Енергетична безпека у міжнародних відносинах
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.016
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к.політ.н., доцент Івасечко Ольга Ярославівна.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП).
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей:
Інтегральна компетентність. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі
міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає
проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов
і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК10. Навички міжособистісної взаємодії, цінування та поваги різноманітності та
багатокультурності.
Фахові компетентності:
ФК2. Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та
зовнішньополітичної діяльності.
ФК4. Здатність аналізувати глобальні процеси та їх вплив на міжнародні та суспільні
відносини, політичні та суспільні системи.
ФК5. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах,
зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та
інформаційному.
ФК9. Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів,
сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України.
ФК11. Здатність аналізувати сучасні європейські інтеграційні процеси та розуміння
місця в них України.
ФК12. Здатність виявляти та аналізувати загрози для європейської і міжнародної
безпеки та розробляти обґрунтовані рішення.
ФКС2.1. Здатність до аналітичного розуміння безпекового виміру міжнародних
відносин, оцінки ефективності та перспектив розвитку регіональних систем безпеки, головно
європейської, розуміння безпекових пріоритетів України на міжнародній арені.
ФКС2.2. Вміння виявляти і оцінювати ризики на міжнародній арені та прогнозувати
розвиток загроз для міжнародної і національної безпеки.
ФКС2.3. Здатність використовувати на практиці теоретичні напрацювання для аналізу
тенденцій розвитку міжнародних відносин у сфері забезпечення європейської безпеки.
Результати навчання: РН2. Критично осмислювати та аналізувати глобальні процеси та їх вплив на
міжнародні відносини.
РН4. Аналізувати та оцінювати проблеми міжнародної та національної безпеки,
міжнародні та інтернаціоналізовані конфлікти, підходи, способи та механізми забезпечення
безпеки у міжнародному просторі та у зовнішній політиці держав.
РН6. Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові,
суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку.
РН7. Оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації,
пропонувати підходи до вирішення таких проблем.
РН15. Знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні,
комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній
України.
РН16. Системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному,
регіональному та локальному рівнях із урахуванням історичних передумов їх виникнення та
розвитку.
РН17. Застосовувати свої знання для консультування зацікавлених осіб з питань
суспільно-політичного розвитку та безпеки (національний та міжнародний виміри).
РНС2.1. Застосовувати свої знання та розуміння для критичного оцінювання сучасного
безпекового виміру міжнародних відносин, регіональних систем безпеки, безпекових
викликів для України.
РНС2.2. Виявляти міжнародні проблеми, прогнозувати перспективи їх розвитку із
урахуванням міграційних, етнополітичних, екологічних, енергетичних та інших аспектів
міжнародних відносин і загроз для міжнародної та європейської безпеки.
РНС2.3. Розробляти рішення і стратегію поведінки міжнародного актора на основі
аналізу та оцінювання безпекових ризиків, формулювати інноваційні та креативні рішення і
стратегії поведінки в умовах сучасних глобальних і регіональних викликів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Актуальні проблеми зовнішньої політики України та
міжнародних відносин; Міжнародна та європейська безпека
Супутні і наступні навчальні дисципліни: Стратегічний форсайт у міжнародних
відносинах; Сучасні проблеми регіональних систем безпеки
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Енергетична безпека у міжнародних відносинах» скерована на формування у студентів загального уявлення про сутність енергетичної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство, а також цілісний розгляд проблем забезпечення міжнародної та національної енергетичної безпеки; загроз національній та міжнародній енергетичній безпеці; формування навичок самостійного мислення та аналізу особливостей та закономірностей розвитку світових політичних процесів на предмет формування певної системи міжнародної енергетичної безпеки та визначення енергетичної безпеки України.
Опис: Зміст курсу: Національна та міжнародна безпека: сутність та основні виклики. Енергетична безпека держави та проблема її забезпечення. Світова енергетична безпека: історія, сучасний стан, виклики та перспективи. Основні енергоносії у світі: динаміка запасів та конфліктогенний потенціал. Ядерна енергетика: міжнародно-правове регулювання та основні ризики. Міжнародні організації у сфері енергетики та їх діяльність у забезпеченні міжнародної безпеки. Енергетична безпека ЄС. Європейська енергетична хартія. Енергетична безпека України: стратегія та механізми забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: Заплановані навчальні заходи та методи викладання: лекції, практичні заняття, самостійна робота, написання контрольної роботи.
Методи і критерії оцінювання:
• Поточний контроль (100%): усне опитування, виступи на семінарах, написання контрольної роботи (для студентів заочної форми навчання). (Екзамен) 40 % - поточний контроль, 60% - іспит
Критерії оцінювання результатів навчання: Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Івасечко О. Я., Турчин Я. Б. Енергетична безпека ЄС та країн Балтії в умовах полігібресії зовнішньої політики Російської Федерації // Humanitarian Vision. – 2020. – Vol. 6, № 1. – P. 1–6. 0,5 ум.д.ар. (ПМВ-4, За зареєстрованими в УкрІНТЕІ кафедральними НДР) [н.к. - Івасечко О.Я.] (Index Copernicus International?).
Чубик А. Енергетична безпека в контексті відносин України з Європейським Союзом / А. Чубик, Т. Темнюк // Компас 2020: Україна в міжнародних відносинах: цілі, інструменти перспективи [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/07751.pdf;
• Кабінет Міністрів затвердив Стратегію енергетичної безпеки. (2021). Міністерство енергетики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.kmu.gov.ua/news/kabinet-ministriv-zatverdiv-strategiyu-energetichnoyi-bezpeki?fbclid=IwAR2YChJQcebkSZ4ulScIFl2HzgERgTkijN9P6vyfZrLr5AxdwNBHDSo6ZHI.• Війни-ХХІ: полігібресія Росії. На основі досліджень Центру глобалістики «Стратегія ХХІ». Киів. – 2017. – 244 с.
• Енергетична безпека України: методологія системного аналізу та стратегічного планування : аналіт. доп. / [Суходоля О. М., Харазішвілі Ю. М., Бобро Д. Г., Сменковський А. Ю., Рябцев Г. Л., Завгородня С. П.] ; за заг. ред. О. М. Суходолі. – Київ : НІСД, 2020. – 178 c.
• Енергетична стратегія України до 2030 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу до джерела: http://www.aes-ukraine.com/documents/5390.html – 48k.
Calvin K. et al. EU 20-20-20 energy policy as a model for global climate mitigation. Climate Policy. 2014. 14(5). P. 581–598. doi:10.1080/14693062.2013.879794
Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Forging a climate-resilient Europe – the new EU Strategy on Adaptation to Climate Change. Brussels, 24.2.2021. COM(2021) 82 final. URL: https://ec.europa.eu/clima/sites/clima/files/adaptation/what/docs/eu_strategy_2021.pdf
Communication from the Commission. A policy framework for climate and energy in the period from 2020 to 2030. Brussels, 22.1.2014. COM(2014) 15. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52019DC0177
Environmental and climate sustainability of the Eastern Partnership - assessment of the prospects for achievement in Ukraine. 2020. URL: https://necu.org.ua/wp-content/uploads/2021/01/environmental-and-climate-resistance_web.pdf
European green course: opportunities and threats for Ukraine. 2020. 74 c. URL: https://dixigroup.org/storage/files/2020-05-26/european-green-dealwebfinal.pdf
Golovko L., Kutsevych M., Serediuk V., Bogdan O. Implementation of EU Environmental Policy in Ukraine: Directions and Perspectives. European Journal of Sustainable Development. 2020. 9(4). P. 191-198. doi:10.14207/ejsd.2020.v9n4p191
Goncharuk A. G., lo Storto C. Challenges and policy implications of gas reform in Italy and Ukraine: Evidence from a benchmarking analysis. Energy Policy. 2017. 101. P. 456-466.
Ivasechko O., Turchyn J. Climate diplomacy as a component of the "soft power" of modern states: international experience and Ukrainian prospects. Humanitarian visions. 2018. Volume 4. № 2. pp. 20–25.
Report on the implementation of the Association Agreement between Ukraine and the EU for 2019: Results and plans. URL: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/ar-aa-implementation-2019-4.pdf
Sauvageot E. P. Between Russia as producer and Ukraine as a transit country: EU dilemma of interdependence and energy security. Energy Policy. 2020. 145. 111699.
Shulga I. et al. Legal Regulation of Energy Safety in Ukraine and the European Union: Problems and Perspective. European Journal of Sustainable Development. 2019. 8(3). 439.
Turchyn Ya.B., Ivasechko O.Ya., Tsebenko O.O. (2022). «The energy dimension of the EU EaP initiative in resrtructuring Europes security architecture». «Lithuanian Annual Strategic Review». Volume 19, Issue 1. 2022. – Р. 99-136.
Turchyn J. Energy diplomacy as an important component of foreign policy: the European experience for Ukraine. Humanitarian Vision. 2016. Vol. 2. No. 2. P. 55-61.
Turchyn Ya.B., Ivasechko O.Ya., Tsebenko O.O. (2022). Problems аnd рrospects for ensuring energy security in partner countries of the EU’s Eastern Partnership Initiative. «Регіональні студії». №29.С.146-153.
Ukraine – EU Cooperation in the spheres of environment protection and climate change. 2021. URL: https://ukraine-eu.mfa.gov.ua/en/2633-relations/galuzeve-spivrobitnictvo/ohorona-dovkillya.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).