Етнополітичні процеси: національний та міжнародний вимір
Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.011
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д. політ. н., проф. Луцишин Галина Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, проводити дослідницько-інноваційну діяльність, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань, а також практичне впровадження отриманих результатів.
КЗ. 2. Здатність здійснювати пошук, аналіз та критичне оцінювання інформації з різних джерел, продукувати нові ідеї, розуміючи новітні дослідницькі парадигми, стратегії та процедури.
КС.1 Ґрунтовні знання про сучасні проблеми міжнародних відносин, теорії, концепції та методи дослідження у сфері міжнародних відносин та світової політики.
КС 2. Розуміння теоретико-методологічних основ наукових досліджень у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, вміння їх ефективно застосовувати для аналізу та прогнозування проблем і тенденцій розвитку глобальної та регіональних міжнародних систем.
КС 3. Здатність ефективно застосовувати методи аналізу, моделювання та прогнозування при проведенні наукових досліджень у сфері міжнародних відносин.
КС 4. Розуміння сучасних міжнародних процесів, особливостей функціонування міжнародних інститутів.
КС 5. Здатність самостійно розробляти програму конкретного наукового дослідження у сфері міжнародних відносин, надавати експертну оцінку сучасним міжнародним подіям і процесам.
Результати навчання: ЗН 1. Здатність демонструвати фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики;
ЗН 2. Здатність демонструвати знання теоретико-методологічних підходів у дослідженні міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
ЗН 3. Знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин;
Ум 1. Застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня;
УМ 2. Досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин;
УМ 3. Застосовувати системний підхід, інтегруючи знання з інших дисциплін та враховуючи суспільно-політичні аспекти під час розв’язання теоретичних та прикладних завдань обраної сфери наукових досліджень;
УМ 3. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання науково-прикладних завдань із урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та професійних інтересів;
УМ 4. Організовувати та виконувати дослідження, застосовувати креативність та дослідницькі навички у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій;
УМ 6. Оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пре-реквізит: Сучасні проблеми міжнародних відносин та глобальної політики
Ко-реквізит:
Короткий зміст навчальної програми: Розглядаються теоретичні та практичні етнополітичні проблеми у міжнародних відносинах, роль етнополітичних процесів в умовах глобалізації, етнополітична інтеграція та дезінтеграція, роль етнополітичних проблем у розвитку регіональної та транскордонної співпраці.
Опис: Етнополітичні процеси в умовах глобалізації. Питання націоналізму в міжнародних відносинах. Нація і етноси як категорії міжнародних відносин. Національні меншини і етнополітична регіоналізація. Етнополітичний конфлікт. Етнонаціональна ідентичність та політизація етнічності. Суть, джерела та чинники розвитку сепаратистських рухів. Етнополітичні питання у розвитку регіональної та транскордонної співпраці. Сучасні механізми розв’язання етнополітичних проблем у міжнародних відносинах.
Методи та критерії оцінювання: лекції, практичні заняття, самостійна робота
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
• Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Андерсон Б. Уявлені спільноти. Роздуми про походження і поширення націоналізму. — К., –2001. – 240 с.
• Етнополітика Румунії, Словаччини, Швеції та Хорватії. Аналіз законодавства та практики [С. Герасимчук, А. Демещук, М. Драпак, О. Краєв]. Дослідження Ради зовнішньої політики «Українська призма» у співпраці з Державною службою етнополітики та свободи совісті (ДЕСС) та за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Посольства Швеції в Україні, 2021. 63 с. URL: https://www.irf.ua/wp-content/uploads/2022/01/ethno_.pdf.
• Картунов О. В. Західні теорії етнічності, нації та націоналізму. Навчальний посібник / О.В.Картунов. – Київ: Університет економіки та права «КРОК», 2007. – 192 с.
• Кимлічка В. Лібералізм і права меншин / В.Кимлічка. – Харків: Центр освітніх ініціатив, 2001.– 176 с.
• Кузик П. Націоналізм та шовінізм у міжнародних відносинах / П.Кузик. – Львів: вид-во Львівського національного університету ім.І.Я.Франка. – 2004. – 264 с.
2. Луцишин Г. І. Етнополітичні проблеми у міжнародних відносинах: навчальний посібник / Г. І. Луцишин, Л. Я. Корнат. – Львів: Растр-7, 2023. – 246 c.
• Сміт Е. Д. Нації та націоналізм у глобальну епоху. / Пер. з англ. М. Климчука і Т. Цимбала. — К.: Ніка-Центр, 2006. –210 с.
• Майборода О.М . Етнічність у міжнародній системі / О.М.Майборода. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф.Кураса НАН України, 2015. – 408 с.
• Політичні технології регулювання міжетнічної та міжконфесійної взаємодії у новітніх українських реаліях: аналітична доповідь / За ред. д. політ. н. С.Ю. Римаренка. – К.: ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, 2014. – 188 с.
Turchyn J. Державна політика щодо захисту прав національних меншин: досвід країн Вишеградської групи: колективна монографія / J. Turchyn, Л. О. Дорош, М. П. Гетьманчук, М. А. Бучин, Г. І. Луцишин, О. Н. Горбач, У. В. Ільницька, R. Pasichnyi, D. Roslon, A. Ostapchuk, Ю. Я. Тишкун, М. О. Лопата, З. Й. Куньч, T. Astramowicz-Leyk. – Львів: Видавництво "Сорока", 2019. – 184 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).