Основи містобудування та ландшафтної архітектури
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.042
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: к. арх., доц. Кознарська Галина Євгенівна
старший викладач Король Євгенія Іванівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: • Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування;
• Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд;
• Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проєктування;
• Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач;
• Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: • Знати основні містобудівні означення, поняття і методи функціонального використання територій та їх містобудівного проектування
• Вміти досліджувати містобудівні системи і використовувати отримані теоретичні знання у проектуванні об’єктів містобудуванні і архітектури.
• Вміти представляти результати дослідження і вивчення містобудівних систем, обґрунтувати свої висновки
• Мати уявлення про основні напрямки розвитку містобудівних систем та їх проектування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Історія архітектури
• Історія містобудування
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи містобудування та ландшафтної архітектури» передбачає вивчення сучасних процесів і тенденцій урбанізації у глобалізованому світі, принципів та методів районування території, територіального формування розселення, районного розпланування, територіального формування систем поселень, планувальної організації міст та розподілу їх території разом з приміськими зонами, формування систем і мереж громадського обслуговування, основ реконструкції міст та їх центрів, містобудівні завдання і методи охорони історико-культурної спадщини.
Опис: Урбанізація і урбаністика. Розселення, районування території, розпланування території, приміська зона. Mісто – розпланування, система громадських центрів, сельбищна територія, виробнича територія. Транспорт і пішоходи. Mіський ландшафт і краєвид. Історико культурна спадщина. Mетодика просторового планування і проектування. Cучасні процеси урбанізації.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру, студент виконує п’ять типів розрахункових завдань і проходить два тести на перевірку теоретичних знань. У кінці курсу – виконує контрольну роботу на застосування теоретичних знань для практичних розрахунків.
Критерії оцінювання результатів навчання: Кожна робота повинна бути виконана у визначені терміни. Максимальна оцінка за всі поточні роботи – 30 балів.
Підсумковий теоретичний тест містять 25 питань підібрані у трьох рівнях складності та оцінюється максимально у 40 балів. Контрольна робота складається з розрахункових завдань, максимальна оцінка складає 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: навч. посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко, С.В.Ганець та ін.; за ред. Г.П.Петришин, Б.С.Посацького, Ю.В.Ідак – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с.
2. Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальна і просторове планування: Навч. Посібник. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2011. – 368 с.
3. Посацький Б.С. Простір міста і міська культура.=: Монографія. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2007. - 208 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи містобудування та ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.01.E.077
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: докт філ. Кашуба О.М. ст. викл. Якубовський В.Б
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
Спеціальні фахові компетентності
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно-планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів.
СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК20. Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач
СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності
ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування
ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень
ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів
ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні
ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні.
ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності
ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів
ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів
ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
ПР18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні.
ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища
ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень.
ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні
навчальні дисципліни
Історія архітектури та містобудування
Архітектурна графіка та композиція, частини 1, 2.
Основи геодезії
Основи архітектурного проектування
Супутні і наступні
навчальні дисципліни
Основи містобудування
Містобудівне законодавство, документація
Дизайн архітектурного середовища
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Основи ландшафтної архітектури (Рекреаційний комплекс у ландшафтному середовищі) КП» є однією з дисциплін, які формують професійні знання і вміння архітектора. Порядок вивчення дисципліни розрахований на послідовне і глибоке засвоєння основних його положень. дає змогу здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти більш детально ознайомитись з проєктування об’єкту в ландшафті, з основними принципами проектування спеціалізованих закладів відпочинку, специфікою організаційної структури рекреаційного комплексу. У ході вивчення дисципліни здобувач має змогу опанувати основні вимоги до проектування генерального плану, а також оперувати об'ємно-просторовими засобами творення середовища, організації простору і ландшафту. Під час практичних занять студенти закріплюють теоретичний матеріал, виконуючи аналітичні та проектно-концептуальні завдання, навчаються застосовувати вивчені методи та методики для аналізу архітектурно-просторової ситуації. На основі виконаних досліджень та висновків обґрунтовано запропонувати проектні рішення. Дисципліна інтегрується з іншими професійно важливими дисциплінами: Історія архітектури та містобудування, архітектурна графіка та композиція, частини 1, 2; основи геодезії, основи архітектурного проектування, дизайн архітектурного середовища.
Опис: Вступна лекція. Історія та розвиток будівництва об’єктів рекреаційних комплексів у ландшафтному середовищі, що супроводжується візуальним показом ряду об’єктів. Ознайомлення з основами проектування та специфіки рекреаційних комплексів у ландшафті.
Ознайомлення із ситуацією, природний та містобудівний аналіз території. Розрахунок потужностей відпочинкового об‘єкту з врахуванням нормативних вимог. Передпроектний аналіз ділянки – містобудівних умов та прилеглої території.
Визначення видів та форм рекреаційної діяльності, які доцільно розвивати у конкретній проектній пропозиції, враховуючи природні умови та рекреаційні ресурси місцевості; Формування архітектурно-планувальної концепції об‘єкту. Функціональне зонування території (М 1:1000).
Опрацювання функціональної зони табору, архітектурно-планувальної організації відпочинкового комплексу з врахуванням ландшафтних особливостей території та вимог до охорони природного середовища.
Опрацювання генерального плану проектованої ділянки із розміщенням спальних корпусів, їдальні, адміністрації, спортивних споруд і майданчиків з розрахунку на 50-100 дітей (висота споруд: 1-3 поверхи, М 1:500).
Виконання генплану проектованої ділянки із розміщенням спальних корпусів, їдальні, адміністрації, спортивних споруд і майданчиків.
Виконання перетину по ділянці, враховуючи рельєф ділянки та особливості території, Формування архітектурно-художнього вирішення забудови об’єкта.
Формування об’ємно-просторового вирішення рекреаційного комплексу.Опрацювання плану типового поверху спального корпусу із обов’язковим врахуванням інклюзивності для окремих відпочивальників комплексу. (М 1:200).
Робота над фасадами та вертикальними комунікаціями будівлі, узгодження їх з поверховими планами. Підбір конструктивно-будівельної схеми основних споруд рекреаційного комплексу. Креслення аксонометричного та перспективного зображення рекреаційного комплексу у ландшафтному середовищі. Фрагмент генплану ділянки із суміщеним дендропланом, облаштуванням території із використанням МАфів (М 1:500). Вибір точок зору побудови перспективних зображень комплексу. Перегляд всіх основних креслень та компонування аркушів графічної частини проекту.Підсумкове заняття.Перегляд стадії виконання всіх основних креслень.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перегляд та оцінювання завдань виконаних протягом семестру. Кожний етап виконання завдання оцінюється окремо. Семестрова оцінка є сумою всіх оцінок отриманих протягом семестру.
Наприкінці вивчення курсу студент формує і видруковує планшет розміром два аркуші форматом А0 із виконаних завдань протягом семестру. До заліку у ВНС завантажується 1 файл усіх креслень відповідно до вимог у форматі *.pdf (стиснутий до розміру 5 mb відповідно до обмежень ВНС).
Підсумковий контроль з дисципліни «Основи ландшафтної архітектури (Рекреаційний комплекс у ландшафтному середовищі)» КП виставляється, виходячи з результатів складання усіх передбачених програмою видів навантажень: самостійних і аудиторних завдань. За результатами вивчення навчального матеріалу, здобувачі отримують оцінку за 100-бальною шкалою.
Підсумковий контроль. На останньому занятті проводиться захист та обговорення курсового проекту. Студент отримує оцінку за захист КП.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль
Завдання 1 Клаузура – max 10 балів;
Завдання 2 Генплан (ескіз)– max 10 балів
Завдання 3 Архітектурне рішення (ескіз) – max 10 балів
Підсумковий контроль
Курсовий проект (креслення) – max 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Мазур Т.М., Дідик В.В., Король Є.І., Ігнатюк А.О., Бобрун Н.С. Відпочинковий комплекс у ландшафтному середовищі: методичні вказівки до курсу «Архітектурне проектування» для студентів ІІ курсу базового напрямку 1201 «Архітектура» (спеціальність «Містобудування»). – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014 р. – 56 с.
2. Планування і забудова територій: Державні будівельні норми України: ДБН Б.2.2-12:2019. – Київ: Мінрегіонбуд та житлово-комунального господарства України,2019. – 177с.
3. Будинки і споруди. Спортивні і фізкультурно-оздоровчі споруди: ДБН В.2.2-13-2003. – [Чинний від 2003-11-10]. – К.: Держбуд України, 2004. – 100 с. — (Національний стандарт України).
4. ДБН В.2.2-40:2018 "Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" https://is.gd/28pvzb
5. ДБН В.2.3-5:2018 "Вулиці та дороги населених пунктів" https://is.gd/6UeiCS
6. ДБН В.2.3-15:2007 "Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів" https://is.gd/XMH3rw Л
7. Ландшафт и архитектура. Пер. з англ.м. / Саймондс Дж.О. - Стройиздат, 1965.
8. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: Навчальний посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко та ін. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с.
9. Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста Навчальний посібник / Г.П.Петришин та ін. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 288 с.
10. Нойферт Е. Будівельне проектування. К.: Книжкова літера, 2017. – 614 с.
11. Решетило С. Спортивно–фізкультурні споруди та обладнання: Навчальний посібник для студентів ВНЗ ІІІ–ІV рівнів акредитації у галузі фізичного виховання і спорту. Редакційно–видавничий відділ Львівського державного університету фізичної культури. Львів – 2010. – 103 с.
12. Величко В. В. Організація рекреаційних послуг: навч. посібник /Харк. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Х.: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2013. – 202 с
13. Наказний М.О. Проектування діяльності дитячого оздоровчого закладу: теорія і технологія: монографія. Дніпропетровськ, 2010. – 476 с .
14. Організація відпочинку та оздоровлення дітей в Україні: зб. нормат. документів та інформ. матеріалів / упоряд.: З. П. Кияниця, Ж. В. Петрочко, Л. Ю. Якименко, Л. І. Стрига. Київ: Державний ін-т проблем сім’ї та молоді, 2003. 170 с.
15. Підколодна М. М. Рекреаційні комплекси: конспект лекцій / М. М. Підколодна, А. А. Реб’єв, І. А. Полчанінова. – Харків: КНАМГ, 2010. – С. 116.
16. Русанова І.В. Данилко Н.Я. Організація рекреаційнооздоровчих закладів і місць відпочинку у приміській зоні Львова. Містобудування та територіальне планування. – К.: КНУБА, 2006. – Вип. 23. – С. 154-159.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи містобудування та ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.01.E.078
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Лектор: Ст. викл. Іван Бардецький
Канд. арх., доц. Уляна Іваночко
Канд. арх., доц. Любов Соловій
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК08. Навички міжособистісної взаємодії.
Спеціальні компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК02. Здатність застосовувати теорії, методи і принципи фізико-математичних, природничих наук, комп’ютерних, технологій для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд .
СК07. Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних і енергозберігаючих, техніко-економічних вимог і розрахунків.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів містобудування, архітектури та будівництва.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
Результати навчання: ПР01. Вільне спілкування з професійних питань державною та іноземною мовами усно і письмово.
ПР02. Знання основних засад та принципів архітектурно-містобудівної діяльності.
ПР07. Уміння застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР09. Здатність розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів.
ПР10. Здатність застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР14. Уміння обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів.
ПР15. Здатність забезпечувати дотримання санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, економічних, безпекових нормативних вимог в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР16. Розуміння соціально-економічних, екологічних, етичних й естетичних наслідків пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
ПР17. Уміння застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
ПР19. Уміння організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно-містобудівного і ландшафтного середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Архітектурне проєктування житлових будівель
Кореквізити: Архітектурне проєктування громадських будівель та споруд
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає оволодіння методикою просторового аналізу середовища з подальшою розробкою рекреаційного обєкту. Студенти поетапно знайомляться з ландшафтно-композиційними , згодом функціонально-планувальними засадами проектування відпочинкового закладу (табір відпочинку) відповідно до концепції сталого розвитку. Надзвичайно важливим є осмислення усіх переваг та недоілків заданої ділянки, що виражається в схемах містобудівного аналізу , кліматичного, просторового та композиційного аналізу заданого середивища. Наступний етап - вписати в дане середовище проектований заклад відпочинку, з урахуванням усіх необхідних функціональних зон та приміщень, розрахунку площ, місткості та пропускної здатності споруди, згідно чинних будівельних норм. також особлива увага приділяється розробці органічного образу проектованого обєкту, що має гармонійно взаємодіяти з природнім середовищем.
Опис: ЗАКЛАД ВІДПОЧИНКУ (sustainable) В ЛАНДШАФТНОМУ СЕРЕДОВИЩІ.
Об’єкт проєктування "в масах" у контексті (структурні рівні "Ділянка - Будівля"), в аспектах: композиційно-містобудівний; функційно-містобудівний.
Проєктні матеріали: схема розташування проєктованої ділянки в контексті; схеми передпроєктного (системно) аналізу (природно-естетичний; композиційно-містобудівний; природно-кліматичний; функційно-містобудівний); схеми систем закладу (композиційно-містобудівна та функційно-містобудівної структури; життєзабезпечення); генеральний план закладу відпочинку; перетини по проєктованому об'єкті на ділянці; 3D-зображення закладу (з пташиного лету).
Проєктований об’єкт "в деталях" на ділянці (структурні рівні "Будівля - Блок"), в аспектах: композиційно-просторовий; функційно-комунікаційний.
Проєктні матеріали: схеми систем проєктованого об’єкту (композиційно-просторової та функційно-комунікаційної структури; життєзабезпечення); планів рівнів, перетинів багатофункційного корпусу, 3D-зображень об’єкту проєктування (з висоти погляду людини).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (3 клаузури, перегляд) - з 30 балів;
Курсовий проєкт (1 аркуш А0) - з 70 балів;
Диференційований залік (загалом) - зі 100 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінки:
• повнота та наочність розкриття проекту;
• ступінь виконання роботи згіно з поставленим завданням;
• якість проектного рішення та його обґрунтування;
• компонування та графічна подача креслень
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Електронний навчально-методичний комплекс «Основи містобудування та ландшафтна архітектура – Заклад відпочинку (sustainable) в ландшафтному середовищі» / І. Я. Бардецький, – Львів : ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11705
2. Заклади відпочинку в ландшафтному середовищі: Методичні вказівки з курсу «Архітектурне проектування» для студентів базового напряму 6.1201 «Архітектура», спеціальностей 7.120101, 8.120102 «Архітектура будівель і споруд»/ Укл. Л. С. Грицюк, В. Б. Якубовський.Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навчальний посібник / С.М. Лінда. - Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка", 2010. - 611 с.
3. Гайнріх Д. Екологія: dtv-Atlas: Пер. з 4-го нім. вид. / Д. Гайнріх, М. Гергт; Художн. Рудольф і Розмарі Фанерт; Наук. ред. пер. В.В. Серебряков. – К.: Знання-Прес, 2001. – 287 с.: іл.
4. Державні будівельні норми України. Планування і забудова територій. ДБН Б.2.2-12:2018 – К.: Мінрегіон України, 2018.
5. Державні будівельні норми України. Громадські будинки та споруди. Основні положення. ДБН В.2.2-9:2018 – К.: Мінрегіон України, 2019.
5. Минке Г. Глинобетон и его применение / Г. Минке. – Калининград: ФГУИПП «Янтарный сказ», 2004. – 232 с.
6. Bellin P.-G. L’auto – ecoconstruction / P.-G. Bellin. – Paris: Eyrolles, 2009. – 207 p.
7. Vale B. Okologische Architektur. Entwurfe fur eine bewohnbare Zukunft / B. und R. Vale. – Frankfurt/New York: Campus Verlag, 1991. – 192 s.
8. Moughtin C. Urban Design: green dimensions / C. Moughtin, P. Shirley. – Oxford: Elsevier, Architectural Press, 2005. – 254 s.
9. Jones D. L. Architektur und Okologie: zeitgenossische bioklimatische Bauten / David Lloyd Jones; Wiss. Leitung: Jennifer Hudson. / Aus dem Engl.ubertr. von Joanna Zajac-Wernicke. – Stuttgart: Deutsche Verlags-Anstalt, 1998.
10. Ecology and architecture. Architecture by Georg W. Reinberg. – Firenze: ALINEA International, 1998. – 204 s.
11. Neufert E. Podrencznik proektowania architektoniczno-budowlanego / E. Neufert. – Warszawa: «Arkady», 2005.
12. Natterer J. Holzbau Atlas Zwei. Studienausgabe / J. Natterer, T. Herzog, M. Volz. – Munchen: Institut fur internationale Architektur-Dokumentation und Arbeitsgemeinschaft Holz e.V., Dusseldorf, 1996. – 348 s.
13. Roaf S. Ecohouse: a design guide / S. Roaf, M. Fuentes, S. Thomas. – Oxford, Auckland, Boston, Johannesburg, Melbourne, New Delhi: Architectural Press, 2001. – 346 s.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи містобудування та ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.02.E.105
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: Онуфрів Ярина Олегівна,
Гнесь Людмила Богданівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завданням викладання курсу є ознайомлення студента з основними етапами проектування спортивно-молодіжного табору у ландшафтному середовищі, а саме:
– проаналізувати розташування проектованого об‘єкту (згідно з завданням на проектування) в природному територіальному комплексі та в системі розселення з погляду наявності рекреаційних ресурсів та можливостей організації масового відпочинку молоді;
– визначити види і форми рекреаційної діяльності, які доцільно розвивати в конкретній проектній пропозиції, враховуючи природні умови та рекреаційні ресурси місцевості;
– розробити проект архітектурно-планувальної організації відпочинкового комплексу з врахуванням ландшафтних особливостей території та вимог до охорони природного середовища.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
1. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності;
2. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
3. Здатність приймати обґрунтовані рішення;
фахові компетентності:
1. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування;
2. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд;
3. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проєктування;
4. Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач;
5. Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: 1. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності;
2. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів;
3. Забезпечувати дотримання санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, економічних, безпекових нормативних вимог в архітектурно-містобудівному проєктуванні;
4. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи архітектурного проектування
Архітектурна форма та матеріали
Архітектурне проектування
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи містобудування та ландшафтної архітектури» передбачає виконання курсового проекту, під час якого студент виконує містобудівельний та ландшафтний аналізи ділянки проектування; розробляє схему функціонального зонування території; у відповідності з схемою опрацьовує генеральний план комплексу відпочинку; визначає об'ємно-просторове та архітектурно-художнє вирішення його основних складових елементів (адміністративного, спального корпусу, їдальні, культурно-розважального і спортивного ядра, тощо) і архітектурно-ландшафтне облаштування території
Опис: 1. Вступ. Мета, завдання і програма курсу.
Видача завдання.
2. Ознайомлення з ситуацією, природний та містобудівний аналіз території.
3. Функціональне зонування території (М 1:1000). Клаузура.
4. Розробка генерального плану проектованої ділянки з розміщенням спальних корпусів, їдальні, адміністрації, спортивних споруд і майданчиків з розрахунку на 50-100 дітей (висота споруд: 1-3 поверхи, М 1:500).
5. Клаузура по генплану проектованої ділянки з розміщенням спальних корпусів, їдальні, адміністрації, спортивних споруд і майданчиків
6. Виконання перетину по ділянці з посадкою проектованих споруд у ландшафтному середовищі (М 1:500, 1:200).
7. Розробка плану типового поверху спального корпусу з експлікацією (М 1:200).
8. Формування об’ємно-просторового вирішення табору. Клаузура.
9. Обговорення клаузури та доопрацювання виконаних креслень
10. Підбір конструктивно-будівельної схеми основних споруд табору.
11. Креслення фасадів споруд (М 1:200)
12. Креслення аксонометричного та перспективного зображення табору в ландшафтному середовищі.
13. Оформлення та компонування креслень на листах.
14. Обговорення та доопрацювання виконаного об’єму креслень
15. Здача проекту спортивно-молодіжного табору у ландшафтному середовищі
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру, студент розробляє курсовий проект та в рамках аудиторного навчання виконує три клаузури під час занять, що передбачають ескізування ідеї вирішення проектованого табору на трьох етепах: функціональне зонування території, генплан території та об’ємно-просторове вирішення табору. У кінці курсу – виконує оформлення та компонування креслень на листах. Кожна робота повинна бути виконана у визначені терміни. Максимальна оцінка за всі поточні роботи – 30 балів. Підсумкова оцінка за курсовий проект становить максимально 70 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Кожна робота має визначений термін здачі. Студент має можливість завантажити клаузури у ВНС і згодом побачити результат оцінювання. У кінці семестру будуть доступні папки для завантаження завершеного курсового проекту. Всі результати сумуються.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Посацький Б.С., Король Є.І. Основи містобудування. Конспект лекцій для студентів заочної форми навчання. - Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. - 108 с.
2. Мазур Т.М., Дідик В.В., Король Є.І., Ігнатюк А.О., Бобрун Н.С. Відпочинковий комплекс у ландшафтному середовищі: методичні вказівки до курсу «Архітектурне проектування» для студентів ІІ курсу базового напрямку 1201 «Архітектура» (спеціальність «Містобудування»). – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014 р. – 56 с.
3. Посацький Б. С. Основи урбаністики. Територіальне і просторове планування: Навч. посібник. - Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. - 368 с.
4. Містобудування. Довідник проектувальника. Видання друге, доповнене/ За ред. Т.Ф. Панченко. – К.: Укрархбудінформ, 2006. – 192 с.
5. Містобудівне проєктування. Частина 1. Місто як об'єкт проєктування: підручник /за ред. Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021.
6. Містобудівне проєктування. Ч. 2 : Проектування структурних елементів міста: підручник /за ред Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022.
7. Ідак Ю.В., Онуфрів Я.О., Гнесь Л.Б. Основи містобудування та ландшафтна архітектура (спортивно-молодіжний табір у ландшафтному середовищі). [Електронний ресурс]
https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6101
8. Державні будівельні норми України. Планування і забудова територій. ДБН Б.2.2 – 2019
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи містобудування та ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.03.E.123
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Кандидат архітектури, доцент Богдан ГОЙ.
Старший викладач Роман КУБАЙ.
Асистент, доктор філософії Юрій ФІЛІПЧУК.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність
здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахові компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства,
будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів.
СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК20. Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни,
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності
ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування
ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування
ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування
ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів
ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні.
ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енерго-ефективності, інклюзивності
ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів.
ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів
ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури
ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
ПР18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні.
ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища.
ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень.
ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
Попередні навчальні дисципліни:
Вступ до спеціальності;
Архітектурна графіка та композиція, частина 1;
Рисунок, живопис, скульптура;
Архітектурна графіка та композиція, частина 2.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Дизайн архітектурного середовища;
Архітектурне матеріалознавство;
Архітектурні конструкції, з КР;
Історія сучасної архітектури.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Основи ландшафтної архітектури" має на меті навчити студентів працювати з публічними ландшатними просторами у сформованому міському середовищі, забезпечуючи гармонійне трактування міської тканини. Основне завдання курсу полягає у пошуку функціональних та естетичних рішень, які підвищують якість урбаністичного простору, створюючи комфортне та безпечне середовище для людей. Студенти ознайомлюються з особливостями роботи з ландшафтними просторами та засобами функціонально-просторової організації скверів, площ, парків і міських вулиць та інших об'єктів. У процесі проєктування вони повинні вдало інтегрувати проєктовані об’єкти в існуюче середовище, враховуючи масштаб, функціональне навантаження та стилістику оточення. Курс сприяє розвитку творчого підходу до проєктування, навчає аналізувати та враховувати екологічні, соціальні, естетичні та економічні аспекти ландшафтного дизайну. Студенти опановують методику проєктування ландшафтних просторів, що включає створення ескізів, креслень, макетів та презентацій проєктних пропозицій. Особлива увага приділяється практичним навичкам роботи з різними видами матеріалів та рослинністю, розробці інноваційних рішень для покращення міського середовища. Креслення курсового проєкту виконуються засобами проєктної графіки у різних графічних техніках і матеріалах (олівець, туш, акварель, кольоровий олівець) на форматі А3. Курс "Основи ландшафтної архітектури" допомагає студентам підвищити рівень професійної орієнтації у галузі ландшафтної архітектури та підготуватися до практичної діяльності за спеціальністю, застосовуючи набуті знання і навички у реальних умовах.
Опис: Практичні заняття, назви тем:
1. Вступне заняття: Введення у ландшафтну архітектуру: Типи ландшафтних просторів, аналіз функціональних та конструктивних особливостей міських парків, скверів та площ. Перегляд аналогів. Видача завдання: проєкт міського середовища за вибором (5 актуальних тем на групу).
2. Аналіз місця розташування ландшафтного об’єкту: Розроблення ситуаційної схеми на основі аналізу міської інфраструктури та природних умов. Клаузура 1: Модель міського середовища – функціональна схема ділянки та об'ємно-просторове рішення.
3. Аналіз планування ландшафтного простору: Вирішення окремих зон (дитячі майданчики, зони відпочинку, водні елементи, зелені насадження). Підбір проєкту-аналогу.
4. Ескізування, консультація: Розроблення функціональної схеми скверу, ескіз плану (розташування зон, підбір рослин, водних елементів, малих архітектурних форм).
5. Клаузура 2: Композиція ландшафтного простору: Виконання робочого макету скверу, варіанти композиції, фото фіксація варіантів.
6. Ескізування, консультація: Уточнення об’ємного вирішення, зарисовки перспективи, підбір матеріалів для мощення та озеленення.
7. Виконання проєктних креслень: Генеральний план території існуючий (М 1:500), Генеральний план проєктний (М 1:500).
8. Виконання проєктних креслень: розрізи (М 1:100)
9. Виконання проєктних креслень: малі архітектурні форми (М 1:50 ,1:20).
10. Виконання проєктних креслень: перспектива, фрагменти середовища.
11 Оформлення креслень курсового проєкту - туш, кольорова графіка (акварель, олівці, маркери).
12. Виставка робіт, презентації-виступи студентів, обговорення проєктів рекреаційного будинку.
Самостійна робота, найменування робіт:
1. Опрацювання теми «проєкт міського середовища за вибором». Пошук та систематизація інформації, вивчення нормативних та довідкових матеріалів.
2. Передпроєктний аналіз, вивчення основних принципів функціонального зонування. Ознайомлення із проєктними рішеннями, матеріалами.
3. Деталізація архітектурного вирішення, пошук композиції, колористики, підбір матеріалів, виконання проєктних креслень, підбір графічної техніки, оформлення папки робіт.
4. Підготовка тематичної презентації, підготовка до виступів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перевірка індивідуальних графічних завдань.
Підсумковий контроль: оцінка презентації-виступу студента, диференційований залік (підсумок оцінок поточного контролю, креслень курсового проєкту)
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі.
Поточний контроль: 30 балів.
Клаузура 1. Модель міського середовища- 15 балів.
Клаузура 2. Композиція ландшафтного простору (робочий макет) - 15 балів.
Підсумковий контроль: 70 балів.
Курсовий проєкт (креслення) - 60 балів.
Презентація-захист проєкту - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1. Ковальчук Х.І., Богданова Ю.Л., 2008. Гармонізація міського середовища засобами дизайну: Конспект лекцій для студентів базового напряму 070102 "Архітектура" спеціальності "Дизайн архітектурного середовища". Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка"..
2. Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2008. Архітектурно-проектна графіка: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка".
3. Воронкова І.С., Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2015. Проектна графіка: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: кафедра дизайну архітектурного середовища.
4. Ковальчук Х.І., Богданова Ю.Л., Гой Б.В., 2008. Малі архітектурні форми: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка".
5. Воронкова І.С., Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2015. Проектування малих архітектурних об’єктів: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища».
Рекомендована література.
Базова:
1. Бельтці Гюнтер, 1991. Дитячі ігрові майданчики. Київ.: Будівельник.
2. Крижанівська Н.Я., 2017. Основи ландшафтного дизайну. К.: «Ліра-К».
3. Дідик В.В., Максим'юк Т.М., 2012. Естетика та композиція ландшафту. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
4. Малік Т.В., 2012. Дизайн середовища: витоки, типологія, основи теорії : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : Павленко.
5. Robert Holden, Jamie Liversedge, 2014. Landscape Architecture: An Introduction. Laurence King Publishing.
Допоміжна:
1. Богданова Ю. Л., 2014. Еволюція ландшафтного проектування у Львові ХХ–ХХІ століття. Вісник Національного університету "Львівська політехніка" Серія: Архітектура, 793, с.126–134.
2. Нойферт Е., 2017. Будівельне проектування. К.: Книжкова літера.
3. Тімохін В.О., 2006. Методологія проектування архітектурного середовища. К. : КНУБА.
4. Herz M. (Ed.), 2014. Campus Landscape Planning & Design. London: Design Media Publishing.
5. Дмитраш О., Нікуліна А., 2023. Проблематика функціонального зонування громадського простору університетів. на прикладі м. Львова. Вісник Національного університету "Львівська політехніка" Серія: Архітектура. 2, 5. с. 45-52.
Нормативна література:
1. Закон України «Про благоустрій населених пунктів». http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2807-15/parao197#o197
2. Малі архітектурні форми. ДБН Б.2.2-5:2011. Благоустрій територій http://dbn.at.ua/publ/mali_arkhitekturni_formi/1-1-0-353
3. ДБН Б.1.1-13:2021 Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях https://is.gd/dE96fS
4. ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" https://is.gd/USauFt
5. ДБН Б.2.2-5:2011 "Благоустрій територій" https://is.gd/FcXXkQ
6. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" https://is.gd/X8AZi1
7. ДБН В.2.2-40:2018 "Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" https://is.gd/28pvzb
8. ДБН В.2.3-5:2018 "Вулиці та дороги населених пунктів" https://is.gd/6UeiCS
Інформаційні ресурси:
1. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10063
2. https://www.archdaily.com/
3. https://en.wikiarquitectura.com/
4. https://www.architectmagazine.com/
5. https://www.dezeen.com/
6. https://www.designboom.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Основи містобудування та ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.04.E.141
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектура та реставрація
Лектор: Ярослав Миколайович Тарас - д.і.н., проф.
Максим Романович Ясінський - к. арх., ст. вик.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення дисципліни спрямоване на отримання студентами таких результатів навчання: знання державних проектних і санітарно-гігієнічних норм у галузі проектування відпочинкових об’єктів, здійснювати перед проектний аналіз, розрахунки, пошукове, ескізне проектування об’єкту відпочинку у цінному ландшафтному середовищі; розуміти прийомів та методів архітектурних обмірів та проектування, відповідно до вимог чинних стандартів і технічних умов.
Результати навчання: Також студент повинен здобути такі компетентності
- Знання професійно орієнтованих дисциплін спеціальності 191 Архітектура і містобудування
- Знання державних проектних і санітарно-гігієнічних норм, на основі яких здійснюються перед проектний аналіз, розрахунки, пошукове, ескізне і робоче архітектурно-містобудівне проектування.
- Знання та розуміння прийомів та методів архітектурних обмірів та проектування, відповідно до вимог чинних стандартів і технічних умов;
- Знання сучасних досягнень інноваційних технологій в галузі архітектури і містобудування;
Загальних:
- Володіння культурою мислення, здатність до узагальнення, аналізу, сприйняття інформації, постановки мети і вибору шляхів її досягнення.
- Здатність знаходити організаційно-управлінські рішення і бути готовим нести за них відповідальність, мати навички професійної комунікації, взаємодії із іншими людьми, уміння роботи в групах .
Фахових:
- Базові знання фундаментальних наук, в обсязі, необхідному для освоєння загально-професійних дисциплін;
- Базові знання в галузі архітектури і містобудування, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін;
- Компетентно виконувати архітектурно-містобудівельну документацію об’єктів архітектури та містобудування;
- Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень при виконанні архітектурно-містобудівних проектів;
- Здатність з’ясовувати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати і узагальнювати інформацію економічного та соціального характеру в процесі проектування об’єктів соціального спрямування – шкіл, садків, центрів реабілітації, центрів дитячого розвитку та ін. – та міських громадських просторів.
- Знання санітарно-гігієнічних норм, пожежної безпеки, основ формування безпечного та доступного для неповносправних середовища життєдіяльності;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи архітектурного проектування
Архітектурна графіка та композиція
Архітектурні конструкції
Архітектурне проектування житлових будівель
Дизайн архітектурного середовища
Короткий зміст навчальної програми: У дисципліні в логічній послідовності викладено основні методи проведення передпроектного аналізу: містобудівного та аналізу природних особливостей середовища, його рельєфу та ландшафту. Розкрито послідовність організації процесу архітектурного проектування у дотриманні його основних етапів – аналіз вихідних даних-ескіз-ідея, ескіз генплану, проектні креслення, макет.
Опис: На практичних заняттях акцентовано на важливості оволодіння вміннями самостійного розроблення та презентації авторського проектного рішення. Розглянуто принципи вирішення функціональної схеми з врахуванням умов природного довкілля, кліматичних факторів, розташування і набором послуг, які пропонуватиме об’єкт відпочинку. Проектне завдання передбачає розроблення ескізних варіантів та прийняття оптимального композиційного рішення; моделювання та зображення генплану комплексу з детальною проробкою ландшафтної складової та окремих функціональних зон (відпочинку, паркування, вхідної зони). Значну увагу приділено ознайомленню зі світовими тенденціями проектування ландшафтних відпочинкових об’єктів.
Методи та критерії оцінювання: Курсовий проект (графічна та текстова частини) – 100б
Критерії оцінювання результатів навчання: Курсовий проект (графічна та текстова частини) – 100б
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. «Архітектурний об’єкт у цінному ландшафтному середовищі»Методичні вказівки до виконання курсової роботи для студентів базового напряму 5.12001 «Архітектура» спеціальності 7.120101 «Архітектурна будівель та споруд», спеціальності 7.12.0101.01 «Реконструкція та реставрація архітектурних об’єктів»/укладачі: Гнідець Р.Б., Консулова Н.А., Мартинюк-Медвецька А.М., Чень Л.Я.,—Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка» , 2007. —20с.
2. ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій
3. Мокжинский Е. Индивидуальные домики для отдыха / Пе. С .пол. —2-е изд. – М.: Стройиздат, 1985.—96с.
4. Нойферт Е. Будівельне проектування : [довідник] / Ернст Нойферт. – [40-ве вид, перероб. і допов.]. – Київ : Фенікс, 2017. – 619 с. : іл., табл.
5. ДБН А.2.2-3:2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво
6. ДБН А.2.2-3:2012 Склад, порядок розроблення, погодження та затвердження проектної документації для будівництва
7. ДБН А.2.2-6-2008 Склад, зміст, порядок розроблення, погодження і затвердження науково-проектної документації для реставрації об'єктів нерухомої культурної спадщини
8. ДБН Б.1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).