Архітектура громадських будівель і споруд
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.124
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Завідувач кафедри ДАС, д. арх., проф. Проскуряков В.І.
ст. викл. Копиляк І.М.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення дисципліни передбачає формування:
інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань.
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахові компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства,
будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів.
СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК19. Здатність застосовувати теоретичні основи дизайну архітектурного середовища для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності.
ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів.
ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні.
ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів.
ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів.
ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища.
ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
Вступ до спеціальності;
Основи архітектурного проєктування;
Архітектурна графіка та композиція;
Історія архітектури та містобудування;
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
Основи містобудування;
Архітектура багатоквартирного житла.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна присвячена вивченню специфічної галузі проєктної культури на стику дизайну і культурології архітектури, типології архітектури й архітектурного середовища. Вона розглядає проблеми формування, реконструкції і відновлення архітектурного середовища, проєктування інтер'єрів громадських будівель, проєктування та благоустрою відкритого міського простору, торгових та видовищних будинків, місць відпочинку, зовнішньої реклами, навчає, аналізувати та моделювати простір у відповідності зі сучасними науковими тенденціями та досягненнями.
Опис: Лекційні заняття:
Розділ 1. Концепції розвитку архітектурного середовища та його проєктування на початку ХХІ ст.
1.1 Визначення понять «дизайн», «архітектура», «середовище».
1.2 Сучасні тенденції розвитку і ентропії середовища поселень в Україні і Світі.
1.3 Ґенеза методології архітектурно-середовищного проєктування.
Розділ 2. Сучасні методи визначення проблем і дизайну середовища поселень і будівель.
2.1. Філософія архітектурної освіти і діяльності.
2.2. Напрями вирішення проблем розвитку середовища поселень в Україні.
2.3. Соціальні реалії та пошукове проєктування.
Практичні заняття:
Розділ 3. Типологічний метод дизайну побудови простору, організації дії, його художнього оформлення. Синтез принципів проєктування на прикладі громадських будівель в Україні і Світі.
3.1. Дизайн театрально-видовищних будівель. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проектування середовища театрально-видовищних будівель».
3.2. Дослідження проблем і пошук ідей проєктування культурно-просвітницьких будівель. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища культурно-просвітницьких будівель».
3.3. Ноу-хау як метод оптимального проєктування і моделювання транспортних будівель. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища транспортних будівель».
3.4. Дизайн будівель навчально-виховних закладів. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища будівель навчально-виховних закладів».
3.5. Дизайн спортивних будівель. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища спортивних будівель».
3.6. Дизайн будинків і комплексів торгово-побутового обслуговування. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища будівель торгово-побутового обслуговування».
3.7. Символ, канон, віродуховні засади як метод проєктування нових функцій і розвитку ідей сакральної архітектури. Видача та обговорення завдання: «Дослідження нормативних та композиційних засад проєктування середовища сакральних будівель».
Методи та критерії оцінювання: Основним методом контролю та оцінювання знань студентів з дисципліни «Універсальнй дизайн» є письмове опитування та стандартизований контроль.
Письмове опитування (самостійне виконання індивідуальних завдань) здійснюється як в аудиторній, так і поза аудиторній роботі.
При перевірці цих робіт основна увага звертається на відповідність роботи темі, повноту розкриття теми, послідовність викладення, самостійність суджень.
Стандартизований контроль - застосування тестової методики з альтернативним вибором відповідей. При цьому студенту пропонуються не тільки самі відповіді, але і їх цифрові коди (як правило, номер варіанта відповіді).
Основними формами контролю знань студентів є контроль на лекційних та практичних заняттях, позаурочний контроль, заліковий контроль.
Контроль на лекції проводиться як вибіркове усне опитування студентів або із застосуванням тестів за раніше викладеним матеріалом, особливо за розділами курсу, які необхідні для зрозуміння теми лекції, що викладається, або ж для встановлення ступеня засвоєння матеріалу прочитаної лекції.
Поточний контроль на лекції покликаний привчити студентів до систематичної проробки пройденого матеріалу і підготовки до майбутньої лекції, встановити ступінь засвоєння теорії, виявити найбільш складні для сприйняття студентів розділи з наступним їх роз'ясненням.
За витратами часу на контрольне усне опитування виділяється 5 хв.
Контроль у позаурочний час включає в себе: перевірку перебігу виконання індивідуальних завдань. Оцінюються якість і акуратність виконання, точність і оригінальність рішень, перегляд спеціальної літератури, наявність елементів дослідження, виконання завдання у встановленому обсязі відповідно до заданих строків; перевірка конспектів лекцій і рекомендованої літератури; індивідуальна співбесіда зі студентом на консультаціях; проведення навчальних конкурсів;
Диференційований залік є підсумковим етапом вивчення усієї дисципліни і має за мету перевірку знань студентів з теорії, а також навиків самостійної роботи з науковою літературою.
Підсумкова оцінка складається з поточного контролю (виконання індивідуального завдання, результати оцінювання актувності на лекційних та практичних заняттях) та виконання підсумкового тестового завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Залік (диференційований залік) – це форма підсумкового контролю, що полягає в оцінюванні засвоєння студентом навчального матеріалу з дисципліни сумарно за всіма видами робіт, передбачених робочою програмою навчальної дисципліни:
1. Виконання практичної роботи оцінюється у 30 балів. Термін виконання практичної роботи до останнього практичного заняття.
Практична робота виконуються студентом відповідно до методичних рекомендацій і оцінюються викладачем за такими критеріями:
- присутність студента на практичному занятті та участь в обговоренні теоретичних питань – 5 бал;
- аргументація підготовленої інформації до практичного заняття під час її захисту – 15 бали;
- оформлення виконаної практичної роботи відповідно до встановлених вимог і дотримання термінів її здачі у ВНС – 10 балів.
2. Робота на лекційних та практичних заняттях оцінюється у 5 балів.
3. Виконання підсумкового тестового завдання оцінюється у 65 балів автоматично у ВНС. Термін виконання підсумкового тестового завдання – 30 хвилин, у день, призначений на заліковому тижні.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення:
1 Електронний навчально-методичний комплекс «Архітектурне проектування середовища» / В.І.Проскуряков, Ю.Л.Богданова, І.М.Копиляк. – Львів: ВНС НУ «Львівська політехніка» https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6738
2. Проскуряков В.І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Л: «Срібне слово», 2004. 584 с.
3. Проскуряков В.І. Як вчитися і навчитися архітектури: Навчальний посібник. Л: НУ «Львівська політехніка», 2001. 92с.
4. Проскуряков В.І. Комплекс завдань та методичні вказівки до курсових проектів з дизайну архітектурного середовища громадських будівель і споруд для студентів Інституту архітектури ІІІ-V курсів: методичні вказівки. Л: НУ «Львівська політехніка», 2009. 144 с.
Рекомендована література:
Базова
1. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с.
2. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с.
2. Іттен Й. Наука дизайну та форми. Вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах. К.:ArtHuss, 2021. 136с.
3. Іттен Й. Мистецтво кольору. Суб’єктивний досвід і об’єктивне пізнання як шлях до мистецтва. Навчальний посібник. К.:ArtHuss, 2022. 96с.
4. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с.
5. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.: «Книжкова літера», 2016. 624 с.
6. ДБН В. 2.2-9-2009. Громадські будівлі та споруди. Основні положення.
7. Михайленко В.Є., Яковлєв М.І. Основи композиції (геометричні аспекти художнього формотворення): навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Каравелла, 2004. 304 с.
8. Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с.
Інформаційні ресурси
1. Конфедерація будівельників України, будівельне та архітектурне законодавство – http://kbu.org.ua
2. Міністерство освіти і науки України – https://mon.gov.ua/ua
3. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства – http://www.minregion.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Архітектура громадських будівель і споруд (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.01.E.186
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: к. арх., доцент Моркляник Оксана Ігорівна
к. арх., асистент Іванейко Ольга Володимирівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна компетентність:
- здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
Загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК05. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів).
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Фахові компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства,
будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
Результати навчання: РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій
РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності
РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, у проєктах інтер’єрів, проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування
РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища, екстер’єру та інтер’єру будівель
РН07. Здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів
РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців
РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень
РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів
РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно-технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проектуванні
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи архітектурного проектування, частина 1
Основи архітектурного проектування, частина 2
Архітектурне проектування житлових будівель
Архітектурне проектування громадських будівель і споруд
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Архітектура громадських будівель і споруд» є складовою підготовки фахівців у галузі архітектури та будівництва, орієнтованих на проектування та аналіз архітектурних рішень. Курс забезпечує студентів знаннями про сучасні тенденції, нормативні вимоги та технології, які використовуються в проектуванні громадських будівель, зокрема готелів і ресторанів. Студенти дізнаються про основні етапи проектування, принципи зонування, вибір матеріалів, забезпечення ергономіки та естетики інтер'єрів.
Опис: В рамках курсу розглядаються такі теми:
Класифікація та типологія громадських будівель і споруд, зокрема готельно-ресторанних комплексів.
Функціонально-планувальні рішення готелів і ресторанів.
Нормативно-правова база проектування громадських будівель.
Сучасні архітектурні тенденції в дизайні готелів і ресторанів.
Технологічні особливості та матеріали для будівництва готельно-ресторанних комплексів.
Енергоефективність та екологічні аспекти проектування.
Інклюзивний дизайн та забезпечення безбар’єрного середовища.
Інтеграція інновацій та цифрових технологій у процес проектування.
Завдяки вивченню дисципліни студенти здобудуть навички проектування сучасних готельно-ресторанних комплексів, що відповідають вимогам комфорту, функціональності, естетики та інноваційних рішень у сфері архітектури.
Методи та критерії оцінювання: наявність всіх необхідних креслень та візуалізацій;
професійність та якість виконання креслень та візуалізацій;
якість графічного оформлення курсового проекту;
рівень презентації курсового проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Клаузура. Проектна концепція - 10 балів
Перегляд І. Стан виконання роботи - 10 балів
Перегляд ІІ. Стан виконання роботи - 10 балів
Креслення проекту - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій";
2. ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд;
3. ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об’єктів будівництва. Загальні вимоги";
4. ДБН В.2.3-15 - 2007. «Споруди транспорту. Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів». - К.: Мінбуд України, 2007;
5. ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення";
6. ДБН В.2.3-5:2018 "Вулиці та дороги населених пунктів";
7. ДБН В.2.5-28-2018 "Природне і штучне освітлення";
8. ДБН В.2.2-25:2009 «Будинки і споруди. Підприємства харчування (Заклади ресторанного господарства)». – К.: Мінрегіонбуд України, 2010.
9. ДБН В.2.2-20:2008. «Будинки і споруди. Готелі». - К.: Мінрегіонбуд України, 2009;
10. Jan Gehl. Cities for people. Island Press, Washington, 2010. 276 p.);;
11. Лінда С.М., Моркляник О.І. Типологія громадських будівль і споруд підручник, Львів.: Львівська політехніка, 2015. – 608с.;
12. Нойферт Е. Будівельне проектування: пер. з нім., сорокове вид., перероблене і доповнене / Е. Нойферт. – Київ : Видавництво «Фенікс», 2017. – 624 с.: іл.
13. Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальне та просторове проектування: навч. посіб. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. 368 с.
14. Черкес Б. С. Національна ідентичність в архітектурі міста : монографія / Б. С. Черкес; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Л., 2008. - 268 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Архітектура громадських будівель і споруд (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.01.E.187
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Лектор: к.арх., доцент Данчак І.
доц. Рибенчук М.М.
к.арх., доцент Сільник О.
к.арх., доцент Соловій Л.С.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів інтегральної компетентності (ІК) яка передбачає здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
А також загальні компетентності:
ІК. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
фахові компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства,
будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд .
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних,екологічних,інженерно-технічних,соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно- дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
ФКС1.3. Усвідомлення характеру впливу соціально-психологічних чинників на архітектурно-просторову організацію житлового середовища і громадських будівель.
ФКС1.4. Здатність до розробки різних типів громадських будівель і споруд в різних архітектурно-містобудівних ситуаціях.
Результати навчання: ПР06. Уміння збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
ПР09. Здатність розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів.
ПР10. Здатність застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР11. Здатність застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно- містобудівному проєктуванні.
ПР14. Уміння обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів.
ПР19. Уміння організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно-містобудівного і ландшафтного середовища.
ПР22. Уміння враховувати та інтерпретувати в конкретні просторові рішення індивідуальні запити майбутніх мешканців і замовників проектної продукції.
ПР23. Уміння проектувати різні типи громадських будівель та споруд в різних типах архітектурно-містобудівного середовища.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити:
Основи архітектурного проектування
кореквізити:
Архітектура багатоквартирного житла
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни «Архітектурне проектування офісної будівлі з підземним паркінгом», який пропонується до уваги студентів і викладачів вищих навчальних закладів III та IV рівнів акредитації базових напрямів «Архітектура та містобудування», дозволяє легко оволодіти матеріалом лабораторних занять. Ознайомлення з нормативами проектування громадських будинків у сформованому міському середовищі. Робота передбачає: містобудівельний та природний аналіз ділянки; роботу над генеральним планом; висвітлення особливостей складання функціональної схеми громадської будівлі з врахуванням існуючої містобудівнї структури кварталу; вирішення об’ємно-планувальної структури будівлі; опрацювання особливостей екстер’єру у різних стильоових напрямках. Оволодіння студентом основними принципами графічної подачі архітектурного проекту офісного будинку.
Опис: Ознайомлення із темою роботи перегляд літератури та проектних норм, з’ясування ключових принципів, правил та обмеження проектування даного типу будівель.
Визначення ділянки, аналіз території ділянки та встановлення факторів, що будуть впливати на проектування
Ескіз – концепція, що визначає ключові містопланувальні, об’ємно-просторові та функціонально-розпланувальні та архітектурно-композиційні рішення проектованої будівлі. Визначення особливостей паркінгу та комунікацій в межах будівлі.
Вирішення схеми функціонального зонування території відведеної для будівлі. Необхідно показати призначення окремих територій, що оточують ділянку на проектування та зазначити функції будівель, що на них розташовані.
Робота над генеральним планом ділянки. Розміщення будівлі в червоних та синіх лініях. розташування під’їздів та підходів до будівлі та розташування стоянки.
Визначення обмежень забудови та встановлення особливостей входів у будівлю, заїзду до паркінгу. Вирішити схему пішохідно-транспортних зв’язків де позначити всі наявні автомобільні дороги, трамвайні та залізничні колії, велосипедні та пішохідні доріжки, що прилягають до території проектування.
Виявлення територіально-функціональної та візуально-композиційної концепції об’єкту; впорядкування зв’язків між паркінгом та існуючою транспортною мережею а також, а також між паркінгом та основним вертикальними та горизонтальними комунікаціями будівлі офісу.
Врішення просторово-функціональної концепції, з огляду на типологічні вимоги, встановлені особливістю середовища та сучасні уявлення про функціонування офісного простору.
Вирішення концепції функціонування робочого простору, а також його зв’язку із допоміжними просторами та просторами комунікації, відпочинку тощо.
Вирішення концепції екстер’єру будівлі у сучасному стильовому напрямку. Опрацювання деталей будівлі.
Вирішення концепції екстер’єру будівлі у класичному стильовому напрямку. Опрацювання деталей будівлі.
Розпланування робочих приміщення для групової та індивідуальної роботи у будівлі офісу
Робота над вертикальними комунікаціями та інженерно- технічними аспектами споруди. Деталізація вертикальних комунікацій, визначення конструктивних особливостей будівлі. Визначення технологічних особливостей будівлі.
Особливості вирішення інтер'єру офісних приміщень. Напрямки розвитку основних концептуальних схем вирішення інтер'єрів. Підбір меблів, розташування елементів інтер'єру приміщень.
Виконання та деталізація плануальних вирішень. Виконання деталізації перетинів будівлі. Робота над екстер’єром враховуючи всю повноту зовнішнього контексту. Пошук ефектних видових точок, перспектив та ракурсів. Компонування креслень запроектованої офісної будівлі. Вирішення ракурсів подачі екстер’єрів будівлі.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перевірка індивідуальних завдань. Проведення клаузур на лабораторних заняттях. Перевірка знань ДБН що стосується даного об’єкту під час виконання самостійної роботи.
Підсумковий контроль: оцінка курсового проєкту, диференційований залік (підсумок оцінок поточного контролю, РГР)
Критерії оцінювання результатів навчання: Робота над КП в аудиторії (ДФН, ЗФН):
Завдання 1. Клаузура 1– max 10 балів;
Завдання 2. Клаузура 2– max 10 балів
Завдання 3. Рубіжний контроль 1 – max 10 балів
Завдання 4. Клаузура 3 – max 5 балів
Завдання 5. Рубіжний контроль 2 max 5 балів
Загальна ідея КП та відповідність завданню - max 60 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
1. Офісний будинок. Методичні вказівки до курсового проекту “офісна будівля з паркінгом” для студентів базового напрямку “архітектура” спеціальностей 6.06010201 “архітектура будівель на споруд” та 6.06010203 ”дизайн архітектурного середовища”. Укл.: Рочняк Ю.А., Смалійчук А. Д., Коломєйцев А.В. – Львів: видавництво львівської політехніки, 2015. – 32 с.
2. Електронний навчально-методичний комплекс. «Архітектурне проєктування (Офіс з паркінгом у міському середовищі) АПІ». Сільник О.І., Соловій Л.С. Львів: ВНС НУ «Львівська політехніка». https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=11701
Базова
3. Лінда С.М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд: навчальний посібник – Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 608 с.
Допоміжна
2. ДБН В.2.2-9:2018 Громадські будинки та споруди. Основні положення. Київ. Містерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. 2019
3. Kristina Montes,New Offices Harper Design International Publishing | ISBN: 0060544708 | 2003 | PDF | 294 pages
4. Douglas Caywood "The Designer's Workspace: Ultimate Office Design"
Architectural Press | 2003-11-06 | ISBN: 0750657391 | 200 pages.
5. Philip Jodidio's "Architecture Now 2"
Publisher:Taschen | ISBN: 9783822815946 | November 1, 2002 | English | PDF | 332 pages
6. Daab, Office design daab Publishing | ISBN: 3937718362 | 2005 | PDF | 354 pages
7. Smart Space Office Design by Yeal Xie English | ISBN: 7538165339 | 2010 | 376 pages
8. Office + Work Spaces: Portfolios of 40 Designers by Vernon Mays English | September 1, 2001 | ISBN-10: 1564968065 | 184 pages
9. Lara Menzel "Office Architecture + Design" Braun Publishing AG; 1 edition | English, German, French | January 25, 2009
10. Charles D. Reese "Office Building Safety and Health" Published by CRC Press | Publication date : June 2004 | ISBN: 1566706831 | PDF Format, 501 pages | English
11. Good Lighting for Offices and Office Buildings Fordergemeinsch | 1992 | ISBN: 3926193204 | 42 Pages
12. S. Macmillan, "Designing Better Buildings" Routledge | 2003 | ISBN: 0415315255 | 176 pages
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Архітектура громадських будівель і споруд (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.02.E.235
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: Проф., д.арх., доцент Шульга Г.М.
канд.арх., доц. Мазур Тамара Миколаївна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: 1. Володіння культурою мислення, здатність до узагальнення, аналізу, сприйняття
інформації, постановки мети і вибору шляхів її досягнення.
2. Здатність використовувати законодавчі, директивні, нормативні, правові документи в
своїй діяльності.
3. Володіння основними засобами, методами і способами отримання, зберігання, переробки
інформації.
4. Здатність враховувати основні естетичні категорії, закони архітектурної композиції,
етнічні, соціокультурні, економічні, технологічні, природні та екологічні принципи і прийоми
будівництва.
5. Знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних
стандартів та проектних норм, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в
галузі архітектури та містобудування.
6. Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що
впливають на формування поточних та перспективних рішень при виконанні архітектурномістобудівних проектів.
Результати навчання: Інтегральна компетентність (ІНТ):
? Здатність розв’язувати складні проектні та планувальні завдання і вирішувати проблеми в
галузі архітектури та містобудування і ландшафтної архітектури.
Загальні компетентності (ЗК)
? Знання та розуміння предметної області та фаху.
Фахові компетентності спеціалізації (ФКС)
? Виконання документації в галузі архітектури та містобудування, а саме на стадії розробки
функціонально-планувальної та об’ємно-просторової моделі проектованого об’єкту;
? Застосовувати знання містобудівного законодавства і права при: проектуванні, укладанні
договорів, виконанні архітектурно-містобудівної документації та її проходженні на усіх етапах
погодження концепції і прийняття в роботу з проектування об’єкту.
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати
навчання:
Знання (ЗН)
? Знання основ професійно орієнтованих дисциплін спеціальності «191 Архітектура і
містобудування»;
? Знання і розуміння наукових принципів, що лежать в основі архітектури і містобудування.
Автономія і відповідальність (АіВ)
? Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою
поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
? Здатність відповідально ставитися до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення,
досягати поставлену мету з дотриманням вимог професійної етики;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Архітектурна композиція
Основи містобудування
Ландшафтна архітектура та інженерний благоустрій території
Типологія будинків та споруд
Короткий зміст навчальної програми: Аналіз ландшафту та природних умов. Функціонально-планувальна оцінка території.
Композиційний аналіз. Комплекс, як елемент містобудівної композиції. Теорія бачення. Місто
як система видових пунктів. Елементи, що мають вирішальне значення для формування образу
міста. Простір і час у сприйнятті міста. Прийоми вирізнення архітектурних об’єктів у міському
середовищі. Формування силуету міста. Методика формування просторової структури.
4. Опис навчальної дисципліни
Опис: Особлива роль містобудівного аналізу в процесі територіально-просторового проектування Природно-кліматичні фактори у містобудівному проектуванні
Класифікація задач містобудівного аналізу
Зміст методів аналізу функціонально-типологічного, структурно-функціонального, ресурсного
Методи містобудівного аналізу
Містобудівний аналіз і прийняття рішень
Інформаційна база умов та обмежень
Концепції містобудівного розвитку
Композиційно-містобудівний аналіз та його складові. Об’єкти містобудівної композиції. Елементи містобудівної композиції.
Авторська лекція
Методи та критерії оцінювання: 1. Контрольна робота: Розрахунково-графічна робота ……………….… 40
2. Письмова компонента семестрового контролю……………………….. 60 (вказуються різні форми поточного контролю та максимальні бали за виконані завдання)
Критерії оцінювання результатів навчання: Для оцінювання здобувачів вищої освіти застосовується інституційна 100 бальна шкала оцінювання Національного університету «Львівська політехніка»
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 8. Рекомендована література Базова 1. Посацький Б. С. Основи урбаністики. Територіальне і просторове планування : навчальний посібник / Богдан Степанович Посацький; В.о. Нац. ун-т "Львівська політехніка".– 2-е вид.– Львів : Вид-во Львівської політехніки, 2011.– 366 с. 300 пр. – На укр. яз. ISBN 6-17-607085-6 : 18.00. 2. Безлюбченко О. С. Урбаністика : навч. посібник для студентів напряму підготовки «Будівництво» / О. С. Безлюбченко, О. В. Завальний ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2015. – 274 с. ISBN 978-966-695-358-5 3. Древаль І. В. Конспект лекцій з дисципліни «Теорія містобудування» (для студентів 6 курсу денної форми навчання, спеціальності 191 – Архітектура та містобудування, фахове спрямування «Містобудування») / І. В. Древаль ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 43 с. 4. Яргтна З.Н. Градостроительный анализ. – М.:Стройиздат, 1984. – 245 с., список лит.:149 назв. Допоміжна 1. Закон України: Про регулювання містобудівної діяльності. (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 34, ст.343). 2. ДБН Б.2.2-12:2019 ПЛАНУВАННЯ ТА ЗАБУДОВА ТЕРИТОРІЙ Видання офіційне Київ Мінрегіон України 2019. С.177. 3. ДСТУ Б А.2.4-2:2009 Умовні познаки і графічні зображення елементів генеральних планів та споруд транспорту. Національний стандарт України. С.27. 4. Фомін І.О. Основи теорії містобудування. – К.: Наукова думка, 1997. – 192.с. Boulding K. E. Conflict and defense: a general theory.– New York: Harper & Brothers, 1962. – 349 p. 5. Сосновский В.А. Русакова Н.С. Прикладные методы градостроительных исследований / Сосновский В.А. Русакова Н.С.: Учеб пособие. – М.: «Архитектура –С», 2006. – 112 с. 6. Зубков Г.Н. Применение моделей и методов структурного анализа систем в градостроительстве. – М.: Гос. ком. по гражданскому строительству и архитектуре при Госстрое СССР, 1990г.-152стр.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Архітектура громадських будівель і споруд (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.03.E.272
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Канд. арх, доц. Юрій Джигіль;
канд. арх, доц. Мирослав Яців;
ст. викл. Ігор Копиляк.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
інтегральна компетентність – Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення.
фахові компетентності:
СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування.
СК02. Здатність застосовувати теорії, методи і принципи фізико-математичних, природничих наук, комп’ютерних технологій для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн.
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства,
будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування.
СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування.
СК19. Здатність застосовувати теоретичні основи дизайну архітектурного середовища для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПР 02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності.
ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування.
ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів.
ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
ПР 11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно- містобудівному проєктуванні.
ПР 12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища.
ПР 18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Вступ до спеціальності;
2. Основи архітектурного проєктування;
3. Дизайн архітектурного середовища;
4. Універсальний дизайн
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна призначена для підготовки кваліфікованого фахівця в галузі архітектури та містобудування.
У дисципліні в логічній послідовності викладено методи формування проєктної документації та вимоги щодо її оформлення. Висвітлено основні принципи роботи з нормативною документацією, ДБН, ДСТУ. Задачею дисципліни є навчити студентів основам формування архітектурних креслень.
Усі розділи логічно взаємопов’язані. Значна увага приділяється формуванню у студентів дієвої методики пошуку інформації та культурі представлення графіки. Це суттєво сприятиме самоорганізації студентів для самостійної роботи, та значно підвищить рівень фахової кваліфікації випускників.
Опис: 1. Ознайомлення з темою та складом курсового проєкту і вимогами щодо його виконання. Формати креслення, основні надписи і підписи. Компоновка креслення. Масштаби зображень. Нанесення розмірів.
2. Видача варіантів завдання згідно зі списком студентів групи. Аналіз містобудівельних умов та ландшафтних особливостей ділянки. Аналіз проєктованої громадської будівлі за аналогами (поверховими планами, розрізами).
3. Екскурсія на ділянку забудови. Проведення фотофіксацій та зарисовок оточуючого простору.
4. Виконання схем існуючого стану функціонального зонування території, транспортних і пішохідних зв`язків. Проведення передпроєктного аналізу опорного плану на геодезичній підоснові М 1:500.
5. Розробка дизайн-концепції архітектурно–просторового середовища з вирішенням комунікаційних зв`язків між функціональними зонами парцелі.
6. Виконання ескізних креслень проєктованої громадської будівлі: поверхових планів, розрізів, фасадів (М 1:100, 1:200). Узгодження конструктивної схеми. Обговорення.
7. Консультації з виконання основних креслень: генплану, громадської будівлі, екстер’єрних та інтер’єрних рішень.
8. Узгодження композиційного вирішення подачі проєкту, графічного оформлення та деталізації окремих креслень.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на лабораторних заняттях, оцінка активності на заняттях;
Підсумковий контроль: перевірка та оцінювання курсового проєкту, диференційований залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Демонстраційний планшет креслень та графічних матеріалів на тему багатофункціональної громадської будівлі: відповідність завданню; грамотність прийнятих рішень, композиція; якість виконання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Проскуряков В.І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Л: «Срібне слово», 2004. 584 с.
2. Проскуряков В.І. Як вчитися і навчитися архітектури: Навчальний посібник. Л: НУ «Львівська політехніка», 2001. 92с.
3. Проскуряков В.І. Комплекс завдань та методичні вказівки до курсових проектів з дизайну архітектурного середовища громадських будівель і споруд для студентів Інституту архітектури ІІІ-V курсів: методичні вказівки. Л: НУ «Львівська політехніка», 2009. 144 с.
Рекомендована література:
Базова
1. Александер К. Як будувати на віки. Архітектура поза часом. К.: Основи, 2020. 464 с.
2. Боттон. А. Архітектура щастя. К.: ArtHuss, 2021. 296 с.
2. Іттен Й. Наука дизайну та форми. Вступний курс, який я викладав у Баугаузі та інших школах. К.:ArtHuss, 2021. 136с.
3. Іттен Й. Мистецтво кольору. Суб’єктивний досвід і об’єктивне пізнання як шлях до мистецтва. Навчальний посібник. К.:ArtHuss, 2022. 96с.
4. Лінда С. М. Архітектурне проектування громадських будівель і споруд : навч. посіб. Л : НУ «Львівська політехніка», 2013. 642 с.
5. Нойферт Е. Будівельне проектування. Д.: «Книжкова літера», 2016. 624 с.
6. ДБН В. 2.2-9-2009. Громадські будівлі та споруди. Основні положення.
7. Михайленко В.Є., Яковлєв М.І. Основи композиції (геометричні аспекти художнього формотворення): навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Каравелла, 2004. 304 с.
8. Білоконь Ю.М., Фомін І.О. Наука і творчість в архітектурі. К.: Логос, 2006. 208 с.
Інформаційні ресурси
1. Конфедерація будівельників України, будівельне та архітектурне законодавство – http://kbu.org.ua
2. Міністерство освіти і науки України – https://mon.gov.ua/ua
3. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства – http://www.minregion.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Архітектура громадських будівель і споруд (курсовий проєкт)
Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.04.E.309
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектура та реставрація
Лектор: к.арх. - Ратушинський Назар Володимирович
к.арх. - Погранична Ірина Ігорівна
к.арх. - Ясінський Максим Романович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність
здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук.
загальні компетентності:
ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК08. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
фахові компетентності
СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища.
СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів.
СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів.
СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування.
СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
СК17. Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач.
СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземною мовами усно і письмово.
Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності
Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування
Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень.
Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування.
Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування.
Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні.
Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності
Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів.
Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні.
Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища.
Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень.
Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи ланшафтної архітектури
Типологія громадських будівель і споруд
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Багатофункційний архітектурний комплекс" ґрунтується на наступних розділах: ознайомлення із завданням, проведення аналізу опорного плану та містобудівної ситуації, виконання архітектурних обстежень, проведення оцінки історико-архітектурної цінності та технічного стану існуючої забудови на ділянці проектування, розв’язання завдань функціонального зонування, розпланування та розробки об’ємно-просторової структури та архітектурного образу будівлі, виконання графічних креслень в обсязі, передбаченому завданням курсового проекту. Вивчення дисципліни відбувається послідовним проведенням лекційних та лабораторних занять.
Опис: Ознайомлення із типологією громадських будівель і споруд, особливостями їх проєктування в сформованому міському середовищі.
Умови проєктування і нормативні дані
Наукові підходи розробки гіпотези проєктного вирішення об’єкту
Пошук архітектурної форми
Картографічні матеріали
Генплан території
Ескіз-ідея архітектурно-композиційного вирішення об’єкту
Планувальна структура багатофункційного громадського комплексу
Архітектурно-композиційна побудова об’єкту
Конструктивні особливості багатофункційних громадських споруд
Системи вентиляції, каналізації, водовідведення
Опорядження фасадів
Інтер’єрне оздоблення багатофункційних конмплексів
Інтер’єрне наповнення приміщень
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на практичних заняттях, перевірка групових та індивідуальних завдань.
Підсумковий контроль: контрольна робота (тестова форма, онлайн), здача курсового проєкту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1:
Клаузура 1 «Планувальна стурктура об’єкту» – max 10 балів;
Завдання 2:
Клаузура 2 «Об’ємно-просторове вирішення об’єкту» – max 10 балів;
Завдання 3: Викреслення та захист проєкту – max 50 балів
Підсумковий контроль (контрольна робота) - Тестування – max 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Агранович-Пономарева Е. С. (2003)Интерьер и предметный дизайн жилых зданий / Е. С. Агранович-Пономарева, Н. И. Аладова. – Р.-на-Д. : Феникс. 352 с.
2. Анпілогова В.О. (2004) Будівельне креслення [Текст] : навч. посіб. для студ. вищих навч. закл. – К. : КНУБА. 109 с.
3. Габрель М. М. (2004) Просторова організація містобудівних систем / М. М. Габрель. – К. : Видавничий дім А.С.С. 400 с.
4. Гамова Г. І. (2009) Ораторське мистецтво : навч. посібник / Г. І. Гамова. – Х. : Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр». 172 с.
5. Гетун Г.В. (2012) Архітектура будівель та споруд. Кн.1. Основи проектування. Київ: Кондор, 380 с.; Кн.2. Житлові будинки. К., 2017. 736 с.
6. Грицюк Л. С. (2012) Проектування закладів харчування: навч.посібник / Л. С. Грицюк та ін. – Львів : Видавництво НУЛП, 2012. – 184 с.
7. Король В.П. (2006). Архітектурне проектування житла: навч. посіб.- К.: Фенікс.
8. Криворучко О.Ю. (2008) Сучасна архітектура. Термінологічний словник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки. 136 с.
9. Лінда С. М. (2009) Архітектурне проектування громадських будівель і споруд / С. М. Лінда. – Львів : НУ «Львівська політехніка». 608 с.
10. Нойферт Е. (2017) Будівельне проектування. К.: Книжкова літера. 614 с.
11. Петришин Г.П. (2009) Архітектурна графіка: навч. посіб. / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк – Львів. : РАСТР-7. 272 с.
12. Петришин Г.П. (2010) Архітектурне проектування. Початковий курс: підручник / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк. – Львів. : РАСТР-7. 275 с.
13. Якубовський В.Б., Якубовський І.В., Кайдановська О.О. (2020) Основи проектування садибного житла: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка». 225 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).