Картографування природного середовища

Спеціальність: Науки про Землю
Код дисципліни: 6.103.02.E.061
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Картографія та геопросторове моделювання
Лектор: доц., к. т. н. Согор Андрій Романович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є отримання студентами теоретичних знань і практичних навичок укладання тематичних карт, спрямованих на забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища на основі використання матеріалів космічного знімання.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Загальні компетентності: ЗК03. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК04. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК07. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК08. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові компетентності: ФК01. Знання та розуміння теоретичних основ наук про Землю як комплексну природну систему. ФК06. Здатність інтегрувати польові та лабораторні спостереження з теорією у послідовності: від спостереження до розпізнавання, синтезу і моделювання. ФК08. Здатність самостійно досліджувати природні матеріали (у відповідності до спеціалізації) в польових і лабораторних умовах, описувати, аналізувати, документувати і звітувати про результати. ФКС2.6. Знання теоретичних основ та інформаційних технологій для геоінформаційного картографування. ФКС2.7. Автоматизоване створення і використання карт на основі геоінформаційних систем.
Результати навчання: РН1. (ПР01. Збирати, обробляти та аналізувати інформацію в області наук про Землю) РН2. (ПР04. Використовувати інформаційні технології, картографічні та геоінформаційні моделі в області наук про Землю) РН3. (ПР05. Вміти проводити польові та лабораторні дослідження) РН4. (ПР08. Обґрунтовувати вибір та використовувати польові та лабораторні методи для аналізу природних та антропогенних систем і об’єктів) РН5. (ПР11. Впорядковувати і узагальнювати матеріали польових та лабораторних досліджень) РН6. (ПР15. Уміти обирати оптимальні методи та інструментальні засоби для проведення досліджень, збору та обробки даних)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Інфраструктура геопросторових даних. • Основи картографії. • Організація та управління робіт в картографії.
Короткий зміст навчальної програми: Сучасний стан тематичного картографування за матеріалами космічного знімання. Принципи укладання за космічними фотоматеріалами карт для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища. Ландшафтні карти як комплексні карти екологічного потенціалу. Карти сучасного стану природних ресурсів та антропогенних ландшафтів. Карти раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища. Укладання вихідних оригіналів карт. Ландшафтні та ландшафтно-індикаційні дослідження, спрямовані на виявлення характеру антропогенного впливу на природне середовище. Укладання прогнозних карт. Укладання результуючої комплексної карти охорони навколишнього середовища.
Опис: Дисципліна «Картографування природнього середовища за космічними зображеннями» вивчає: сучасний стан тематичного картографування за матеріалами космічного знімання; принципи укладання за космічними фотоматеріалами карт для забезпечення раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища; ландшафтні карти як комплексні карти екологічного потенціалу; карти сучасного стану природних ресурсів та антропогенних ландшафтів; карти раціонального використання природних ресурсів та охорони навколишнього середовища. А також: укладання вихідних оригіналів карт; ландшафтні та ландшафтно-індикаційні дослідження, спрямовані на виявлення характеру антропогенного впливу на природне середовище; укладання прогнозних карт; укладання результуючої комплексної карти охорони навколишнього середовища.
Методи та критерії оцінювання: • Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%). • Підсумковий контроль (диф. залік): письмово-усна форма (70%).
Критерії оцінювання результатів навчання: 1. Виконання лабораторних робіт (max 30 балів). Лабораторні роботи №1, №2, №3, №4, №5, №6 оцінюються максимально по 5 балів. 2. Виконання контрольної роботи (max 70 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Жупанський Я.І. Виробничо-територіальні комплекси та їх картографування. – Львів, 1975. 2. Жупанський Я.І., Сухий П.О. Соціально-економічна картографія. –Чернівці, 1996. 3. Картографія: підручник / А.П. Божок, А.М. Молочко, В.І. Остроух; за ред. А.П. Божок. – К.: Вид. поліграф. центр «Київський університет», 2008. – 271 с. 4. Національний атлас України. – К.: ДНВП «Картографія», 2007. – 440 с. 5. Системи координат і картографічні проекції / За заг. ред. Ю.О. Карпінського. – К.: НДГІК, 2009. – 96 с. 6. Топчієв О.Г. Суспільно-географічні дослідження: методологія, методи, методики: навч. посібник. – Одеса: Астрапрінт, 2005. – 632 с. 7. Картографічне моделювання / Т.І. Козаченко, Г.О. Пархоменко, А.М. Молочко: під. ред. А.П. Золовського –Вінниця: Антекс –У ЛТД, 1999. – 328 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).