Хмарні технології та глобальні бази даних

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.174.02.E.064
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: Роман Віталій Іванович, доцент, кандидат технічних наук
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів знань про хмарні технології та глобальні (розподілені) бази даних (класифікація, архітектура, компонентний склад, функціонал), та вміння працювати з розподіленою базою даних Oracle з використанням вебдодатку та мови PL/SQL
Завдання: - загальні компетентності: ЗК01. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК04. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК10. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань. - фахові компетентності: КС6. Здатність використовувати для вирішення професійних завдань новітні технології у галузі автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій, зокрема, проектування багаторівневих систем керування, збору даних та їх архівування для формування бази даних параметрів процесу та їх візуалізації за допомогою засобів людино-машинного інтерфейсу. КС7. Здатність обґрунтовувати вибір технічної структури та вміти розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем керування на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. КС9. Здатність вільно користуватися сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань, програмувати та використовувати прикладні та спеціалізовані комп’ютерно-інтегровані середовища для вирішення задач автоматизації. ФКС3.1. Здатність застосовувати сучасні інформаційні технології та технології програмування для синтезу систем керування об’єктами та процесами. ФКС3.2 Здатність розробляти програмні додатки для систем автоматизації та їх елементів на основі знань про сучасні операційні системи, технології WEB-програмування, хмарні технології та бази даних. ФКС3.3. Здатність інтегрувати системи автоматизації в локальні та глобальні інформаційні мережі на основі принципів інформаційної безпеки таких систем. ФКС3.4. Здатність застосовувати комп’ютерні технології проектування систем автоматизації об’єктів та процесів.
Результати навчання: 1. Знати сучасні технології програмування мікропроцесорних засобів автоматизації та розроблення програмних додатків систем автоматизації. 2. Знати основи сучасних технологій та протоколів обміну даними в системах автоматизації, інформаційних технологій для інтегрування систем автоматизації в локальні та глобальні інформаційні мережі на основі принципів інформаційної безпеки таких систем. 3. Вміти застосовувати сучасні інформаційні технології та мати навички розробляти алгоритми та комп’ютерні програми з використанням мов високого рівня та технологій об'єктно-орієнтованого програмування, створювати бази даних та використовувати інтернет-ресурси. 4. Вміти обґрунтовувати вибір структури та розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем управління на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. 5. Вміти використовувати різноманітне спеціалізоване програмне забезпечення для розв'язування типових інженерних задач у галузі автоматизації, зокрема, математичного моделювання, автоматизованого проектування, керування базами даних, методів комп’ютерної графіки. 6. Вміти розробляти програмні додатки для систем автоматизації та їх елементів на основі знань про сучасні операційні системи, технології WEB-програмування, хмарні технології та бази даних. 7. Вміти розробляти системи автоматизації процесів життєзабезпечення на базі сучасних мікропроцесорних засобів, мережевих технологій. 8. Вміти застосовувати комп'ютерні технології проектування систем автоматизації об'єктів та процесів
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Комп’ютерні технології та програмування, частина 1 2. Комп’ютерні технології та програмування, частина 2 3. Бази даних систем автоматизації 4. Системи і мережі передавання даних
Короткий зміст навчальної програми: Перше (вступне) лекційне заняття присвячене висвітленню ролі та місця дисципліни в ієрархії освітньої програми. Студент дізнається про об’єм, структуру, мету та завдання дисципліни; лектор повідомляє критерії оцінювання знань і звітування. Наступні лекційні заняття присвячені висвітленню таких тем: поняття хмарних технологій та сервісів, баз даних та розподілених баз даних, які в цій дисципліні є синонімом глобальних баз даних (тема 1); глобальні (розподілені) бази даних – основні поняття, архітектура, різновиди, проектування, фрагментація, реплікація, прозорість, схеми володіння даними, транзакції у розподілених базах даних та фундаментальні правила Дейта для розподілених базах даних (теми 2-5); основні поняття мови програмування PL/SQL від компанії Oracle (теми 6-7)
Опис: Вступне лекційне заняття Тема 1. Вступ до хмарних технологій та глобальних баз даних. Основні поняття хмарних технологій. Основні поняття баз даних. Основні поняття розподілених баз даних Тема 2. Архітектура розподілених баз даних. Основні поняття архітектури розподілених баз даних. Різновиди архітектури розподілених баз даних. Гомогенні та гетерогенні розподілені бази даних. Мультибазові системи Тема 3. Проектування розподілених баз даних. Складові проектування. Розподіл даних. Фрагментація. Реплікація Тема 4. Дані в розподілених базах даних. Схеми володіння даними. Збереження цілісності транзакцій. Переваги та недоліки СУРБД Тема 5. Прозорість в розподілених базах даних. Забезпечення прозорості. Дванадцять правил Дейта для розподілених базах даних Тема 6. Концепція мови програмування PL/SQL. Мова PL/SQL в архітектурі клієнт/сервер. Блочна структура мови PL/SQL. PL/SQL в SQL*Plus Тема 7. Основи мови програмування PL/SQL. Підстановка даних. Інструментарій мови PL/SQL. Типізація даних в мові PL/SQL
Методи та критерії оцінювання: Під час викладання дисципліни використовуються наступні методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання: 1) фронтальне та вибіркове усне опитування студентів на лекціях; 2) вибіркова перевірка наявності та наповненості конспекту лекцій в кінці семестру; 3) перевірка правильності виконання та оформлення звітів до лабораторних робіт; 4) перевірка правильності виконання завдань контрольної роботи; 5) усний та практичний захист контрольної роботи під час семестрового контролю
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100 балів): 1. Лабораторні роботи (60): 1.1. Повне відпрацювання всіх лабораторних робіт (20). 1.2. Оформлення згідно методичних вимог всіх звітів до лабораторних робіт (20). 1.3. Усний захист всіх лабораторних робіт (20). 2. Контрольна робота (40): 2.1. Перевірка оформлення реферату контрольної роботи (10). 2.2. Доповідь по темі контрольної роботи (10). 2.3. Практичний захист контрольної роботи (10). 2.4. Усний захист по лекційному матеріалу всього курсу (10)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Розподілені бази даних / В.П. Ярцев. – Київ : ДУТ, 2018. – 97 с. 2. Oracle PL/SQL Programming (5th edition) / Steven Feuerstein, Bill Pribyl. – O'Reilly Media, 2009. – 1256 pages. 3. Організація баз даних та знань / В.В. Пасічник, В.А. Резніченко. – Київ : Видавнича група BHV, 2006. – 384 с. 4. Oracle PL/SQL by example (4th edition) / Benjamin Rosenzweig, Elena Rakhimov. – Prentice Hall, 2008. – 762 pages. 5. Розробка інформаційних ресурсів та систем / Л.С. Глоба. – Київ : «Політехніка», 2013. – 38 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).