Транскордонна співпраця як інструмент європейської інтеграції: теорія та практика
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.016
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., асистент Лемко Юлія Романівна.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
• КЗ1 - Грунтовні знання сучасних концепцій та методів проведення наукових досліджень, розуміння природи науки, методологічних особливостей наукового пізнання, формування системного наукового світогляду та професійної етики.
• КЗ2. Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури.
Фахові компетентності:
• ФК1 – Грунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики.
• ФК2. – Розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем.
• ФК4 – Розуміння сучасних міжнародних процесів, особливостей функціонування міжнародних інститутів.
• ФК5 – Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам.
• ФК6 – Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення;
Результати навчання: 1. здатність продемонструвати знання сучасних концепцій, розуміння теоретичних та практичних проблем, історії розвитку та сучасного стану наукових знань у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
2. здатність продемонструвати знання теоретико-методологічних основ та поняттєво-категорійного апарату міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
3. Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин;
4. поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів;
5. оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: a. Пререквізит: Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
b. Кореквізити: Трансформація суб’єктного виміру міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність питань розвитку транскордонного співробітництва. Предмет,
основні завдання та методи досліджень процесів транскордонного співробітництва. Сучасні тенденції розвитку транскордонного
співробітництва в Україні та інших європейських країнах. Карпатський євро регіон. Єврорегіон «Буг». Єврорегіон «Нижній Дунай». Єврорегіон «Верхній Прут». Нові форми транскордонного співробітництва.
Опис: Назви тем
Основні засади транскордонного співробітництва.
Передумови виникнення та розвитку транскордонного співробітництва в Україні та інших європейських країнах
Транскордонне співробітництво в контексті регіональної політики ЄС
Методичні підходи до оціни діяльності єврорегіонів
Роль прикордонних територій в інтеграційних процесах
Практика реалізації ТКС в ЄС
Стратегічні напрями розвитку ТКС України на прикладі Вишеградської групи.
Усього годин
Методи та критерії оцінювання: a. Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
b. Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні та письмові відповіді*, доповнення, участь у дискусії** згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) (для заочної форми навчання максимально – 20 балів)
2. Написання та захист реферату (максимально - 10 балів)***
3. Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (максимально – 20 балів)****
Екзаменаційний контроль - 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Основи теорії міжнародних відносин: навч. посібник /Л.О.Дорош, М.В.Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В.Ільницька, О.В.Кукарцев, Ю.Р.Лемко, Ю.Я.Тишкун, Я.Б.Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 244 с.
2. Основи теорії міжнародних відносин. Словник: Навч. посіб. / П.М.Гетьманчук, Л.О.Дорош, М.В.Здоровега, О.Я.Івасечко, У.В.Ільницька, О.В.Кукарцев, З.Й.Куньч, Ю.Р.Лемко, Г.І.Луцишин, Ю.Я.Тишкун, Я.Б.Турчин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 340 с.
3. Транскордонне співробітництво як інструмент місцевого та регіонального розвитку : аналіт. доп. / [Химинець В. В., Головка А. А., Мірус О. І.]. – Київ : НІСД, 2021. – 47 с.
4. Транскордонне співробітництво: правові основи та успішні практики: посібник / Євчак Ю.Б., Зарді А., Лазур Я.В., Очкаі Д., Санченко А.Є., Сошников А.О., Устименко В.А., Фетько Ю.І. / за заг. ред. В.А. Устименка; ред.-упоряд. Гук А.К., Санченко А.Є. – К., 2020. – 152 с.
5. Про затвердження Державної програми розвитку транскордонного співробіт- ництва на 2021–2027 рр. : Постанова Кабінету Міністрів України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/408-2021-%D0%BF#Text
6. Реєстр міжрегіональних угод про торговельно-економічне, науково-технічне і культурне співробітництво. URL: https://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/regional-dev/ derzhavna-rehional-na-polityka/mizhregionalne-ta-transkordonne-spivrobitnitstv/reyestr- mizhregionalnih-ugod-pro-torgovelno-ekonomichne-naukovo-tehnichne-i-kulturne- spivrobitnitstvo/.
7. Синергія програм транскордонного співробітництва та стратегій регіонально- го розвитку в Україні / упоряд. Є. Романенко. Чернігів: Поліський фонд міжна- родних та регіональних досліджень. 2018. – 92 с.
8. Транскордонне співробітництво як інструмент місцевого та регіонального розвитку : аналіт. доп. / [Химинець В. В., Головка А. А., Мірус О. І.]. – Київ : НІСД, 2021. – 47 с.
9. Транскордонне співробітництво: правові основи та успішні практики: посібник / Євчак Ю.Б., Зарді А., Лазур Я.В., Очкаі Д., Санченко А.Є., Сошников А.О., Устименко В.А., Фетько Ю.І. / за заг. ред. В.А. Устименка; ред.-упоряд. Гук А.К., Санченко А.Є. – К., 2020. – 152 с.
10. Ярмистий М. (2020). «Єврорегіон «Верхній Прут»: досвід, особливості, виклики, шляхи інтенсифікації співробітництва. http://www.cppk.cv.ua/i/2825869.pdf
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).