Основи картографії
Спеціальність: Науки про Землю
Код дисципліни: 6.103.00.O.023
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: к.т.н., доцент Голубінка Юлія Ігорівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
ЗК3. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК4. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК8. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
фахові компетентності:
ФК1. Знання та розуміння теоретичних основ наук про Землю як комплексну природну систему.
ФК2. Здатність застосовувати базові знання фізики, хімії, біології, екології, математики, інформаційних технологій тощо при вивченні Землі та її геосфер.
ФКС2.4. Вибір методів, засобів та обладнання для виконання картографічних робіт;
ФКС2.9. Уміння здійснювати картографування природно-територіальних комплексів (ПТК) з метою забезпечення охорони навколишнього середовища на основі застосування матеріалів космічного знімання;
ФКС2.11. Уміння проводити збір, опрацювання, зберігання, представлення і передачу геопросторових даних;
Результати навчання: ПР01. Збирати, обробляти та аналізувати інформацію в області наук про Землю.
ПР04. Використовувати інформаційні технології, картографічні та геоінформаційні моделі в області наук про Землю.
ПР06. Визначати основні характеристики, процеси, історію і склад Землі як планетарної системи та її геосфер.
ПР12. Знати і застосовувати теорії, парадигми, концепції та принципи в науках про Землю відповідно до спеціалізації.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Геодезія і топографія
Інфраструктура геопросторових даних
Математичні основи картографії
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна “Основи картографії” включає та передбачає вивчення таких основних розділів картографії, як картографія, її суть, предмет та об’єкт; карти, картографічні твори, їх суть і властивості; класифікація карт та інших картографічних творів; геодезична і математична основа карт; картографічні способи зображення і шкали умовних позначень, способи зображення рельєфу; написи на географічних картах; картографічна генералізація; загальні питання проектування, укладання та видання карт; застосування картографічних творів у науковій і практичній роботі.
Опис: Картографія, її суть, предмет та об’єкт. Структура картографії. Зв’язки з іншими науками. Карти, картографічні твори, їх суть і властивості. Класифікація карт та інших картографічних творів. Геодезична і математична основа карт (Земний еліпсоїд. Заміна земного еліпсоїда сферою. Системи координат. Масштаб карт. Картографічні проекції карт. Спотворення картографічного зображення. Класифікація проекцій. Властивості картографічних проекцій. Вибір проекцій. Локсодромія і ортодромія. Розграфлення, номенклатура карт. Компонування карт). Мова карти. Картографічні способи зображення. Шкали умовних позначень. Способи зображення рельєфу. Написи на географічних картах (Види і функції написів на картах. Картографічні шрифти. Картографічна топоніміка. Форми передачі назв. Покажчики географічних назв. Розміщення написів на картах). Картографічна генералізація (Сутність, фактори, види генералізації. Географічні принципи генералізації. Генералізація об’єктів різної локалізації). Проектування, укладання та видання карт (Етапи створення карт. Програма карти. Укладання і редагування карт. Авторство в картографії. Видання карт).
Методи та критерії оцінювання: Виконання та захист лабораторних робіт, усне, комбіноване та фронтальне опитування, підсумкова тестова перевірка, іспит.
Критерії оцінювання результатів навчання: • робота на лабораторних заняттях (виконання лабораторних робіт), усне опитування (захист звітів з лабораторних робіт) (40%).
• підсумковий контроль (60%, контрольний захід - іспит): письмово-усна форма (60%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Божок А.П. Картографія: підручник / А.П. Божок, А.М. Молочко, В.І. Остроух; за ред. А.П. Божок. К.: Видавничо-поліграфічний центр “Київський університет”, 2008. - 271 с.
2. Ляшенко Д.О. Картографія з основами топографії: Навчальний посібник для вищих навчальних закладів.? К.: Наукова думка, 2008.- 184 с.
3. Ковальчук І.П. Картографія. Лабораторний практикум: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Видання третє / І.П. Ковальчук, Т.О. Євсюков.? Київ-Львів: Простір-М, 2015.? 282 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).