Сучасні теорії міжнародних відносин
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: доктор історичних наук, професор, Гетьманчук Микола Петрович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: -
Результати навчання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
• Глибинні знання сучасних концепцій та методів проведення наукових досліджень, розуміння природи науки, методологічних особливостей наукового пізнання, формування системного наукового світогляду та професійної етики;
• Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури;
• Уміння ефективно спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю з актуальних питань міжнародних відносин та світової політики, представляти та обговорювати результати своєї наукової роботи українською та іноземною мовою;
• Ґрунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики;
• Розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем;
• Розуміння сучасних міжнародних процесів, особливості функціонування міжнародних інститутів;
• Здатність використовувати та впроваджувати новітні інформаційні та управлінські технології у сфері міжнародних відносин, вирішувати прикладні проблеми міжнародних відносин, приймати ефективні рішення.
• Здатність демонструвати фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики;
• Здатність демонструвати знання теоретико-методологічних підходів у дослідженні міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
• Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин;
• Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів;
• Ефективно працювати як індивідуально, так і у команді
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Методологія досліджень міжнародних відносин; Сучасні проблеми міжнародних відносин та світової політики; Іноземна мова для академічних цілей, частина 2; Аналітичні та чисельні методи досліджень 1
Короткий зміст навчальної програми: Розвиток реалістського підходу у політичній думці Нового часу.
Формування ліберальної парадигми міжнародних відносин у політичній думці Нового часу.
Формування марксистського підходу в дослідженні міжнародних відносин.
Формування детерміністських концепцій міжнародних відносин у другій половині ХІХ – першій половині ХХ ст.
Перші «великі дебати» в теорії міжнародних відносин: політичний реалізм проти політичного ідеалізму.
Модерністський напрям в теорії міжнародних відносин.
Неореалізм в теорії міжнародних відносин.
Неоліберальний підхід в теорії міжнародних відносин.
Неомарксизм.
Критична теорія міжнародних відносин. Частина 1.
Критична теорія міжнародних відносин. Частина 2.
Соціологія міжнародних відносин
Історична соціологія міжнародних відносин
Опис: -
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
• Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: -
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Горук, А. Американські наукові бачення міжнародного порядку після завершення „холодної війни” / Андрій Горук // Історична панорама: Збірник наукових статей ЧНУ. Спеціальність «Історія». – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2010. – Вип. 11. – С. 99-127.
2. Донеллі, Д. Права людини у міжнародній політиці / Джек Донеллі ; [переклад з англ. Тараса Завалія]. – Львів: Кальварія, 2004. – 280 с.
3. Зінченко, В. В. Концепції "залежності" і "суспільних альтернатив" та моделі глобального розвитку світу / Зінченко В. В. // Гілея. – 2010. – Вип. 39. – С. 223-232.
4. Кіссінджер, Г. Світовий порядок. Роздуми про характер націй в історичному контексті / Генрі Кіссінджер ; [пер. з англ.]. – К.: Наш формат, 2017 (2019). – 320 с.
5. Коноваленко, І. Проблема співвідношення наднаціональності та суверенітету в основних концепціях західноєвропейскої інтеграції / Ігор Коноваленко // Наукові записки НаУКМА. – 1999. – Том 12: Політологія. – С. 48-55.
6. A History of International Political Theory: Ontologies of the International / Hartmut Behr. Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan, 2010. 302 pp.
7. Classical and Modern Thought on International Relations: From Anarchy to Cosmopolis / Robert Jackson. Basingstoke, UK & New York: Palgrave Macmillan, 2005. 209 pp.
8. Classical Theory in International Relations / Edited by Beate Jahn. New York: Cambridge University Press, 2006. pp. 27-51.
9. Coercion, Cooperation, and Ethics in International Relations / Richard Ned Lebow. London and New York: Routledge, 2007. pp. 349-412.
10. Constructivism in International Relations: The Politics of Reality / Maja Zehfuss. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 312 pp.
11. Critical Theorists and International Relations / Edited by Jenny Edkins and Nick Vaughan-Williams. London and New York: Routledge, 2009. 405 pp.
12. Critical Theory and International Relations: A Reader / Edited by Steven C. Roach. London and New York: Routledge, 2007. 424 pp.
13. Explaining and Understanding International Relations / Martin Hollis and Steve Smith. New York: Oxford University Press, 1990. 226 pp.
14. Fifty Key Thinkers in International Relations / Martin Griffiths, Steven C. Roach and M. Scott Solomon. – 2nd edition. – London and New York: Routledge, 2009. 404 pp.
15. History and International Relations / Thomas W. Smith. London and New York: Routledge, 1999. 222 pp.
16. Ikenberry, G. John. Three Worlds: the West, East and South and the competition to shape global order / G. John Ikenberry // International Affairs, Volume 100, Issue 1, January 2024, Pages 121–138, https://doi.org/10.1093/ia/iiad284
17. International Relations: The Key Concepts / Martin Griffiths, Terry O’Callaghan and Steven C. Roach. – 2nd edition. – London and New York: Routledge, 2008. 407 pp.
18. International Relations and Historical Sociology: Breaking Down Boundries / Stephen Hobden. London and New York: Routledge, 1998. 219 p.
19. International Relations and the ‘Problem of History’ / Nick Vaughan-Williams // Millennium: Journal of International Studies. – 2005. – Vol.34, No.1. – pp. 115-136.
20. International Relations: The Key Concepts / Martin Griffiths and Terry O’Callaghan. London and New York: Routledge, 2002. 399 pp.
21. International Relations Theory: A Critical Introduction / Cynthia Weber. London and New York: Routledge, 2005. 222 pp.
22. International Studies: Interdisciplinary Approaches / Edited by Pami Aalto, Vilho Harle and Sami Moisio. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2011. 296 pp.
23. International Theory: Positivism and Beyond / Edited by Steve Smith, Ken Booth and Marysia Zalewski. New York: Cambridge University Press, 1996. 380 pp.
24. McKeil, Aaron. Order without Victory: International Order Theory Before and After Liberal Hegemony / Aaron McKeil. International Studies Quarterly, Volume 67, Issue 1, March 2023, sqad002, https://doi.org/10.1093/isq/sqad002
25. Moral Limit and Possibility in World Politics / Edited by Richard M. Price. New York: Cambridge University Press, 2008. 309 pp.
26. Postcolonial Theory and International Relations: A Critical Introduction / Edited by Sanjay Seth. London and New York: Routledge, 2012. 216 pp.
27. Realism and International Relations / Jack Donnelly. New York: Cambridge University Press, 2004. 240 pp.
28. Social Theory of International Politics / Alexander Wendt. Cambridge: Cambridge University Press, 1999. 452 pp.
29. The Agent-Structure Problem in International Relations Theory / Alexander E. Wendt // International Organization. 1987. Vol. 41, No. 3: Summer. pp. 335-370.
30. The Post-Positivist Debate: Reconstructing Scientific Enquiry and International Relations Theory After Enlightenment’s Fall / John A. Vasquez // International Relations Theory Today / Edited by Ken Booth and Steve Smith. Cambridge, UK: Polity Press, 1995. pp. 217-240.
31. The State and International Relations / John M. Hobson. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2000. 266 pp.
32. The tragic vision of politics: Ethics, interests and orders / Richard Ned Lebow. Cambridge & New York: Cambridge University Press, 2003. 424 pp.
33. Theories of International Relations / Scott Burchill … [et al.]. – 3rd ed. – Basingstoke & New York: Palgrave Macmillan, 2005. 321 pp.
34. Theorising International Society: English School Methods / Edited by Cornelia Navari. Basingstoke and New York: Palgrave Macmillan, 2009. 256 pp.
35. Theory of International Politics / Kenneth N. Waltz. New York: McGraw Hill, 1979. 250 pp.
36. War and Change in World Politics / Robert Gilpin. New York: Cambridge University Press, 1981. 288 pp.
37. War and the State: The Theory of International Politics / R. Harrison Wagner. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2007. 272 pp.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).