Регіональна політика та інтеграція

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доц. Івасечко Ольга Ярославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання - формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, зокрема загального уявлення про сутність міжнародної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП). Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: Інтегральна компетентність. Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог. Загальні компетентності: ЗК2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові компетентності: ФК1. Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики. ФК2. Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та зовнішньополітичної діяльності. ФК5. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному. ФК6. Здатність використовувати для дослідження міжнародних відносин, суспільних комунікацій та для регіональних студій теоретичні та методологічні підходи політології, економічної та правової науки, міждисциплінарних досліджень. ФК9. Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України. ФК11. Здатність аналізувати сучасні європейські інтеграційні процеси та розуміння місця в них України.
Результати навчання: РН1. Знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики. РН3. Застосовувати сучасні наукові підходи, методології та методики для дослідження проблем міжнародних відносин та зовнішньої політики. РН6. Визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку. РН7. Оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем. РН10. Розробляти та реалізовувати проекти прикладних досліджень міжнародних відносин, зовнішньої та світової політики. РН15. Знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України. РН16. Системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях із урахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку. РН17. Застосовувати свої знання для консультування зацікавлених осіб з питань суспільно-політичного розвитку та безпеки (національний та міжнародний виміри).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: – Супутні і наступні навчальні дисципліни: Міжнародна та європейська безпека; Право Європейського Союзу; Адвокація та лобізм у Європейському Союзі
Короткий зміст навчальної програми: Суть та визначення регіональної науки. Поняття регіону, території, простору та їх класифікація. Регіональна політика, суть особливості, складові частини. Регіоналізація та її типи. Поняття регіональної економіки. Теорії регіонального розвитку. Регіоналізація як тенденція світового розвитку. Регіоналізація як наслідок / перешкода глобалізації. Сучасні регіональні об'єднання. Фактори впливу на процеси глобалізації та регіоналізації. Історія розвитку євроінтеграційного процесу. Функціонування спільної політики у сфері економічних відносин. Правове становище ЄС як міжнародної організації. Основні компоненти європейської безпеки - ОБСЄ, НАТО, Рада Європи. Принципи розбудови відносин між НАТО і ЄС. Ідея проекту «глобальне партнерство». Права людини та ЄС. Україна та ЄС. Договір про партнерство і співробітництво (СНД). Інституційний розвиток - структури регіональної інтеграції - СНД, ШОС, ГУАМ, ОЧЕС, ЄврАзЕС, ЄЕП. Тенденції та процеси у сфері міжнародних відносин на рівні нового геополітичного і геоекономічного регіону. Угода про партнерство та співробітництво України з ЄС (1997р.). Союзна держава Російська федерація га республіка Білорусь - цілі та принципи. Створення ОДКБ як воєнно-політична інтеграція. Передумови регіональної інтеграції країн Центральної Азії. Створення регіональної організації колективної безпеки Шанхайської організації співробітництва. Розвиток національних економік центрально-азійських держав. Місце Центральної Азії у світі. Нові інтеграційні регіональні ініціативи держав ЦАР. Вироблення корпоративної політики країн Центральної Азії. Зміни геополітичної конфігурації регіону (регіон підвищеної конфліктогенності, геостратегічна та геоекономічна важливість регіону). Проблеми мусульманських держав БСС у XXI ст.. Адаптація країн БСС до умов постіндустріального етапу розвитку та процесів глобалізації. Країни РБСПА і позиція «великої вісімки». Сучасний досвід модернізації в арабських країнах. Ісламізм як глобальне явище. Міжнародний тероризм, демографічна проблема, дефіцит водних ресурсів. Азійсько-тихоокеанський регіон в процесах глобалізації. Китайське бачення глобалізації. Японський варіант вестернізації. Проект «Велика Східна Азія». Глобалізація і середні та малі країни. Діяльність організації АСЕАН в рамках економічного співробітництва. Регіональна та економічна інтеграція. Забезпечення продовольчої та енергетичної безпеки в регіоні АТЕС. Формування політичних федерацій Центральної Америки. Латиноамериканські асоціації вільної торгівлі (ЛАВТ, ЛАІ, ЦАСР, КАРІФТА, КАРІКОМ). Поглиблення інтеграційних процесів у площині Північ-Південь. Посилення регіонального, міжрегіонального і трансконтинентального співробітництва. Модернізація бразильської економіки, домінування США. Економічна співпраця між країнами Латинської Америки та Карибського басейну. Створення митного союзу країнами ЦАРС. Ідея духовного відродження Африки. Національно-визвольні рухи африканських народів після Другої світової війни. Ідея африканської єдності в 60-х рр. XX ст. Створення міждержавних політичних та економічних організацій - Союз африканських держав та Касабланська група. «Лагорський план дій» - створення Африканського економічного співтовариства. «План дій із здійснення Монровійської програми» на принципах колективного самозабезпечення. Створення та діяльність організацій з координації економічного розвитку - ЕКОВАС, САДКК, ЗПТ, КОМЕСА.
Опис: Теоретико - методологічні основи регіональної науки Євроатлантичний регіоналізм та європейська інтеграція. СНД в інституційно-регіональному вимірі. Центральна Азія в процесах регіоналізації. Глобальні виклики та регіональні процеси на близькому й Середньому Сході. Регіоналізм та геополітичне суперництво країн азійсько-тихоокеанської групи. Особливості панамериканського регіоналізму. Панафриканський регіоналізм: проблеми та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: ОПИС МЕТОДІВ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ДОСЯГНЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ 1. Усні та письмові відповіді*, доповнення, участь у дискусії** згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) (для заочної форми навчання максимально – 20 балів) 2. Написання та захист реферату (максимально - 10 балів)*** 3. Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (максимально – 20 балів)**** Разом за ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ 40 ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ КОНТРОЛЬ 60 (15 балів у межах балів, відведених на письмову компоненту) РАЗОМ -100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи на семінарах, письмова контрольна робота. Підсумковий контроль (60%): іспит (трирівневе тестування).
Рекомендована література: Сan regionalism contain geopolitical competition in the South Pacific? 15 August 2022. ANU. URL: https://www.eastasiaforum.org/2022/08/15/can-regionalism-contain-geopolitical-competition-in-the-south-pacific/ Kevin Bloor Regionalism and the European Union may 21 2022 URL: https://www.e-ir.info/pdf/97752 Svitovi intehratsiini protsesy v umovakh transformatsii mizhnarodnykh system: navchalnyi posibnyk / [M.A. Kulinych, N.O. Tatarenko, V.H. Tsivatyi, L.D. Chekalenko ta in.]; za kontseptsiieiu ta nauk. red. prof. L.D. Chekalenko; vidp. red. prof. N.O. Tatarenko. – K.: Dyplomatychna akademiia Ukrainy pry MZS Ukrainy, 2013. – 628 s. Dreaming with BRICs: The Path to 2050 // Global Paper. – No 99. – 1st October 2003 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/brics-dream.html.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).