Історична соціологія міжнародних відносин

Спеціальність: Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії
Код дисципліни: 8.291.00.M.014
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.п.н., доцент Демчишак Руслан Богданович
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни є сформувати у молодих науковців системні знання у сфері міжнародних відносин та глобальної політики, здатність досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних глобальній та регіональних системах міжнародних відносин, розрізняти різні історичні підходи у соціології міжнародних відносин, погляди на проблеми війни і миру, міжнародного конфлікту, геополітики, співвідношення між суб’єктами міжнародних відносин, тенденцій цивілізаційного розвитку.
Завдання: 1. Уміння оцінити доцільність та можливість застосування нових методів і технологій при дослідженні міжнародних відносин та світової політики. 2. Уміння ефективно спілкуватись на професійному та громадському рівнях рідною та іноземними мовами. 3. Уміння досліджувати і моделювати явища та процеси в складних динамічних глобальній та регіональних системах міжнародних відносин 4. Уміння чітко та ефективно презентувати результати дослідження (у тому числі іноземною мовою) та обговорювати отримані результати, здійснювати трансфер набутих знань. 5. Уміння застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу елементів та систем глобального та регіонального рівня, характерних обраній сфері наукових досліджень. 6. Уміння розрізняти різні історичні підходи у соціології міжнародних відносин, погляди на проблеми війни і миру, міжнародного конфлікту, геополітики, співвідношення між суб’єктами міжнародних відносин, тенденцій цивілізаційного розвитку.
Результати навчання: -здатність демонструвати фундаментальні знання сучасних теорій, концепцій, історії розвитку та сучасного стану наукових досліджень у сфері міжнародних відносин та світової політики; -знання та навики наукового дослідження актуальних проблем міжнародних відносин, розробки та реалізації нових інноваційних проектів у сфері міжнародних відносин; - уміння застосовувати набуті знання і розуміння для наукового аналізу систем глобального та регіонального рівня; -уміння досліджувати і моделювати явища та процеси у складних динамічних системах міжнародних відносин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми соціогуманітарних наук. Методи і методологія дослідження міжнародних відносин
Короткий зміст навчальної програми: Витоки та становлення Історичної соціології міжнародних відносин. Неомарксистський та неовеберіанський напрямки в ІСМВ. Світ-системна концепція І. Валлерстайна.Наукові концепції П. Андерсона та А. Франка.Теорія геополітичної динаміки Р. Коллінза та погляди на процес глобалізації Е. Гідденса. М. Манн про владу в ХХІ ст. Сучасне суспільство Р. Бендікса. Б. Мур про індустріальне суспільство. Чинники формування цивілізацій В. Мак-Ніла. Концепція м’якої сили Д. Ная.
Опис: У межах дисципліни розглядаються питання витоків та становлення Історичної соціології міжнародних відносин, розвитку неомарксистського напрямку в ІСМВ та неовеберіанського напрямку в ІСМВ, досліджуються погляди представників цих напрямів на проблеми війни і миру, міжнародного конфлікту, геополітики, співвідношення між суб’єктами міжнародних відносин, тенденцій цивілізаційного розвитку, проблем глобалізації.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (40 %): усне опитування, відповіді на семінарах, індивідуальні завдання. Підсумковий контроль (60 % ): екзамен ( трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: --Виступи на семінарському занятті за питаннями, визначеними в Плані семінарського заняття (макс. бал–3) * /Відповідь повна, змістовна, логічна, з послідовним викладом матеріалу, висновки та узагальнення обґрунтовані; студент демонструє глибоке розуміння предмету, самостійність та критичність мислення, вміння аналізувати, аргументовано доводити свою позицію, логічно й послідовно викладати матеріал, здійснювати прогнози та надавати пропозиції/. -Підготовка реферату та виступ із доповіддю (макс. бал – 4) **. /Реферат підготовлений відповідно до запропонованої теми та написаний згідно з самостійно розробленим студентом планом із дотриманням технічних вимог щодо оформлення реферату. Доповідь за темою реферату -- повна, комплексна, з всебічним висвітленням запропонованих у плані питань, вичерпна, чітка, логічна, аргументована, з обґрунтованими теоретичними положеннями, з послідовним викладом змісту, власним баченням розв’язання проблеми, наведенням прикладів та фактів практичного застосування теоретичних положень. Відповідь демонструє системні та глибокі знання програмного матеріалу, вільне володіння понятійним апаратом, вміння самостійно та критично мислити, надавати оцінки, обґрунтовувати власну думку, використана широка джерельна база. -Доповнення до основних виступів колег, участь в обговоренні проблемних питань, постановка запитань колегам (макс.бал –2) ***. /Доповнення суттєве, змістовне, логічно-аргументоване, з обґрунтованими теоретичними положеннями та висновками; активна участь в обговоренні проблемних питань із демонстрацією розуміння предмету та самостійністю суджень
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1) Іванець Т. М. Соціологія міжнародних відносин : навч. посіб. Київ : Видавництво Ліра-К, 2021. 232 с. 2) Мартинов Ю. А. Історична соціологія. К.: Рада, 2004. 288 с. 3) Мартинов Ю. А. Історична соціологія за доби глобалізації [Електроннийресурс] // Український соціум. – 2006. – № 5. – С. 23-29. 4) Основи теорії міжнародних відносин: навч.пос. / Дорош Л. О., Здоровега М. В., Івасечко О. Я. та ін. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. 244 с. 5) Історія міжнародних відносин: навч. посіб. / Я.Б. Турчин, Р.Б. Демчишак, Т.І. Плазова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. – 140 с. .
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).