Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.O.004
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: професор кафедри політології та міжнародних відносин, доктор історичних наук М.П. Гетьманчук
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у аспірантів компетентностей:
інтегральної:
Здатність розв’язувати комплексні проблеми в галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
фахових:
КЗ 1 - розуміти природу науки, наукової проблеми, методологічні особливості наукового пізнання;
КЗ 2 - здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, синтезувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури;
КС1 - ґрунтовні знання про тенденції розвитку і важливі сучасні (інноваційні) наукові досягнення у сфері міжнародних відносин та світової політики;
КС 3 - здатність ефективно застосовувати методи аналізу, моделювання та прогнозування при проведенні наукових досліджень (задум, проектування, впровадження та адаптація процесу дослідження з академічною цілісністю);
КС 4 - здатність інтегрувати знання з інших дисциплін, застосовувати системний підхід та враховувати всі наявні суспільно-політичні аспекти при розв’язанні поставлених завдань та проведенні досліджень;
КС 5 - здатність розробляти та реалізовувати проекти, включаючи власні дослідження, які дають можливість переосмислювати наявні чи створювати нові знання;
КС6 - здатність аргументувати вибір методу розв’язування спеціалізованої проблеми, критично оцінювати отримані результати та відстоювати прийняті рішення
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни аспірант повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
Ум 1 - здійснювати пошук, аналізувати і критично оцінювати інформацію з різних джерел, співставляти різні типи наук та їхні методологічні особливості;
Ум 2 - застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень;
Ум 4 - застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної області наукових досліджень;
Ум 7 - знаходити, аналізувати, осмислювати інформацію та формувати базу фахових знань, самостійно виконувати дослідження та застосовувати дослідницькі навички;
Ум 8 - оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики;
Ком 1 - вільне спілкування з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань, з колегами, широкою науковою спільнотою, суспільством у цілому; використання академічної української та іноземної мови у професійній діяльності та дослідженнях;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: ПРЕРЕКВІЗИТ
Філософія і методологія науки Іноземна мова для академічних цілей,
Частина 1
КОРЕКВІЗИТ
Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин
Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики є складовою циклу дисциплін на вибір спеціальності «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії» третього рівня вищої освіти (доктора філософії), метою якої є формування в аспірантів комплексного підходу до вивчення сучасних проблем міжнародних відносин та глобальної політики, забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин та глобальної політики, застосування теорій та методів політології й науки про міжнародні відносини, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, розуміння закономірностей формування сучасної політичної карти планети, глобальних і регіональних тенденцій світового розвитку.
Опис: Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики як навчальна дисципліна та об’єкт наукового аналізу; Концептуальні підходи до аналізу сучасних проблем міжнародних відносин та глобальної політики; Ключові проблеми сучасних міжнародних відносин та їх характерні особливості; Глобальні процеси сучасності та проблеми глобальної політики; Особливості сучасних гібридних міжнародних конфліктів та проблеми миротворчої діяльності; Сучасні проблеми гуманітарної складової у міжнародних відносинах та глобальній політиці; Проблеми та перспективи забезпечення міжнародної безпеки в умовах глобалізації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний (40%) та екзаменаційний (60%) контроль.
Методи оцінювання знань:
-усне та фронтальне опитування;
-письмове опитування;
-вибіркове усне опитування;
-виступи на семінарах;
-тести;
захист практичних робіт;
-оцінка активності;
-оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо.
Екзамен –
-письмове опитування, тестовий контроль (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: -Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) *
/Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/.
-Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **.
/Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату.
Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база.
-Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***.
/Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень/.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Вовк Р.В. Моделювання міжнародних відносин / Р.В. Вовк. – К.: Знання, 2012. – 246 с.
2. Воронов І.О. Глобалізація і політика: реалії і перспективи соціальних трансформацій / І.О. Воронов. – К.: Генеза, 2004. – 288 с.
3. Галака С.П. Проблема нерозповсюдження ядерної зброї у міжнародних відносинах: Монографія /С.П. Галака. – К.: Видавничо – поліграфічний центр «Київський університет», 2002. – 278 с.
5. Головченко В.І. Нариси з історії міжнародних відносин та зовнішньої політики країн Азії й Африки: науковий посібник / В.І. Головченко. – К.: Юрисконсульт, 2014. – 424 с.
6. Горобець І.В. Процеси формування системи регіональної безпеки в Південній Азії (початок 1990-х середина 2010-х років) / І.В. Горобець. – К.: Міленіум, 2017. – 418 с.
7. Городня Н.Д. Східна Азія у зовнішній політиці США (1989 – 2013 рр.): монографія / Н.Д. Городня. – К.: «Прінт – Сервіс», 2014. – 528 с.
8. Дорошко М.С. Геополітичні інтереси та зовнішня політика держав пострадянського простору: навчальний посібник / М.С. Дорошко. – К.: Ніка – Центр, 2012. – 228 с.
9. Дорошко М. Неоголошені війни Росії проти України у ХХ – на початку ХХІ ст.: Причини та наслідки / М. Дорошко. – К.: Ніка – Центр, 2018. – 196 с.
10. Європейська та євроатлантична інтеграція: навчальний посібник / За заг. ред. О.М. Лютак. – Херсон: Олді – Плюс, 2016. – 376 с. 11. Задорожний О.В. Порушення агресивною війною Російської Федерації проти України основних принципів міжнародного права: монографія / Задорожний О.В. – К.: К.І.С., 2015. – 712 с.
12. Зовнішня політика України: навчальний посібник /Л.О. Дорош, О.Я. Івасечко, Я.Б. Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 348 с.
13. Іваницька О.П. Регіональні підсистеми міжнародних відносин: навчальний посібник / О.П. Іваницька. – Вінниця: ТВОРИ, 2016. – 444 с.
14. Іваницька О.П. Зовнішня політика країн Західної Європи та Північної Америки у постбіполярний період (1990-і – 2000-і роки): навчальний посібник / О.П. Іваницька. – К.: «Слово», 2012. – 720 с.
15. Кравчук Н. Дивергенція глобального розвитку: сучасна парадигма формування геополітичного простору: монографія / Н. Кравчук. – К.: Знання, 2012. – 782 с.
16. Кріль М.М. Історія країн Центрально – Східної Європи (кінець ХХ – початок ХХІ століття): навчальний посібник / М.М. Кріль. – К.: Знання, 2013.- 278 с.
17. Мельничук І.М. Інтеграційні проекти Російської Федерації на пострадянському просторі / І.М. Мельничук. – Чернівці: Чернівецький національний університет, 2015. – 400 с.
18. Міжнародні відносини та світова політика: підручник / В. Крушинський, В. Манжола, С. Андрущенко. – К.: Знання, 2014. – 662 с.
19. Міжнародні організації: навчальний посібник / Т.В. Стройко та ін. – К.: Кондор – Видавництво, 2018. – 250 с.
20. Світова гібридна війна: український фронт: монографія / за заг. ред. В.П. Горбуліна. – Харків: Фоліо, 2017. – 496 с.
21. Суліма Є.М., Шепєлєв М.Л. Сучасна глобалістика. – 2-ге вид., доп. / Є.М. Суліма, М.Л. Шепєлєв. – К.: «МП Леся», 2012. – 180 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).