Проєктування систем автоматизації

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.174.00.O.036
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: старший викладач Николин Григорій Андрійович професор Матіко Федір Дмитрович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розвиток даної дисципліни повинен бути скерований на сучасні тенденції проектування систем автоматизації для сучасних технологій в хімічній та харчовій промисловості з широким використанням комп’ютерної техніки як для проектування систем автоматизації так і для реалізації основних задач по керуванню технологічними процесами. Формування у студентів знань в області проектування систем автоматизації. принципів дослідження об’єкту і вибору раціонального рівня автоматизації, критеріїв вибору структури керування об’єктом та технічних засобів автоматизації для реального – процесу хімічної, чи харчової галузі, набуття вмінь та компетентностей що забезпечують здатність виконувати проектно-конструкторські роботи по створенню проектної документації систем автоматизації технологічних процесів хімічних і харчових виробництв.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1) знання змісту і у виконання проектних робіт в галузі автоматизації технологічних процесів хімічних і харчових виробництв; 2) знання сучасного стану і тенденцій розвитку, перспективних вітчизняних та зарубіжних розробок і новітніх технологій в хімічнчй та харчовій промисловості, та методики розробки оптимальних проектів по їх автоматизації ; 3) уміння обґрунтовано вибирати для реального проектованого процесу структуру та технічні засоби для проектування функціональних схем автоматизації (ФСА) 4) уміння обґрунтовано вибирати та розробляти принципові схеми з врахуванням умов експлуатації, вибухо-пожежо безпеки. 5) уміння правильно вибрати найоптимальніші ергономічні рішення при проектуванні щитів і пультів та облаштовуванні приміщення для їх розміщення ; 6) уміння проектувати схеми зовнішніх з’єднань засобів автоматизації, з використанням способів та принципів проектування електричних та трубних проводок систем автоматизації для виробництв різних категорій безпеки ; 7) уміння проектувати плани трас систем автоматизації та АСКТП; Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1) здатність використовувати набуті на попередніх освітніх рівнях знання й практичні навики для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; 2) здатність до аналізу та синтезу; 3) уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; 4) креативність, здатність до системного мислення; 5) розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань;
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі результати навчання: - здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності, що стосуються теорії автоматичного керування, теорії інформації, електротехніки, електроніки та схемотехніки, мікропроцесорної техніки та програмування, технологічних вимірювань та метрології, типових технологічних об’єктів та процесів, методів побудови та дослідження математичних моделей систем керування, технічних засобів автоматизації, принципів побудови і функціонування систем автоматизації, сучасних комп’ютерних та інформаційних технологій у системах автоматизації; - здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов; - здатність продемонструвати знання сучасного рівня та новітніх технологій в галузі автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема, знання будови, функціональних можливостей, інтерфейсів, мов програмування мікропроцесорних контролерів, знання принципів побудови баз даних, систем збору та опрацювання даних, знання основ програмування пристроїв реального часу; - здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті; - системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей; - розробляти системи автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, блокування, захисту технологічних процесів; вміти синтезувати структуру цих систем та вибирати технічні засоби автоматизації для реалізації необхідних функціональних можливостей; - застосовувати методи теорії автоматичного керування, аналітичні та числові методи для розроблення математичних та імітаційних моделей автоматизованих систем, для аналізу їх якості з використанням новітніх комп’ютерних технологій. - вміти розробляти проектну та конструкторську документацію під час розроблення спеціалізованих пристроїв та систем автоматизації з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів, стандартів, інструкцій в умовах автоматизованого та неавтоматизованого робочого місця; - мати навики налагодження технічних засобів автоматизації та систем керування; - виконувати відповідні експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою; - оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. - здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Електроніка та схемотехніка (6.151.00.O.015) Технологічні вимірювання та прилади (6.151.00.O.027) Засоби автоматизації систем життєзабезпечення (6.151.05.E.062) Мікропроцесорна техніка (6.151.04.E.050) Сенсори роботизованих систем (6.151.04.E.048) Автоматизація технологічних процесів (6.151.06.E.081) Мікроконтролери та виконавчі пристрої робототехнічних систем (6.151.04.E.056) Технічні засоби автоматизації (6.151.06.E.083) Мікропроцесорні програмні засоби автоматизації (6.151.00.O.037)
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна передбачає вивчення основних принципів та правил проектування систем автоматизації хімічних і харчових виробництв. Розглянуто загальні відомості про проектування, організацію проектування і характеристика проектної документації локальних систем автоматизації і АСК ТП. Подано основи синтезу та правила виконання структурних схем систем автоматизації, функціональних схем систем автоматизації, принципових електричних схем сигналізації, керування електроприводами, живлення систем автоматизації, автоматичного вимірювання, регулювання, захисту та блокування. Особливої уваги надано розробці проектної документації загальних видів щитів та пультів з врахуванням новітніх розробок ергономіки. Доведено вимоги стандартів та надано приклади виконання електричних та трубних проводок на схемах зовнішніх проводок. Передбачено вивчення методики розробки планів розташування засобів автоматизації і проводок для локальних систем керування технологічними процесами і АСК ТП.
Опис: Структурні схеми систем автоматизації. Функціональні схеми систем автоматизації. Принципові електричні схеми. Схеми сигналізації. Схеми керування електроприводами. Принципові електричні схеми автоматичного вимірювання, регулювання, захисту та блокування. Принципові пневматичні схеми. Принципові пневматичні схеми живлення засобів автоматизації.. Проектна документація на щити і пульти. Електричні проводки. Трубні проводки. Схеми зовнішніх проводок. Плани розташування засобів автоматизації і проводок. Проектування автоматизованих систем керування технологічними процесами (АСКТП).
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування під час практичних занять, три поточні контролі,опитування під час захисту розрахунково графічної роботи, іспит. Поточний контроль на практичних заняттях проводиться з метою виявлення готовності студента до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності студента у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін. Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення; • е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру. Підсумковий контроль проводиться за результатами поточного контролю та виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах-100 Поточний контроль (ПК)-40 Екзаменаційний контроль-50 Разом за дисципліну-100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. М.М.Дранчук «Проектування систем автоматизації технологічних процесів в нафтовій та газовій промисловості» Навчальний посібник, - Івано-Франківськ, 2003.-941с. 2. Пушкар, М.С. П 91 Проектування систем автоматизації [Текст]: навч. посібник / М.С. Пушкар, С.М. Проценко – Д.: Національний гірничий університет, 2013. – 268 с. ISBN 978 – 966 – 350 – 423 – 0. 3 Ніколаєнко, А.М. Мікропроцесорні та програмні засоби автоматизації [Текст]: навчальний посібник / А.М. Ніколаєнко, Н.О. Міняйло. – Запоріжжя, ЗДІА, 2011. – 444 с. 4. Кучерук, В. Ю. К95 Умовні графічні позначення на електричних схемах: довідник / В. Ю. Кучерук, В. М. Севастьянов, О. Г. Ігнатенко. – Вінниця: ВНТУ, 2013. – 113 с. 5. Трегуб В.Г. Проектування систем автоматизації: Навч. посібник. ? К.: Видавництво Ліра-К, 2017. ? 344 с. 6. Мірошник М.А. Системи автоматизації проектування пристроїв і систем автоматики. Основи систем автоматизації проектування: Конспект лекцій. – Харків: УкрДАЗТ, 2014. – 102 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Проєктування систем автоматизації (курсовий проєкт)

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.174.00.O.037
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: старший викладач Николин Григорій Андрійович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Розвиток даної дисципліни повинен бути скерований на сучасні тенденції проектування систем автоматизації для сучасних технологій в хімічній та харчовій промисловості з широким використанням комп’ютерної техніки як для проектування систем автоматизації так і для реалізації основних задач по керуванню технологічними процесами. Формування у студентів знань в області проектування систем автоматизації. принципів дослідження об’єкту і вибору раціонального рівня автоматизації, критеріїв вибору структури керування об’єктом та технічних засобів автоматизації для реального – процесу хімічної, чи харчової галузі, набуття вмінь та компетентностей що забезпечують здатність виконувати проектно-конструкторські роботи по створенню проектної документації систем автоматизації технологічних процесів хімічних і харчових виробництв.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1) знання змісту і у виконання проектних робіт в галузі автоматизації технологічних процесів хімічних і харчових виробництв; 2) знання сучасного стану і тенденцій розвитку, перспективних вітчизняних та зарубіжних розробок і новітніх технологій в хімічнчй та харчовій промисловості, та методики розробки оптимальних проектів по їх автоматизації ; 3) уміння обґрунтовано вибирати для реального проектованого процесу структуру та технічні засоби для проектування функціональних схем автоматизації (ФСА) 4) уміння обґрунтовано вибирати та розробляти принципові схеми з врахуванням умов експлуатації, вибухо-пожежо безпеки. 5) уміння правильно вибрати найоптимальніші ергономічні рішення при проектуванні щитів і пультів та облаштовуванні приміщення для їх розміщення ; 6) уміння проектувати схеми зовнішніх з’єднань засобів автоматизації, з використанням способів та принципів проектування електричних та трубних проводок систем автоматизації для виробництв різних категорій безпеки ; 7) уміння проектувати плани трас систем автоматизації та АСКТП; Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: загальних: 1) здатність використовувати набуті на попередніх освітніх рівнях знання й практичні навики для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; 2) здатність до аналізу та синтезу; 3) уміння ефективно спілкуватися на професійному та соціальному рівнях; 4) креативність, здатність до системного мислення; 5) розуміння необхідності навчання протягом життя та трансферу набутих знань;
Результати навчання: Результати навчання даної дисципліни деталізують такі результати навчання: - здатність продемонструвати знання основ професійно-орієнтованих дисциплін спеціальності, що стосуються теорії автоматичного керування, теорії інформації, електротехніки, електроніки та схемотехніки, мікропроцесорної техніки та програмування, технологічних вимірювань та метрології, типових технологічних об’єктів та процесів, методів побудови та дослідження математичних моделей систем керування, технічних засобів автоматизації, принципів побудови і функціонування систем автоматизації, сучасних комп’ютерних та інформаційних технологій у системах автоматизації; - здатність продемонструвати знання та розуміння методологій проектування, відповідних нормативних документів, чинних стандартів і технічних умов; - здатність продемонструвати знання сучасного рівня та новітніх технологій в галузі автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема, знання будови, функціональних можливостей, інтерфейсів, мов програмування мікропроцесорних контролерів, знання принципів побудови баз даних, систем збору та опрацювання даних, знання основ програмування пристроїв реального часу; - здатність продемонструвати розуміння впливу технічних рішень в суспільному, економічному, соціальному і екологічному контексті; - системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей; - розробляти системи автоматичного вимірювання, контролю, регулювання, блокування, захисту технологічних процесів; вміти синтезувати структуру цих систем та вибирати технічні засоби автоматизації для реалізації необхідних функціональних можливостей; - застосовувати методи теорії автоматичного керування, аналітичні та числові методи для розроблення математичних та імітаційних моделей автоматизованих систем, для аналізу їх якості з використанням новітніх комп’ютерних технологій. - вміти розробляти проектну та конструкторську документацію під час розроблення спеціалізованих пристроїв та систем автоматизації з врахуванням вимог відповідних нормативно-правових документів, стандартів, інструкцій в умовах автоматизованого та неавтоматизованого робочого місця; - мати навики налагодження технічних засобів автоматизації та систем керування; - виконувати відповідні експериментальні дослідження та застосовувати дослідницькі навички за професійною тематикою; - оцінювати отримані результати та аргументовано захищати прийняті рішення. - здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати рішення; - здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. -
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Електроніка та схемотехніка (6.151.00.O.015) Технологічні вимірювання та прилади (6.151.00.O.027) Засоби автоматизації систем життєзабезпечення (6.151.05.E.062) Мікропроцесорна техніка (6.151.04.E.050) Сенсори роботизованих систем (6.151.04.E.048) Автоматизація технологічних процесів (6.151.06.E.081) Мікроконтролери та виконавчі пристрої робототехнічних систем (6.151.04.E.056) Технічні засоби автоматизації (6.151.06.E.083) Мікропроцесорні програмні засоби автоматизації (6.151.00.O.037)
Короткий зміст навчальної програми: На основі аналізу та вивчення технологічного процесу студент повинен правильно підійти до проектування системи автоматизації, прийнявши до уваги необхідні критерії ефективності системи, структуру управління об’єктом, стан на ринку ТЗА, сьогоднішній рівень науково-технічних досягнень в обласні автоматизації аналогічних технологічних процесів. Для виконання курсового проекту студент отримує індивідуальне завдання. Основою завдання є технологічний процес, що автоматизується. Результати виконання курсового проекту можуть частково бути використані у бакалаврській кваліфікаційній роботі
Опис: Структурні схеми систем автоматизації. Функціональні схеми систем автоматизації. Принципові електричні схеми. Схеми сигналізації. Схеми керування електроприводами. Принципові електричні схеми автоматичного вимірювання, регулювання, захисту та блокування. Принципові пневматичні схеми. Принципові пневматичні схеми живлення засобів автоматизації.. Проектна документація на щити і пульти. Електричні проводки. Трубні проводки. Схеми зовнішніх проводок. Плани розташування засобів автоматизації і проводок. Проектування автоматизованих систем керування технологічними процесами (АСКТП).
Методи та критерії оцінювання: 1 Огляд відомих рішень можливих розв`язків задачі, поставленої у курсовому проекті, за науково-технічною літературою, реферативними журналами та патентами. 5 балів 2 Вибір структурної схеми керування об’єктом, що автоматизується. 5 Графічні матеріали 3 Розгорнута функціональна схема автоматизації (ФСА) технологічного процесу. Специфікація. 10 балів 4 Принципова електрична схема (пневматична або гідравлічна схема живлення, контролю, автоматичного регулювання, керування, сигналізації, захисту та блокування). Перелік елементів 5 балів 5 Креслення фасадної площини щита і креслення виду на внутрішні площини. Специфікація. 15 балів 6 Схема з’єднань щитів і пультів виконана адресним способом. 15 балів 7 Схеми зовнішніх електричних і трубних проводок, плани трас. Специфікація. 10 балів Пояснювальна записка 1 Вступ. Короткий опис технологічного процесу. Основні параметри технологічного процесу і методи їх стабілізації. 5 балів 2 Опис і розрахунок принципових електричних, пневматичних і гідравлічних схем живлення, контролю, автоматичного регулювання, керування, сигналізації, захисту та блокування. 5 балів 3 Обґрунтування розміщення засобів автоматизації в приміщенні керування на щитах, пультах і штативах. Опис електричних і трубних проводок. 10 балів Всього 80 балів Обгрунтування і захист прийнятих рішень 20 балів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах-100 Поточний контроль (ПК)-40 Екзаменаційний контроль-50 Разом за дисципліну-100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. М.М.Дранчук «Проектування систем автоматизації технологічних процесів в нафтовій та газовій промисловості» Навчальний посібник, - Івано-Франківськ, 2003.-941с. 2. Пушкар, М.С. П 91 Проектування систем автоматизації [Текст]: навч. посібник / М.С. Пушкар, С.М. Проценко – Д.: Національний гірничий університет, 2013. – 268 с. ISBN 978 – 966 – 350 – 423 – 0. 3 Ніколаєнко, А.М. Мікропроцесорні та програмні засоби автоматизації [Текст]: навчальний посібник / А.М. Ніколаєнко, Н.О. Міняйло. – Запоріжжя, ЗДІА, 2011. – 444 с. 4. Кучерук, В. Ю. К95 Умовні графічні позначення на електричних схемах: довідник / В. Ю. Кучерук, В. М. Севастьянов, О. Г. Ігнатенко. – Вінниця: ВНТУ, 2013. – 113 с. 5. Трегуб В.Г. Проектування систем автоматизації: Навч. посібник. ? К.: Видавництво Ліра-К, 2017. ? 344 с. 6. Мірошник М.А. Системи автоматизації проектування пристроїв і систем автоматики. Основи систем автоматизації проектування: Конспект лекцій. – Харків: УкрДАЗТ, 2014. – 102 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).