Міжнародна та європейська безпека
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.003
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., професор Дорош Леся Олексіївна.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог
загальні компетентності:
ЗК2.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
фахові компетентності:
ФК1.Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики.
ФК5.Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному.
ФК9. Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України.
ФКС1.2. розуміння системності міжнародних відносин та вміння враховувати соціальні, правові, культурні, економічні чинники, що впливають на внутрішньодержавний та світовий розвиток;
ФКС 2.1. здатність до аналітичного розуміння безпекового виміру міжнародних відносин, оцінки ефективності та перспектив розвитку регіональних систем безпеки, головно, європейської, розуміння безпекових пріоритетів України на міжнародній арені;
ФКС 2.2. вміння виявляти та прогнозувати сучасні виклики та ризики на міжнародній арені (національно-етнічні проблеми, проблематика мультикультуралізму, проблеми міграції тощо).
ФКС 2.3. здатність використовувати на практиці теоретичні положення для аналізу конкретних сфер та тенденцій розвитку міжнародних відносин, особливо у сфері енергетичної безпеки.
Результати навчання: РН01 - Знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики;
РН02 - Критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні відносини;
РН06 - Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку;
РНС1.2 - демонструвати знання та розуміння системності внутрішньодержавного та глобального розвитку;
Ком 2 - здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин;
Ком 3 - уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ 1 - здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення;
АіВ 2 - здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ 3 - здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Теорія міжнародних відносин. Зовнішня політика України. Міжнародні організації.
• Кореквізити: Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Міжнародна та європейська безпека» скерована на формування у студентів загального уявлення про сутність міжнародної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство, а також цілісний розгляд проблем забезпечення міжнародної та європейської безпеки; загроз національній та міжнародній безпеці; формування навичок самостійного мислення та аналізу особливостей та закономірностей розвитку світових політичних процесів на предмет формування певної системи міжнародної безпеки та визначення місця і ролі в ній України.
Опис: Безпековий вимір міжнародних відносин. Основні загрози міжнародній безпеці. Роль міжнародних організацій у підтримці миру та безпеки. Організація Північноатлантичного договору (НАТО): втілення системи колективної безпеки. Європейська безпека та проблеми її забезпечення. Сучасні виклики міжнародній та європейській безпеці. Україна як суб’єкт та об’єкт міжнародної безпеки.
Методи та критерії оцінювання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування)
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
• Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: • Гетьманчук М. П. Міжнародна та європейська безпека: словник / М. П. Гетьманчук, О. Н. Горбач, В. В. Гуцалюк, Л. О. Дорош, Я. І. Завада, З. М. Зазуляк, О. Я. Івасечко, У. В. Ільницька, І. І. Климчук, Л. Я. Корнат, О. Ю. Кручініна, О. В. Кукарцев, З. Й. Куньч, Ю. Р. Лемко, Г. І. Луцишин, І. Р. Малик, Р. Я. Пасічний, І. Ю. Сухорольська, П. М. Сухорольський, Ю. Я. Тишкун, О. О. Цебенко. – Львів: Видавець ПП Сорока Т.Б., 2023. – 616 c.
• Вонсович О.С. Контури європейської безпеки: процес створення / О.С. Вонсович. – К.: Т-во «Знання», 2007. – 24 с..
• Ліпкан В.А. Національна безпека України: Навч. посібн. - К.: Кондор, 2008. - 552 с.
• Мала енциклопедія міжнародної безпеки / За заг. ред. Ю.Л. Бошицького, О.В.Потєхіна. – К. : Вид-во Європейського ун-ту, 2012.
• Партнерство Україна-ЄС у безпековій сфері: сучасний стан і перспективи [Текст] / Razumkov centre, Представництво Фонду Ганса Зайделя в Україні. - Київ : Konrad Adenauer Stiftung, 2021. - 69 с.
• Розвиток законодавства України у сфері оборони: проблеми адаптації до стандартів НАТО та шляхи їх вирішення [Текст] : матеріали наук.-практ. конф., 23 квіт. 2021 р. / [упоряд.: П. П. Богуцький, В. Г. Пилипчук, С. О. Дорогих] ; Нац. акад. прав. наук України [та ін.]. - Київ : Фенікс, 2021. - 373 с.
• Ситник Г.П. Зовнішня політика та національна безпека [Текст] : навч. посіб. / Г. П. Ситник, Д. В. Неліпа, М. Г. Орел ; [за ред. Г. П. Ситника] ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. - Київ : Кравченко Я. О. [вид.], 2021. - 243 с.
• Україна в епіцентрі протистояння світових систем (1939-1990) [Текст] / [В. Даниленко та ін. ; керівник авт. кол. Л. Якубова ; відп. ред. В. Смолій] ; НАН України, Ін-т історії України НАН України. - Київ : Академперіодика, 2021. - 539, [98] с.
• Дорош Л.О. Зовнішня політика України [Текст] : навч. посіб. / Л. О. Дорош, О. Я. Івасечко, Я. Б. Турчин ; Нац. ун-т "Львів. політехніка". - Львів : Вид-во Львів. політехніки, 2021. - 347 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).