Транскордонна співпраця як інструмент європейської інтеграції: теорія та практика

Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., асистент Лемко Юлія Романівна.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі міжнародних відносин, а також розгляд та дослідження теоретичних і концептуальних підходів до розгляду та аналізу транскордонного співробітництва, як процесу вирівнювання якості життя населення прикордонних територій та приведення її до середньоєвропейського рівня, а також дослідження проблем ТКС, які супроводжуються єврорегіоналізацією як важливим етапом на шляху до євроінтеграції України
Завдання: Загальні компетентності: • КЗ1 - Грунтовні знання сучасних концепцій та методів проведення наукових досліджень, розуміння природи науки, методологічних особливостей наукового пізнання, формування системного наукового світогляду та професійної етики. • КЗ2. Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури. Фахові компетентності: • ФК1 – Грунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики. • ФК2. – Розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем. • ФК4 – Розуміння сучасних міжнародних процесів, особливостей функціонування міжнародних інститутів. • ФК5 – Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам. • ФК6 – Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення;
Результати навчання: 1. здатність продемонструвати знання сучасних концепцій, розуміння теоретичних та практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій; 2. здатність продемонструвати знання теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій; 3. Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин; 4. поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів; 5. оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: a. Пререквізит: Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики b. Кореквізити: Трансформація суб’єктного виміру міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність питань розвитку транскордонного співробітництва. Предмет, основні завдання та методи досліджень процесів транскордонного співробітництва. Сучасні тенденції розвитку транскордонного співробітництва в Україні та інших європейських країнах. Карпатський євро регіон. Єврорегіон «Буг». Єврорегіон «Нижній Дунай». Єврорегіон «Верхній Прут». Нові форми транскордонного співробітництва.
Опис: Назви тем Основні засади транскордонного співробітництва. Передумови виникнення та розвитку транскордонного співробітництва в Україні та інших європейських країнах Транскордонне співробітництво в контексті регіональної політики ЄС Методичні підходи до оціни діяльності єврорегіонів Роль прикордонних територій в інтеграційних процесах Практика реалізації ТКС в ЄС Стратегічні напрями розвитку ТКС України на прикладі Вишеградської групи. Усього годин
Методи та критерії оцінювання: a. Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. b. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні та письмові відповіді*, доповнення, участь у дискусії** згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) (для заочної форми навчання максимально – 20 балів) 2. Написання та захист реферату (максимально - 10 балів)*** 3. Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (максимально – 20 балів)**** Екзаменаційний контроль - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Основи теорії міжнародних відносин: навч. посібник /Л.О.Дорош, М.В.Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В.Ільницька, О.В.Кукарцев, Ю.Р.Лемко, Ю.Я.Тишкун, Я.Б.Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 244 с. 2. Основи теорії міжнародних відносин. Словник: Навч. посіб. / П.М.Гетьманчук, Л.О.Дорош, М.В.Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В.Ільницька, О.В.Кукарцев, З.Й.Куньч, Ю.Р.Лемко, Г.І.Луцишин, Ю.Я.Тишкун, Я.Б.Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 340 с. 3. Транскордонне співробітництво як інструмент місцевого та регіонального розвитку : аналіт. доп. / [Химинець В. В., Головка А. А., Мірус О. І.]. – Київ : НІСД, 2021. – 47 с. 4. Транскордонне співробітництво: правові основи та успішні практики: посібник / Євчак Ю.Б., Зарді А., Лазур Я.В., Очкаі Д., Санченко А.Є., Сошников А.О., Устименко В.А., Фетько Ю.І. / за заг. ред. В.А. Устименка; ред.-упоряд. Гук А.К., Санченко А.Є. – К., 2020. – 152 с. 5. Про затвердження Державної програми розвитку транскордонного співробіт- ництва на 2021–2027 рр. : Постанова Кабінету Міністрів України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/408-2021-%D0%BF#Text 6. Реєстр міжрегіональних угод про торговельно-економічне, науково-технічне і культурне співробітництво. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/regional-dev/ derzhavna-rehional-na-polityka/mizhregionalne-ta-transkordonne-spivrobitnitstv/reyestr- mizhregionalnih-ugod-pro-torgovelno-ekonomichne-naukovo-tehnichne-i-kulturne- spivrobitnitstvo/. 7. Синергія програм транскордонного співробітництва та стратегій регіонально- го розвитку в Україні / упоряд. Є. Романенко. Чернігів: Поліський фонд міжна- родних та регіональних досліджень. 2018. – 92 с. 8. Транскордонне співробітництво як інструмент місцевого та регіонального розвитку : аналіт. доп. / [Химинець В. В., Головка А. А., Мірус О. І.]. – Київ : НІСД, 2021. – 47 с. 9. Транскордонне співробітництво: правові основи та успішні практики: посібник / Євчак Ю.Б., Зарді А., Лазур Я.В., Очкаі Д., Санченко А.Є., Сошников А.О., Устименко В.А., Фетько Ю.І. / за заг. ред. В.А. Устименка; ред.-упоряд. Гук А.К., Санченко А.Є. – К., 2020. – 152 с. 10. Ярмистий М. (2020). «Єврорегіон «Верхній Прут»: досвід, особливості, виклики, шляхи інтенсифікації співробітництва. http://www.cppk.cv.ua/i/2825869.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).