Соціальна та демографічна статистика в соціальній роботі
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.009
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: асистент Дудок К.С.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності:
ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК 5. Здатність планувати та управляти часом.
ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК 9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК 10. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Фахові компетентності:
Ск 2. Здатність прогнозувати перебіг різних соціальних процесів.
Ск 10. Здатність розробляти шляхи подолання соціальних проблем і знаходити ефективні методи їх вирішення.
Результати навчання: - знати історію виникнення, теоретичні та методологічні засади, категоріальний апарат предмету соціальна і демографічна статистика та її місце в системі наук, що вивчають населення в різних його аспектах;
- знати теоретичні аспекти і емпіричне обґрунтування основних проблем даної сфери знань;
- знати загальні тенденції розвитку населення, рушійні сили цього процесу, головні принципи формування різних типів відтворення населення;
- досягнення та розвиток сучасної демографії в Україні та за кордоном.
- уміти пояснювати суть процесів, що відбуваються серед населення, розкрити механізм взаємозв'язку соціального та економічного розвитку, з одного боку, та зміни інтенсивності демографічних процесів і трансформації демографічних структур — з іншого;
- уміти адекватно пояснювати закономірності відтворення населення на якісному та кількісному рівні, враховуючи регіональні відмінності в межах України;
- уміти досліджуючи вплив специфічних рис “нового”, вміти змалювати закономірності демографічних процесів в перспективі;
- уміти застосовуючи технології збору, аналізу і узагальнення емпіричних даних, розробляти і вдосконалювати методичні підходи і засоби, необхідні для впорядкування й систематизації демографічних подій в усій їх багатоманітності й складності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика
Загальна соціологія
Основи наукового дослідження соціальних проблем
Соціальна політика та політика соціального забезпечення
Іноземна мова за професійним спрямуванням
Методологія і методи соціальних досліджень
Короткий зміст навчальної програми: Соціальна і демографічна статистика це дисципліна про суть та закономірності відтворення населення у суспільно-економічній зумовленості цього процесу, зокрема розуміння специфіки та взаємозв’язків демографічних процесів народжуваності, смертності, шлюбності, розлучуваності тощо, знання закономірностей формування та динаміки міграційних процесів, дослідження сучасного демографічного стану України та світових тенденцій демографічних процесів, ознайомлення з основними методами демографічних досліджень і їх застосуванням в сучасному управлінні соціально-економічними процесами; розкриття шляхів використання отриманих знань для вирішення проблем суспільного розвитку.
Опис: Теоретичні основи демографічної статистики. Джерела інформації про народонаселення і демографічні процеси. Чисельність та демографічна структура населення: їх динаміка. Кількісний аналіз та вимірювання демографічних процесів і структур. Відтворення населення як єдність демографічних процесів. Статистичне вивчення шлюбності та розлучуваності. Статистичне вивчення народжуваності та репродуктивної поведінки. Статистичне вивчення смертності населення. Статистичний аналіз міграційних процесів. Соціально-демографічне прогнозування. Демографічна політика в епоху депопуляції. Теоретико-методологічні основи соціальної статистики. Суспільство як об’єкт соціальної статистики. Статистика рівня життя населення: доходи і витрати. Статистика житлово-комунального господарства, торгівлі, побуту та транспорту. Статистика послуг системи охорони здоров’я та медичного обслуговування населення. Статистика освіти і науки. Статистика культури, мистецтва та відпочинку. Статистика навколишнього середовища. Статистика безпеки та дотримання прав людини. Статистика системи соціального захисту населення. Статистика громадської думки. Імітаційне моделювання чисельності та складу населення.
Методи та критерії оцінювання: • робота на практичних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальна контрольна робота (40%)
• підсумкова контрольна робота ( залік): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Доповідь - 4 бали
– якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
– правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом;
– культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу);
– рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки.
Виконання інтерактивних вправ чи аналіз випадку - 4 бали
- послідовність вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- підходи до вирішення ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- якість розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі;
- розкриття причинно-наслідкових зв’язків між явищами і процесами під час розв’язання ситуації, запропонованої у вправі чи кейсі.
Рецензування, опонування - 2 бали
– правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність знань;
– вміння аргументувати власні судження та висновки під час наукової дискусії.
Доповнення - 1 бал
– науково обґрунтоване твердження, яке розкриває суть явищ, процесів, закономірностей.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Демографічна та соціальна статистика / Доходи та умови життя. - К.: Державна служба статистики України, 2016. - 25 с.
2. Самотоєнкова, О. В. Соціальна статистика : навчальний по¬сібник / О. В. Самотоєнкова, Ю. О. Ольвінська. - Одеса: ОДЕУ, 2009. - 102 с.
3. Столяров Г. С., Огай М. Ю. Соціальна статистика: Навч.- метод. посіб. для самост. вивч. дисц. - К.: КНЕУ, 2003. - 195 с.
4. Удотова Л.Ф. Соціальна статистика. Підручник. - К.: КНЕУ, 2002. - 376 с.
5. Пальян З.О. Демографічна статистика. Навч. посібник. К. : КНЕУ, 2003, - 132с.
6. Стеценко С.Г. Демографічна статистика з основами демографії. Підручник. К.: КНЕУ, 2005, -415с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).