Регіональна політика та інтеграція

Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.O.005
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: к. політ. н., доц. Івасечко Ольга Ярославівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета вивчення навчальної дисципліни та результати навчання - формування у студентів здатності розв’язувати складні задачі і проблеми під час професійної діяльності у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій або у процесі навчання, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог, зокрема загального уявлення про сутність міжнародної безпеки як стану захищеності від негативних впливів та важливої умови життєдіяльності особистості, соціальних і політичних систем, таких як суспільство, держава, міжнародне співтовариство.
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми (ОП). Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральної: здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог загальних: ЗК2.Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. фахових: ФК1.Здатність виявляти та аналізувати природу, динаміку, принципи організації міжнародних відносин, типи та види міжнародних акторів, сучасні тенденції розвитку світової політики. ФК2.Здатність приймати обґрунтовані рішення щодо здійснення міжнародної та зовнішньополітичної діяльності. ФК9. Здатність виявляти та аналізувати особливості розвитку країн та регіонів, сучасних глобальних, регіональних та локальних процесів, та місця в них України. ФК 11. Здатність продемонструвати знання та розуміння сучасних європейських інтеграційних процесів та місця в них України.
Результати навчання: • РН1. знати та розуміти природу, джерела та напрями еволюції міжнародних відносин, міжнародної політики, зовнішньої політики держав, стану теоретичних досліджень міжнародних відносин та світової політики; здатність продемонструвати знання та розуміння вузькоспеціалізованих (політичних, правових, безпекових, соціальних, комунікаційних тощо) аспектів розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України; РН 7. оцінювати та аналізувати міжнародні та зовнішньополітичні проблеми та ситуації, пропонувати підходи до вирішення таких проблем; РН 16. знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України. РН 17. системно мислити та креативно інтерпретувати події на глобальному, регіональному та локальному рівнях з врахуванням історичних передумов їх виникнення та розвитку, особливостей взаємодії України з іншими державами світу; Ком 2. здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин; Ком 3. уміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань. АіВ 1. здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення; АіВ 2. здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань; АіВ 3. здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Пререквізит: Європейський Союз у міжнародних відносинах, Теорія міжнародних відносин, Основи геополітики та геостратегії. • Кореквізит: Міжнародна та європейська безпека, Актуальні проблеми зовнішньої політики України та міжнародних відносин.
Короткий зміст навчальної програми: Суть та визначення регіональної науки. Поняття регіону, території, простору та їх класифікація. Регіональна політика, суть особливості, складові частини. Регіоналізація та її типи. Поняття регіональної економіки. Теорії регіонального розвитку. Регіоналізація як тенденція світового розвитку. Регіоналізація як наслідок / перешкода глобалізації. Сучасні регіональні об'єднання. Фактори впливу на процеси глобалізації та регіоналізації. Історія розвитку євроінтеграційного процесу. Функціонування спільної політики у сфері економічних відносин. Правове становище ЄС як міжнародної організації. Основні компоненти європейської безпеки - ОБСЄ, НАТО, Рада Європи. Принципи розбудови відносин між НАТО і ЄС. Ідея проекту «глобальне партнерство». Права людини та ЄС. Україна та ЄС. Договір про партнерство і співробітництво (СНД). Інституційний розвиток - структури регіональної інтеграції - СНД, ШОС, ГУАМ, ОЧЕС, ЄврАзЕС, ЄЕП. Тенденції та процеси у сфері міжнародних відносин на рівні нового геополітичного і геоекономічного регіону. Угода про партнерство та співробітництво України з ЄС (1997р.). Союзна держава Російська федерація га республіка Білорусь - цілі та принципи. Створення ОДКБ як воєнно-політична інтеграція. Передумови регіональної інтеграції країн Центральної Азії. Створення регіональної організації колективної безпеки Шанхайської організації співробітництва. Розвиток національних економік центрально-азійських держав. Місце Центральної Азії у світі. Нові інтеграційні регіональні ініціативи держав ЦАР. Вироблення корпоративної політики країн Центральної Азії. Зміни геополітичної конфігурації регіону (регіон підвищеної конфліктогенності, геостратегічна та геоекономічна важливість регіону). Проблеми мусульманських держав БСС у XXI ст.. Адаптація країн БСС до умов постіндустріального етапу розвитку та процесів глобалізації. Країни РБСПА і позиція «великої вісімки». Сучасний досвід модернізації в арабських країнах. Ісламізм як глобальне явище. Міжнародний тероризм, демографічна проблема, дефіцит водних ресурсів. Азійсько-тихоокеанський регіон в процесах глобалізації. Китайське бачення глобалізації. Японський варіант вестернізації. Проект «Велика Східна Азія». Глобалізація і середні та малі країни. Діяльність організації АСЕАН в рамках економічного співробітництва. Регіональна та економічна інтеграція. Забезпечення продовольчої та енергетичної безпеки в регіоні АТЕС. Формування політичних федерацій Центральної Америки. Латиноамериканські асоціації вільної торгівлі (ЛАВТ, ЛАІ, ЦАСР, КАРІФТА, КАРІКОМ). Поглиблення інтеграційних процесів у площині Північ-Південь. Посилення регіонального, міжрегіонального і трансконтинентального співробітництва. Модернізація бразильської економіки, домінування США. Економічна співпраця між країнами Латинської Америки та Карибського басейну. Створення митного союзу країнами ЦАРС. Ідея духовного відродження Африки. Національно-визвольні рухи африканських народів після Другої світової війни. Ідея африканської єдності в 60-х рр. XX ст. Створення міждержавних політичних та економічних організацій - Союз африканських держав та Касабланська група. «Лагорський план дій» - створення Африканського економічного співтовариства. «План дій із здійснення Монровійської програми» на принципах колективного самозабезпечення. Створення та діяльність організацій з координації економічного розвитку - ЕКОВАС, САДКК, ЗПТ, КОМЕСА.
Опис: Теоретико - методологічні основи регіональної науки Євроатлантичний регіоналізм та європейська інтеграція. СНД в інституційно-регіональному вимірі. Центральна Азія в процесах регіоналізації. Глобальні виклики та регіональні процеси на близькому й Середньому Сході. Регіоналізм та геополітичне суперництво країн азійсько-тихоокеанської групи. Особливості панамериканського регіоналізму. Панафриканський регіоналізм: проблеми та перспективи.
Методи та критерії оцінювання: ОПИС МЕТОДІВ ОЦІНЮВАННЯ РІВНЯ ДОСЯГНЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ Усні (індивідуальні і фронтальні) та письмові (письмові відповіді на питання, вирішення завдань тощо) опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування).
Критерії оцінювання результатів навчання: КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ 1. Усні та письмові відповіді*, доповнення, участь у дискусії** згідно плану практичних занять (максимально - 40 балів) (для заочної форми навчання максимально – 20 балів) 2. Написання та захист реферату (максимально - 10 балів)*** 3. Виконання обов’язкового індивідуального домашнього завдання – контрольної роботи (максимально – 20 балів)**** Разом за ПОТОЧНИЙ КОНТРОЛЬ 40 ЕКЗАМЕНАЦІЙНИЙ КОНТРОЛЬ 60 (15 балів у межах балів, відведених на письмову компоненту) РАЗОМ -100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Поточний контроль (40 %): усне опитування, виступи на семінарських заняттях, контрольна робота. Підсумковий контроль (60%): іспит (трирівневе тестування).
Рекомендована література: Глебов С.В. Постбіполярний регіоналізм як політична, світоглядна та функціональна парадигма. 2016. С.48-71. URL: http://dspace.onu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/17484/1/48-71.pdf; Головченко О. М. Формування механізмів стабільного розвитку регіону : монографія. Одеса : Фенікс, 2009. 424 с. Дослідження державних політик: методологія, процедури та європейські практики : монографія / авт. кол. : [Л. В. Гонюкова, В. М. Козаков, В. А. Ребкало та ін.] ; за заг. ред. Л. В. Гонюкової, В. М. Козакова. Київ : НАДУ, 2018. 400 с. Калитчак Р. Регіоналізм у європейських інтеграційних процесах. URL:http://kassiopeya.com/scripts/ajax.php?task=look_inside&id=hxqpqe4woop Камінська Н. В. Європейська система місцевого і регіонального самоврядування та Україна : монографія. Київ : КНТ, 2014. 414 с. Милосердна І. М., Краснопольська Т. М. Політична регіоналістика : навчально-методичний посібник для здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти / Е. В. Мамонтова, Т. М. Краснопольська. Одеса : Фенікс, 2021. 54 с. (Сер. «Навчально-методичні посібники»). Милосердна І. М., Краснопольська Т. М. Азіатськотихоокеанський регіон та проекти його розвитку: кінець ХХ – початок ХХІ століття. Актуальні проблеми політики: Збірник наукових праць, 2020. Вип. 65. С. 130-138. Механізми реалізації регіональної політики: оцінка ефективності та напрями удосконалення / наук. ред. С. Л. Шульц. Львів, 2018. 205 с. URL: http://ird.gov.ua/irdp/p20180102.pdf Панченко Т. В. Політична регіоналістика: навчальний посібник. Х. : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2011. 188 с. Лизун М. Архітектура сучасних процесів регіональної інтеграції. Економіка та суспільство. 2017. №13. С. 102–107. Лизун М. Глобальні виклики регіональної валютної інтеграції: моногр. Тернопіль: Екон. думка, 2017. 426 с. Лизун М. В., Ліщинський І. О., Тренди розвитку регіональної та мультилатеральної валютної інтеграції. Проблеми системного підходу в економіці. 2019. Вип. 1 (69), ч. 1. С. 52–58. Ліщинський І. О. Полюси та осі розвитку в контексті глокалізаційних процесів: моногр. Тернопіль: ТНЕУ, 2019. 364 с. Тульчинський, Р. В. Категоріально-понятійний апарат становлення нового регіоналізму [Текст] / Ростислав Володимирович Тульчинський // Економічний аналіз: зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний Сan regionalism contain geopolitical competition in the South Pacific? 15 August 2022. ANU. URL: https://www.eastasiaforum.org/2022/08/15/can-regionalism-contain-geopolitical-competition-in-the-south-pacific/ Kevin Bloor Regionalism and the European Union may 21 2022 URL: https://www.e-ir.info/pdf/97752 Svitovi intehratsiini protsesy v umovakh transformatsii mizhnarodnykh system: navchalnyi posibnyk / [M.A. Kulinych, N.O. Tatarenko, V.H. Tsivatyi, L.D. Chekalenko ta in.]; za kontseptsiieiu ta nauk. red. prof. L.D. Chekalenko; vidp. red. prof. N.O. Tatarenko. – K.: Dyplomatychna akademiia Ukrainy pry MZS Ukrainy, 2013. – 628 s. Dreaming with BRICs: The Path to 2050 // Global Paper. – No 99. – 1st October 2003 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/brics-dream.html.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).