Теорія і практика переговорів у міжнародних комунікаціях

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.015
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д-р політ. н., професор Хома Наталія Михайлівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Забезпечення здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів політології та науки про міжнародні відносини і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; оволодіння студентами систематизованими, цілісними знаннями про переговори як форму комунікації у міжнародних відносинах, суб’єктів такого виду переговорного процесу, сучасні моделі переговорів міжнародних відносинах; формування науково-обґрунтованих уявлень про історичний розвиток, особливості переговорного процесу на різних етапах історичного розвитку людства; розуміння особливостей управління переговорним процесом; шляхи та механізми вирішення проблем у переговорному процесі; набуття навичок використання в професійній діяльності комунікаційного інструментарію для переговорної діяльності.
Завдання: Інтегральна компетентність. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК3. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК6. Здатність працювати у міжнародному контексті ЗК10. Навички міжособистісної взаємодії, цінування та поваги різноманітності та багатокультурності. Фахові компетентності: ФК2. Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та зовнішньополітичної діяльності. ФК8. Здатність організовувати та проводити міжнародні зустрічі та переговори, розробляти, аналізувати і оцінювати дипломатичні та міжнародні документи. ФКС1.1. Здатність застосовувати теоретичні знання, що стосуються переговорів та посередницької діяльності, для досягнення практичних цілей. ФКС1.2. Уміння планувати та реалізовувати адвокаційну і лобістську діяльність у міжнародному середовищі, зокрема у відносинах з органами, установами та організаціями Європейського Союзу. ФКС1.3. Розуміння трендів та особливостей ведення дипломатичної діяльності в сучасному світі, включаючи методи та засоби нетрадиційної дипломатії.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН7. Оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем. РН8. Вільно спілкуватися державною та іноземними мовами усно і письмово, з професійних і наукових питань. РН13. Брати участь у професійній дискусії у сфері міжнародних відносин, зовнішньої політики, суспільних комунікацій та регіональних студій, поважати опонентів і їхню точки зору, доносити до фахівців та широкого загалу інформацію, ідеї, проблеми, рішення та власний досвід з фахових проблем. РНС1.1. Вміти організовувати та проводити міжнародні заходи, зустрічі, переговори на основі застосування сучасних концепцій та підходів. РНС1.2. Знати та розуміти інформаційні, комунікаційні та соціальні аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин. РНС1.3. Формулювати та втілювати стратегії впливу на міжнародній арені для реалізації власних цілей та відстоювання національних інтересів. КОМ2. Здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин. АіВ1. Здатність адаптуватися до нових умов та приймати відповідні рішення.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Міжнародна та європейська безпека Кореквізити: Нові тренди в дипломатії; Адвокація та лобізм у Європейському Союзі
Короткий зміст навчальної програми: Переговори як наука та мистецтво. Особливості переговорного процесу. Психологія переговорного процесу. Емоції в переговорах. Етапи переговорного процесу. Команда в переговорах. Моделі переговорів: кейси переговорів торгу, партнерських, дистрибутивних, конфронтаційних переговорів. Посередництво в переговорному процесі. Поняття, принципи та особливості медіації у міжнародних переговорах. Медіатор як професія: функції, завдання, принципи діяльності. Переговорна культура та її складові. Національні стилі в переговорному процесі. Переговори в сучасному світі.
Опис: Тема 1. Наука та мистецтво переговорів Тема 2. Переговорний процес Тема 3. Психологія переговорного процесу в міжнародних відносинах Тема 4. Емоції в міжнародних переговорах Тема 5. Етапи переговорного процесу Тема 6. Команда в переговорному процесі Тема 7. Моделі переговорів. Переговори торгу та партнерські переговори Тема 8. Дистрибутивні та конфронтаційні переговори у міжнародних відносинах Тема 9. Посередництво в переговорному процесі Тема 10. Поняття, принципи та особливості медіації у міжнародних переговорах Тема 11. Медіатор як професія. Його функції, завдання, принципи діяльності
Методи та критерії оцінювання: • Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему. • Підсумковий контроль (60%): екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: усне та фронтальне опитування; письмове опитування; вибіркове усне опитування; виступи на семінарах; тести; захист практичних робіт; оцінка активності; оцінювання внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень; тощо. Екзамен: письмове опитування, тестовий контроль.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Богінська І. Медіація у «сіріq зоні». Політичне життя. 2022. №1. С. 7-16. 2. Бондаренко-Зелінська Н. Запровадження альтернативних способів врегулювання спорів: європейський досвід для України. Приватне право і підприємництво. 2009. № 8. С. 162-166. 3. Васильченко М., Гришко В. Комунікативний менеджмент: навч. посіб. Полтава: ПолтНТУ. 2018. 208 с. 4. Виговська О. Теорія та практика міжнародних переговорів: навч.-метод. посіб. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2023. 220 с. 5. Герасимович В. Переговорний процес як невід’ємна складова політики та роль особистості на переговорах. Гілея. 2016. Вип. 114. С. 295-298. 6. Григор О. Багатостороння дипломатія як чинник урегулювання міжнародних конфліктів і кризових ситуацій. Мультиверсум. Філософський альманах. 2015. Вип. 3-4 (141-142). С. 45-58. 7. Гринчак В. Мирні засоби врегулювання міжнародних спорів: підруч. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2016. 187 с. 8. Зелінська О., Галазюк Н. Міжнародний переговорний процес як засіб дипломатії. Економічний форум. 2023. № 1 (3), 68-72. 9. Конфліктологія та теорія переговорів: підруч. Рівне: Просвіта, 2007. 389 с. 10. Луцишин Г. Конфліктологія та теорія переговорів: навч. посіб. Львів: Вид-во НУ «Львівська політехніка». 2015. 200 с. 11. Макеєнко Ж. Технології переговорів у врегулюванні конфліктних відносин. Bulletin of the NAPA. Series «Рublic Аdministration». 2019. № 3. С. 61-67. 12. Міжнародні конфлікти у сучасному світі: від регіонального протистояння до глобального суперництва: матеріали міжн. наук. конф. (Львів, 3 грудня 2021 р.) / Упорядники: М. Мальський, Л. Лещенко, О. Кучик, Р. Вовк Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2021. 205 с. 13. Тихомирова Є., Постоловський С. Конфліктологія та теорія переговорів: підруч. Рівне : Перспектива, 2007. 389 с. 14. Яхно Т., Куревіна І. Конфліктологія та теорія переговорів: навч. посіб. Київ: Центр учбової літератури, 2021. 168 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).