Теорія інформації

Спеціальність: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Код дисципліни: 6.174.00.O.025
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автоматизація та комп'ютерно-інтегровані технології
Лектор: професор, д.т.н. Фединець Василь Олексійович
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Викладання дисципліни має на меті дати студентам теоретичні знання з основ отримання, перетворення, зберігання, передавання та кількісної оцінки інформації, зокрема в інформаційно-вимірювальних системах та автоматизованих системах керування технологічними процесами.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальних: - ІНТ здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, що ха-рактеризуються комплексністю та невизначеністю умов, під час професійної діяльності у галузі автоматизації або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів галузі. - ЗК1 здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях; фахових: - ФК1 здатність застосовувати знання математики, в обсязі, необхідному для використання математичних методів для аналізу і синтезу систем автоматизації; - ФК9 здатність вільно користуватися сучасними комп’ютерними та інформаційними технологіями для вирішення професійних завдань, програмувати та використовувати прикладні та спеціалізовані комп’ютерно-інтегровані середовища для вирішення задач автоматизації.
Результати навчання: РН1: ЗН7 знати основи сучасних технологій та протоколів обміну даними в системах автоматизації, інформаційних технологій для інтегрування систем автоматизації в локальні та глобальні інформаційні мережі на основі принципів інформаційної безпеки таких систем. РН2: УМ6: вміти обґрунтовувати вибір структури та розробляти прикладне програмне забезпечення для мікропроцесорних систем управління на базі локальних засобів автоматизації, промислових логічних контролерів та програмованих логічних матриць і сигнальних процесорів. РН3: УМ9: вміти використовувати різноманітне спеціалізоване програмне забезпечення для розв'язування типових інженерних задач у галузі автоматизації, зокрема, математичного моделювання, автоматизованого проектування, керування базами даних, методів комп’ютерної графіки. раціонально будувати канали передавання інформації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: – пререквізити- диференціальне та інтегральне числення; - електрика і теплота; - технологічні вимірювання та прилади; – кореквізити: - технологічні об’єкти і процеси виробництва; - теорія автоматичного керування; .
Короткий зміст навчальної програми: У межах дисципліни розглядаються питання теоретичних основ та практичних навиків з отримання, перетворення, зберігання, передавання та кількісної оцінки інформації в технічних системах
Опис: Види та структура інформації. Кількість інформації та невизначеність. Ентропія як міра невизначеності. Дискретизація та квантування сигналів. Цифрове кодування. Ефективне кодування. Завадостійке кодування. Інформаційна модель каналу зв’язку. Пропускна здатність каналів. Теореми Шеннона для пропускної здатності дискретного каналу без завад, дискретного каналу із завадами і неперервного каналу Завадостійкість каналів передавання інформації. Методи підвищення завадостійкості. Фільтрація сигналів. Виявлення та розпізнавання сигналів на тлі завад. Передавання інформації в інформаційно-вимірювальних системах та автоматизованих системах керування технологічними процесами. Методи захисту інформації в автоматизованих системах.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (30%): розрахункова робота, усне опитування; - Підсумковий контроль (контрольний захід екзамен), письмово-усна форма (70 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; захист практичних робіт, тести, оцінка активності, Екзамен – письмова робота, тестовий контроль).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кожевников В.Л., Кожевников А.В. Теорія інформації та кодування.- Дніпропет-ровськ: ДГУ, 2012.- 106 с. 2. Жураковський Ю. П., Полторак В. П. Теорія інформації та кодування. К.: Вища шк., 2001. – 255с. 3. Богдан Подлевський, Роман Рикалюк. Теорія інформації в задачах.-К.: Центр навчальної літератури, 2019.-271 с. 4. Богдан Подлевський, Роман Рикалюк. Теорія інформації: підручник.- Львів, Вид-во ЛНУ, 2018.- 342 с. 5. Василь Лизанчук. Інформаційна безпека України: теорія і практика.-Львів, Вид-во ЛНУ, 2017.- 728 с. 6. Фединець В.О. Електронний навчально-методичний комплекс «Теорія інформації»/ [Електронний ресурс] /НУ «Львівська політехніка»- режим доступу: http:/vns.lp.edu.ua/course/view.php?id=457? 2015/-294 c.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).