виданнях груп «А» та «Б». Етапи підготовки, опублікування статей у закордонних фахових виданнях, зокрема й індексованих у наукометричних базах Scopus та Web of Science. Особливості роботи над текстом дисертації та її структурними одиницями. Вибір стилю оформлення джерел та опанування його особливостей.
Опис: Тема 1. Нормативно-правова база, яка визначає особливості підготовки дисертації. Державний стандарт підготовки дисертації Аналіз нормативно-правової бази, яка визначає вимоги до підготовки дисертації, апробації її положень. Вимоги щодо порядку присудження ступеня доктора філософії. Аналіз чинних вимог до оформлення дисертацій. Державний стандарт підготовки дисертації (соціальні науки). Тема 2. Вступна частина дисертації: структурні елементи та значущість їх правильного визначення для результативності дослідження Особливості постановки наукової проблеми (обґрунтування теми). Проблема визначення мети, завдань, об’єкта та предмета дисертаційного дослідження. Проблема вибору оптимальної методології дослідження за темою дисертації. Особливості застосування обраної методології при підготовці дисертації та наукових публікацій за затвердженими темами аспірантів. Тема 3. Формулювання та верифікація робочих гіпотез наукового дослідження Гіпотеза як форма наукового пізнання: поняття, види. Роль гіпотез у науковому пізнанні. Вимоги до конструювання наукової гіпотези. Стадії роботи над доведенням/спростуванням гіпотези. Особливості формулювання дослідницьких гіпотез дисертації (на прикладах затверджених тем дисертацій аспірантів, які вивчають курс). Тема 4. Наукова новизна дисертації Зміст наукової новизни дисертації та особливості її конструювання. Типові помилки формулювання наукової новизни дисертації та способи запобігання їм. Формулювання новизни (на прикладах затверджених тем дисертацій аспірантів, які вивчають курс). Тема 5. Підготовка рукописів наукових досліджень різного типу до друку Особливості підготовки до оприлюднення рукописів: а) тез виступів на конференціях; б) статей у вітчизняних фахових виданнях груп «А» та «Б»; в) розділів у колективних монографіях; г) статей у закордонних виданнях, зокрема й індексованих у наукометричних базах Scopus та Web of Science і под. Процедура рецензування та коректування текстів. Особливості роботи з редакційними колегіями видань різного типу. Тема 6. Особливості роботи над текстом дисертації та її структурними одиницями Вступ до дисертації, його обов’язкові структурні одиниці. Теоретико-методологічний розділ дослідження, особливості аналізу історіографії та методології дослідження. Проблеми, які випливають з невідповідності задекларованої методології дисертації, подальшому викладу матеріалу. Представлення результатів емпіричних досліджень. Особливості побудови висновків до розділів та роботи загалом. Додатки до дисертації. Тема 7. Стилі цитування джерел та їх використання у інших наукових роботах Оформлення списку використаних джерел і літератури до наукових досліджень. Особливості оформлення бібліографії за державним стандартом. ДСТУ 8302:2015 «Інформація та документація. Бібліографічне посилання. Загальні вимоги та правила складання». Основні міжнародні стилі цитувань, рекомендовані для використання у наукових дослідженнях зі соціальних наук: APA style, Chicago/Turabianstyle, Harvard style. Вибір та застосування сервісів цифрових відкритих систем для виконання наукових досліджень, застосування наукометричних систем і под. Тема 8. Особливості написання анотацій до дисертації та наукових статей Зміст, структурні одиниці анотації. Логіка викладу інформації в анотації. Лексичні звороти текстів анотаційного типу. Типові помилки авторів при написанні анотації. Проблеми якості перекладу іншомовних анотацій.
Методи та критерії оцінювання: Усні та письмові опитування, обговорення проблемних питань, аналіз робочих варіантів рукописів наукових досліджень. Методи навчання: 1) практичні заняття. Методи навчання: інформаційно-рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу тощо; 2) самостійна робота: репродуктивний метод, дослідницький метод. Крім того: вербальні методи (пояснення; розповідь; бесіда; робота з навчально-методичною літературою та іншими інформаційними джерелами); наочні, наочно-візуальні методи (ілюстрація; демонстрація); практичні (дослідження; моделювання, експеримент; вправи-тренінги). Методи контролю: поточний контроль; заліковий контроль; спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю; усне опитування; письмовий контроль знань і умінь (здійснюється за допомогою підготовки певних видів робіт, пов’язаних з підготовкою наукових текстів); оцінка (оцінювання) активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень тощо; презентації; виконання та захист практичних робіт; практична перевірка виконаних завдань; тематичний контроль тощо. Методи оцінювання знань: Поточний та заліковий контроль. Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування; вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Залік: усне та письмове опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. Підсумковий контроль (60%): залік.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Академічна доброчесність: проблеми дотримання та пріоритети поширення серед молодих вчених: монографія / за заг. ред. Н. Сорокіної, А. Артюхова, І. Дегтярьової. Дніпро: ДРІДУ НАДУ, 2017. 169 с. Бехруз Х., Грушко М., Мануїлова К. Науково-дослідницький аспірантський семінар : навч.-метод. посіб. Одеса: Видавництво «Юридика», 2023. 70 с. Бірта Г., Бургу Ю. Методологія і організація наукових досліджень. Київ: Центр учбової літератури, 2014. 142 с. Важинський С., Щербак Т. Методика та організація наукових досліджень: навч. посіб. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2016. 260 с. Грабченко А., Федорович В., Гаращенко Я. Методи наукових досліджень: навч. посіб. Харків: НТУ «ХПІ», 2020. 142 с. Грищенко І., Григоренко О., Борисейко В. Основи наукових досліджень. Київ: Київський національний торгово-економічний університет, 2001. 124 с. Гуторов О. Методологія та організація наукових досліджень: навч. посіб. Харків: ХНАУ, 2020. 272 с. Данильян О., Дзьобань О. Методологія наукових досліджень: підручник. Харків: Право, 2019. 368 с. Кислий В. Організація наукових досліджень. Київ: Університетська книга, 2018. 224 с. Кислий В. Організація наукових досліджень: навч. посіб. Суми: Університетська книга, 2019. 224 с. Ковальчук В., Моїсєєв Л. Основи наукових досліджень. Київ: Професіонал, 2004. 206 с. Колесников О. В. Основи наукових досліджень: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2011. 144 с. Краус Н. М. Методологія та організація наукових досліджень: навчально-методичний посібник. Полтава: Оріяна, 2012. 183 с. Крушельницька О. Методологія і організація наукових досліджень. Київ, 2009. Методика та організація наукових досліджень: навч. посіб. / О. П. Кириленко, В. В. Письменний, Н. М. Ткачук та ін.; за ред. О. П. Кириленко. Тернопіль: Видавн.-поліграф. центр ТНЕУ «Економічна думка», 2012. 196 с. Наказ МОН України «Про затвердженя Вимог до оформлення дисертації» від 12.01.2017 р. № 40 // Офіційний вісник України. 2017. 10 берез. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0155-17#Text Основи методології та організації наукових досліджень / за ред. А. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с. Основи наукових досліджень: навч. посіб. / за заг. ред. Т. В. Гончарук. Тернопіль, 2014. 272 с. П’ятницька-Позднякова І. Основи наукових досліджень у вищій школі. Київ: Виша школа, 2003. 116 с. Палеха Ю., Леміш Н. Основи науково-дослідної роботи: навч. посіб. Київ: Вид-во «Ліра-К», 2019. 336 с. Пілюшенко В., Шкрабак І., Славенко Е. Наукове дослідження: організація, методологія, інформаційне забезпечення. Київ: Лібра, 2004. 344 с. Сурмін Ю. Майстерня вченого: підручник для науковця. Київ: Навчально-методичний центр освіти в Україні, 2006. Філософські аспекти наукового пізнання: навч. посіб. / О. Панфілов, О. Дзьобань, І. Будур та ін.; за заг. ред. О. Панфілова. Харків: ХІФ КНТЕУ, 2019. 276 с. Чмиленко Ф., Жук Л. Посібник до вивчення дисципліни «Методологія та організація наукових досліджень». Дніпро: РВВ ДНУ, 2014. 48 с. Юрченко С., Юрченко О. Основи наукових досліджень. Харків: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2017. 204 с. Яцишин А. Цифрові відкриті системи у підготовці аспірантів і докторантів: монографія/ Київ: ЦП «Компринт», 2020. 416 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).