Соціальна робота з особами з інвалідністю
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: к.біол.н., доцент Козак М.Я.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: загальні компетентності:
• Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях (ЗК4)
фахові компетентності:
• Здатність до виявлення,соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі які опинилися в складних життєвих обставинах (ФК5).
• Здатність до надання допомоги та підтримки клієнтам із врахуванням їх індивідуальних потреб, вікових відмінностей,гендерних, етнічних та інших особливостей (ФК11)
• Здатність до сприяння підвищенню добробуту і соціального захисту осіб,здійснення соціальної допомоги та надання підтримки тим, хто перебуває у складних життєвих (ФК20).
Результати навчання: -Здійснювати пошук, аналіз і синтез інформації з різних джерел для розв’язування професійних і встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між соціальними подіями та явищами (ПР1)
-Ідентифікувати, формулювати і розв’язувати завдання у сфері соціальної роботи, інтегрувати теоретичні знання та практичний досвід.(ПР3)
-Використовувати методи соціальної діагностики у процесі оцінювання проблем,потреб, специфічних особливостей та ресурсів клієнтів (ПР13)
-Виявляти етичні дилеми та суперечності у професійній діяльності та застосовувати засоби супервізії для їх розв’язання (ПР20)
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни:
•Правове регулювання соціальної роботи;
•Теорії та методи соціальної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Курс «Соціальна робота з особами з інвалідністю» передбачає аналіз міждисципліної сфери знань, синтез існуючих підходів, концептів та теорії. Цей навчальний курс розглядає теоретичні та практичні аспекти питання інвалідності у соціальній роботі. Знайомить студентів із понятійним апаратом, розвиває навички коректного мовлення, уміння працювати з особами з інвалідністю, застосовувати принципи універсального дизайну та інклюзії.
Опис: Понятійний апарат, основні підходи та моделі інвалідності. Конвенція ООН про права людей з інвалідністю. Соціальні фактори неповносправності. Вроджена і набута інвалідність. Дитяча неповносправність. Виявлення потреб та проблем особи з інвалідністю. Психологія неповносправності. Доступність середовища і архітектурні бар’єри. Планування безбар’єрного середовища. Адаптивне обладнання громадських і житлових приміщень Працездатність і працевлаштування. Робочі місця для осіб з неповносправністю. Медичні, санаторні, рекреаційні програми для осіб з неповносправністю в Україні Державна політика в галузі неповносправності. Законодавче регламентування соціального захисту осіб з інвалідністю в Україні. Роль недержавних організацій у лобіюванні інтересів осіб з інвалідністю. Соціальні послуги із фізичної реабілітації. Форми реабілітаційної діяльності. Реабілітаційні центри і реабілітаційні табори. Інституціалізація і життя в громаді. Принцип інтеграції. Раннє втручання. Інклюзивна освіта.
Методи та критерії оцінювання: •робота на практичних/лабораторних заняттях (усне опитування, участь у дискусіях та інтерактивних вправах), індивідуальн аконтрольна робота (40%)
•підсумкова контрольна робота ( екзамен): письмова форма (60%)
Критерії оцінювання результатів навчання: доповідь (якість знань – їх повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність; правильне користування поняттєвим та термінологічним апаратом; культура мовлення (грамотність, логічність і послідовність викладу); рівень осмисленості знань – вмінням формулювати самостійні оціночні судження та теоретичні висновки) - 3 б.;
презентація (відповідність тематиці практичного заняття; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання; посилання на джерела) - 5 б.
індивідуальне контрольне завдання (структура; якість джерел інформації та їхня відповідність змісту роботи; рівень самостійності та глибина осмисленості; рівень обізнаності з теоретичним матеріалом, термінологією та поняттями; вміння аналізувати, порівнювати, класифікувати та узагальнювати матеріал; естетичне оформлення презентації; чітка, лаконічна доповідь; здатність відповісти на уточнюючі запитання) 10 б.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1.Бармашина Л. Формування середовища життєдіяльності для маломобільних груп населення. – Київ, 2000. – 89 с.
2.Бочелюк В. Й., Турубарова А. В. Психологія людини з обмеженими можливостями. Навч. посіб.– К.: Центр учбової літератури, 2011. – 264 с
3.Грибальський Я, Мудрий Я., Сварник М. та ін. Доступність до об’єктів житлового та громадського призначення для людей з особливими потребами. Методичний посібник. – Київ: Соціоінформ, 2004. – 105 с
4.Данчак І.О., Лінда С.М. Пристосування житлового середовища для потреб людей з обмеженими фізичними можливостями. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту„Львівська політехніка”, 2002. – 127 с
5.Козак М. Я. Питання неповносправності у соціальній роботі: навчальний посібник / М. Я. Козак, Т. М. Климус. – Львів: Новий Світ-2000, 2019. – 168 c.
6.Климус Т. М., Козак М. Я. Українсько-польський дискурс використання терміна "інвалідність" у соціальній роботі // Педагогічні науки : збірник наукових праць. – 2018. – Вип. 81, т. 1. – С. 230–235
7.Козак М. Я., Климус Т. М. Нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти у Україні // Молодий вчений. – 2015. – № 9(24). – С. 77–81
8.Климус Т. М., Козак М. Я. Порушення сенсорної інтеграції у дітей з особливими потребами // Молодий вчений. – 2017. – № 9 (49). – С. 102–104
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).