Теорія та методологія досліджень у сфері політології та міжнародних відносин
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.O.007
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доцент Кукарцев Олег Вікторович, проф. Луцишин Г.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
Результати навчання: ЗН1. Фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики.
ЗН2. Знання теоретико-методологічних підходів у дослідженні міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій.
ЗН3. Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин.
УМ 1. Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня;
Ум 2. Досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин;
УМ 3. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної сфери наукових досліджень;
УМ 4. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів;
УМ 6. Організовувати та виконувати дослідження, застосовувати кеативність та дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
УМ 7. Оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики;
АіВ1. Здатність адаптуватись до нових умов, самостійно проводити наукові дослідження, ініціювати оригінальні дослідницько-інноваційні проекти.
АіВ3. Здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи та досягати поставленої мети з дотриманням вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - Пререквізити: Дослідницький семінар у галузі політології та міжнародних відносин; Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
- Кореквізити:
Короткий зміст навчальної програми: Традиційний (класичний) підхід в дослідженні міжнародних відносин. Модерністський (науковий) підхід: роль позитивізму у розвитку методології теорії міжнародних відносин. Постпозитивістська «революція» в дослідженнях міжнародних відносин. «Раціоналізм» проти «рефлективізму». Проблема співвідношення теорії та емпірії у науковому дослідженні. Індуктивна стратегія організації наукового дослідження. Дедуктивна стратегія організації наукового дослідження. Роль теорії у вивченні міжнародних відносин. Проблема співвідношення концепції і теорії. Провідна роль концепції у побудові теорії. Теоретико-методологічні засади міжнародних регіональних досліджень. Принципи побудови наукової концепції (критерії науковості теорії). Мова та понятійно-категоріальний апарат теорії міжнародних відносин. Системний підхід до досліджень міжнародних відносин. Проблема рівнів аналізу в теорії міжнародних відносин. Історія міжнародних відносин крізь призму наук ідеографічних та номотетичних. Історизація досліджень міжнародних відносин у неореалізмі. Неомарксистська історична соціологія міжнародних відносин. Порівняльний метод: суть та принципи. Порівняльно-історичні дослідження міжнародних відносин. Універсальні порівняння світової політики. Прикладний аналіз текстової інформації з політичної проблематики. Текст як основна форма представлення інформації. Прикладні аналітичні методики. Контент-аналіз в дослідженнях політичних ситуацій та процесів. Івент-аналіз в дослідженнях політичних ситуацій та процесів. Когнітивне картування в дослідженнях політичних ситуацій та процесів. Експертні методи в політичних дослідженнях. Моделювання як метод. Види моделей. Логіко-інтуїтивне та формалізоване моделювання.
Опис: -
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, написання реферату.
- Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: -
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: -Бурдяк В.І. Теоретичні і методологічні проблеми політологічних досліджень: Навч. посібник. / В.Бурдяк. – Чернівці: Рута, 2005. – Ч.І. – 104 с.
--Вайс К. Г. Оцінювання: методи дослідження програм та політики / Пер. з англ. Р. Ткачука та М. Корчинської; наук. ред. пер. О. Кілієвич. - К.: Основи, 2000. - 671 с.
-- 7. Денисенко І. Д. Проблемне поле методології політичних досліджень / І. Д. Денисенко // Вісник Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого. Серія : Філософія, філософія права, політологія, соціологія. — 2010. — № 5. — С. 116—124.
- Добронравова, І. С. Філософія і методологія науки: Підручник / І. С. Добронравова, Л. І. Сидоренко. – К.: Видавничо-поліграфічний центр „Київський університет”, 2008. – 223 с.
-- 11. Кустовська О.В. Методологія системного підходу та наукових досліджень: Курс лекцій / О.В.Кустовська. – Тернопіль: Економічна думка, 2005. – 124 с.
-- Зеленько Г.І. Методологія порівняльних досліджень/Г.І Зеленько//Науковий часопис НПУ імені МП Драгоманова. Серія 22: Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін.-2010.-Вип. 3.-С. 184-189.-Режим доступу: http://nbuv. gov. ua/UJRN/Nchnpu_022_2010_3_32
- Теорія міжнародних відносин: Термінологічний словник / [Гетьманчук М. П., Івахів О. С., Кукарцев О. В., Л. О. Кучма та ін.] : за заг. ред. Гетьманчука М. П. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2011. – 368 с.
-- 17. Шейко В. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник / В.М. Шейко, Н.М. Кушнаренко. – К.: Знання, 2004. – 307 с.
- Approaches, Levels and Methods of Analysis in International Politics: Crossing Boundaries / Edited by Harvey Starr. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2006. 360 pp.
-- Berndtson E. European Study of Politics: Political Science, Political Sciences or Political Studies – Do National Traditions Still Matter? [Електроннийресурс] / Erkki Berndtson [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://paperroom.ipsa.org/papers/paper_14307.pdf
-- International Encyclopedia of Political Science. Eight volume set. Published by Sage in association with IPSA, 2011 [Електроннийресурс]. – Режим доступу: https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/international-encyclopedia-of-political science/book231996
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).