Консультування в соціальній роботі
Спеціальність: Соціальна робота
Код дисципліни: 6.231.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Соціологія та соціальна робота
Лектор: доктор педагогічних наук, професор Кабусь Наталя Дмитрівна
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувача фахової компетентності професійного спрямування: здатність до виявлення, соціального інспектування і оцінки потреб вразливих категорій громадян, у тому числі, які опинилися в складних життєвих обставинах.
Результати навчання: Результати навчання відповідно до освітньої програми: ПРН 6. Розробляти перспективні та поточні плани, програми
проведення заходів, оперативно приймати ефективні
рішення у складних ситуаціях; ПРН 17. Встановлювати та підтримувати взаємини з клієнтами на підґрунті взаємної довіри та відповідно до етичних принципів і стандартів соціальної роботи, надавати їм психологічну підтримку й наснажувати клієнтів; ПРН 23. Конструювати процес та результат соціальної роботи в межах поставлених завдань, використовувати кількісні та якісні показники, коригувати план роботи відповідно до результатів оцінки.
Методи навчання і викладання: лекції – інформаційно- рецептивний метод, репродуктивний метод, евристичний метод, метод проблемного викладу; практичні заняття – пошукові, дослідницькі методи, евристичний метод, метод проблемного викладу, аналіз випадків, розробка портфоліо; самостійна робота – репродуктивний метод, дослідницький метод.
Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання Поточний контроль: усне опитування, розв’язання практичних задач, виконання обов’язкових практичних робіт, відповіді на питання для самоконтролю, участь у дискусіях, виконання і захист індивідуального завдання. Екзаменаційний контроль: письмове опитування, тестовий контроль.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Міжособистісне спілкування. Соціальна робота з групами. Нормативне забезпечення соціальної роботи. Методологія і методи досліджень соціальних проблем. Соціальна робота з особами з інвалідністю. Ознайомча практика. Соціальна робота з дітьми та сім’ями, та проблеми домашнього насильства
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Консультування в соціальній роботі» передбачає розгляд тем, пов’язаних з актуальними аспектами практичного застосування консультаційних технологій з різними категоріями клієнтів та групами в установах соціальної сфери.
Вивчення дисципліни передбачає роботу студента на лекціях та практичних заняттях, а також самостійну роботу при опрацюванні тем зазначеної дисципліни та вивченні наукової літератури; виконання індивідуального науково-дослідного завдання та складання іспиту. Виклад теоретичних положень і виконання практичних завдань супроводжується тісною співпрацею викладача та студентів, що значно підвищує рівень ефективності засвоєння знань.
Опис: Консультування як вид допомоги у соціальній роботі. Види, принципи та етапи консультування. Консультування як процес. Методичний інструментарій консультанта. Базові навички консультування. Перша психологічна допомога як вид консультування. Техніки консультування клієнтів. Законодавче забезпечення послуги консультування у соціальній роботі. Організація і проведення групової роботи, групова динаміка. Прикладні технології консультування в соціальній роботі. Консультування в процесі соціально-психологічного супроводу дітей і сімей, які отримали травматичний досвід. Телефонне консультування як вид соціально-психологічного консультування. Вимоги до особистості консультанта. Консультування людей, які живуть з ВІЛ/СНІД. Консультування жінок, постраждалих від домашнього насильства. Етапи та структура консультативного процесу. Помилки в процесі консультативної взаємодії. Профілактика професійного вигоряння консультанта.
Методи та критерії оцінювання: 1.Оцінювання здобувачів освіти з дисципліни «Консультування в соціальній роботі» здійснюється за допомогою засобів об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання. 2.Оцінювання проводиться на підставі оцінки рівня досягнутих програмних результатів навчання бакалавра Освітньої програми «Соціальна робота», з використанням методів комплексної діагностики: семестровий контроль знань здобувачів освіти здійснюється за сумарною кількістю отриманих балів за результатами поточного контролю та виконання контрольного заходу. 3.Інформаційною базою, на підставі якої формуються засоби об'єктивного контролю ступеня досягнення результатів навчання є його тематика, завдання до практичних та індивідуальних робіт, перелік літератури та методичних рекомендацій. 4. Оцінювання рівня досягнення результатів навчання здійснюється після виконання здобувачами освіти робочої програми у повному обсязі
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: виконання обов’язкових поточних практичних завдань, усне опитування, виконання контрольних робіт, індивідуального науково-дослідного завдання – 40 балів. Екзаменаційний контроль – 60 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Волинець, Н.В. (2017). Тренінг консультативної діяльності та психотерапії: навчально-методичний посібник. Хмельницький; 2) Магдисюк, Л.І., Федоренко, Р.П. (2022). Основи психологічного консультування : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк; 3) Панок, В.Г., Ткачук, І. І. (2019). Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи; 4) Гусак, Н.(2017). Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс: посібник з проведення тренінгу. Київ: НаУКМА; 5) Коваль, І.С. (2014). Телефонне консультування як екстрена психологічна допомога: методичні рекомендації. Львів: Львівський державний університет безпеки життєдіяльності; 6) Федоренко, Р.П., Шкарлатюк, К.І. (2012). Психологічний практикум з консультування: зміст, прийоми, технології: навч.посіб. Луцьк: Східноєвроп. нац. ун-т ім. Лесі Українки; 7) Опанасенко, Л.А. (2019).
Основи психологічного консультування: у схемах і таблицях. Миколаїв : Іліон.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).