Аналітична та фізична хімія

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.174.00.O.018
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Фізична, аналітична та загальна хімія
Лектор: доцент, к.т.н. Ларук М.М., доцент, к.х.н. Герасимчук С.І.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Здобуття студентами теоретичних знань з аналітичної та фізичної хімії методів аналізу та їх ознайомлення з методами якісного та кількісного визначення складу речовин.
Завдання: - здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; - навички здійснення безпечної діяльності; - прагнення до збереження навколишнього середовища; - здатність виконувати аналіз об’єктів автоматизації на основі знань про процеси, що в них відбуваються та застосовувати методи теорії автоматичного керування для дослідження, аналізу та синтезу систем автоматичного керування; - здатність враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, вимоги охорони праці, виробничої санітарії і пожежної безпеки під час формування технічних рішень.
Результати навчання: • застосовувати фундаментальні фізико-хімічні закони для розв’язування конкретних технологічних задач. • знати базові засади аналітичної хімії як науки про якісний та кількісний склад речовин. • вміти відтворювати методики аналізу за описом. • оцінювати метрологічні характеристики результатів аналізу. • уміти кваліфіковано використовувати лабораторне обладнання та прилади для визначення вмісту речовин.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Математичний аналіз • Фізика • Хімія
Короткий зміст навчальної програми: Предмет, завдання, основнi поняття та класифiкацiя методiв аналiтичної хiмiї. Якiсний та кiлькiсний аналiз. Загальна характеристика кiлькiсних методiв аналiзу. Титриметричнi методи. Кислотно-основне, окисно-вiдновне та комплексонометричне титрування. Фiзико-хiмiчні та фiзичні методи аналiзу. Оптичнi методи аналiзу. Молекулярно-абсорбцiйний аналiз. Хроматографiчний метод аналiзу. Електрохiмiчнi методи аналiзу. Термодинамічний аспект теоретичних основ процесів хімічного перетворення. Хімічна рівновага. Кінетична та термодинамічна характеристика рівноважного стану. Кінетичний аспект теоретичних основ процесів перетворення речовин. . Гомогенний каталіз. Гетерогенний каталіз.
Опис: Аналітична хімія: 1. Правила технiки безпеки та поведiнки в лабораторiях аналiтичної хiмiї. Визначення вмісту ацетатної кислоти в розчині; 2. Визначення лужних та лужноземельних металiв методом фотометрiї полум'я 3. Визначення залiза у виглядi сульфосалiцилату 4. Потенцiометричне визначення сумiшi кислот 5. Якiсний хроматографічний аналiз сумiшi органiчних сполук за часами утримування 6. Визначення натрій тіосульфату кулонометричним титруванням електроґенерованим йодом 7. Кондуктометричне визначення вмісту сильної кислоти в розчині Фізична хімія: 1. Правила технiки безпеки та поведiнки в лабораторiях фізичної хімії. Визначення теплоти гідратації та розчинення солі у воді; 2. Визначення молекулярної рефракції речовини; 3. Вивчення кінетики інверсії сахарози; 4. Кінетика гетерогенних процесів.
Методи та критерії оцінювання: • письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (20%) • підсумковий контроль (контрольний захід - залік): письмово-усна форма (80%).
Критерії оцінювання результатів навчання: - Аналітична хімія (50 балів): Захист лабораторних робіт: 10 балів; Захист залікової роботи: 40 балів; - Фізична хімія (50 балів): Захист контрольної роботи: 30 балів; Захист лабораторних робіт: 20 балів. Разом - 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аналітична хімія та інструментальні методи аналізу. Д.І. Семенишин, М.М. Ларук: Видавництво Львівської політехніки, 2015.- 148 с. 2. Білий О.В. Фізична хімія. – Київ: ЦУГ, 2002. – 364 с. 3. Методичнi вказiвки та завдання для самостiйної роботи з курсу "Фiзична хiмiя"/ Укл. Герасимчук С.І., Павловський Ю.П., Собечко І.Б. -Львiв: Видавництво ЛП, 2013, - 68 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).