Сучасні проблеми регіональних систем безпеки
Спеціальність: Міжнародні відносини
Код дисципліни: 7.291.01.E.018
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Політологія та міжнародні відносини
Лектор: д. політ. н., проф. Луцишин Галина Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні задачі і проблеми у галузі міжнародних відносин, суспільних комунікацій та регіональних студій, що передбачає проведення досліджень та/або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов і вимог.
Загальні компетентності:
ЗК 2. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
Фахові компетентності:
ФК 5. Здатність аналізувати та прогнозувати міжнародні відносини у різних контекстах, зокрема політичному, безпековому, правовому, економічному, суспільному, культурному та інформаційному.
ФКС 2.1 здатність до аналітичного розуміння безпекового виміру міжнародних відносин, оцінки ефективності та перспектив розвитку регіональних систем безпеки, головно, європейської, розуміння безпекових пріоритетів України на міжнародній арені.
Результати навчання: РН 04. аналізувати та оцінювати проблеми міжнародної та національної безпеки, міжнародні та інтернаціоналізовані конфлікти, підходи, способи та механізми забезпечення безпеки у міжнародному просторі та у зовнішній політиці держав;
РН 06. визначати, оцінювати та прогнозувати політичні, дипломатичні, безпекові, суспільні й інші ризики у сфері міжнародних відносин та глобального розвитку.
РН 16. знати та розуміти вузькоспеціалізовані (політичні, правові, безпекові, соціальні, комунікаційні тощо) аспекти розвитку сучасної системи міжнародних відносин та місця в ній України.
РНС 2.1. застосовувати свої знання та розуміння для критичного оцінювання сучасного безпекового виміру міжнародних відносин, регіональних систем безпеки та безпекових пріоритетів України на міжнародній арені.
Ком. 2 здатність у комунікаціях обстоювати патріотичну державницьку позицію щодо місця України в системі міжнародних відносин;
Ком.3. вміння представляти та обговорювати отримані результати та здійснювати трансфер набутих знань.
АіВ 1. здатність адаптуватись до нових умов та приймати відповідні рішення;
АіВ 2. здатність усвідомлювати необхідність навчання упродовж всього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань;
АіВ 3. здатність відповідально ставитись до виконуваної роботи, самостійно приймати рішення, досягати поставленої мети з дотримання вимог професійної етики
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Міжнародна та європейська безпека
- Кореквізити:
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Сучасні проблеми регіональних систем безпеки» є вибірковою дисципліною освітньої програми «Міжнародні відносини» освітнього рівня магістр. Тематичне наповнення курсу забезпечує вивчення суті та особливостей функціонування системи регіональної безпеки, розуміння основних елементів регіональної системи безпеки, сучасних загроз регіональній безпеці, зокрема, регіональний сепаратизм, етнополітична регіональна безпека, механізми забезпечення регіональної безпеки, управління загрозами регіональної безпеки. Особлива увага приділяється вивченню формування та особливостям забезпечення європейської регіональної безпеки, ролі України як складової системи європейської регіональної безпеки.
Опис: Суть та особливості регіональної системи безпеки. Нормативно-правова база забезпечення системи регіональної безпеки. Внутрішні і міждержавні конфлікти у системі регіональної безпеки. Сучасні загрози регіональній безпеці. Регіональний сепаратизм. Етнополітична регіональна безпека. Регіональні системи колективної безпеки. Прикордонні конфлікти у системі регіональної безпеки. Співпраця України та ЄС з питань регіональної безпеки. Механізми забезпечення регіональної безпеки. Управління загрозами регіональної безпеки. Україна як складова системи регіональної безпеки. Виклики та загрози регіональній безпеці України.
Методи та критерії оцінювання:
Усні та письмові опитування згідно плану практичних занять, спостереження за навчально-пізнавальною діяльністю, оцінювання активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, написання та захист рефератів, презентацій, обговорення проблемних завдань, екзамен (трьохрівневе тестування)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%): усне опитування, виступи з доповіддю на семінарах, участь у дискусіях, написання рефератів, дослідження у формі case-study, підготовка презентацій на задану тему.
Підсумковий контроль (60%): екзамен (трьохрівневе тестування).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Актуальні виклики та загрози регіональній безпеці: висновки для України / Б. О. Парахонський, Г. М. Яворська; за заг. ред К. А. Кононенка : аналіт доп. / Б. О. Парахонський, Г. М. Яворська. – К. : НІСД, 2014. – 48 с.
2. Андрєєва О. М. Національна безпека України в контексті національної ідентичності і взаємовідносин з Росією / О. М. Андрєєва ; Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І.Ф. Кураса НАН України. – Київ : Парлам. вид- во, 2009. – 359 c.
3. Буравльов Є. П. Основи сучасної екологічної безпеки. – К., 2000. – 236 с.
4. Бодрук О. Структура воєнної безпеки: національний та міжнародний аспекти: Монографія / Рада національної безпеки і оборони України, нац. Ін-т проблем міжнарод. безпеки. – К., 2001. – С.43-45.
5. Глобалізація. Регіоналізація. Регіональна політика. Хрестоматія з сучасної зарубіжної соціології регіонів / Укладачі : Кононов І. Ф. (науковий редактор), Бородачов В. П.,Топольськов Д. М. — Луганськ : Альма-матер-Знання, 2002. — 664 с.
6. Воєнна організація держави та захист національних інтересів України від зовнішніх та внутрішніх загроз/ М. Г. Сергієнко, О. М. Болбас // Теорія та практика державного управління. – 2015. – Вип. 2. – С. 283-289.
7. Киш Є. Роль регіонів Європи в процесі європейської інтеграції / Є. Киш // Державне управління та місцеве самоврядування в Україні: шляхи реформування : Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. — Ужгород, 2000. — С. 124—138.
8. Державна регіональна політика України : особливості та стратегічні пріоритети :Монографія / За ред. З. С. Варналія. — К. : НІСД, 2007. — 768 с.
9. Зіллер Ж. Політико-адміністративні системи країн ЄС. Порівняльний аналіз / Ж. Зілер. —[Пер. з фр. В. Ховхуна]. — К. : Основи, 1996. — 420 с.
10. Партнерство заради безпеки: досвід країн НАТО та українська перспектива. – К.:Вид-во „Інститут трансформації суспільства”, 2007. – 336 с.
11.Патійчук В.О. Проблеми національної та регіональної безпеки. – Луцьк: Вежа, 2007.
– 64 с.
12. Rodrigo Tavares. Regional Security: The Capacity of International Organizations (Global Institutions).2009. 206 р.
13. Benjamin Miller. International and Regional Security: The Causes of War and Peace (Routledge Global Security Studies). 2016, 308 р.
14. Farooq Yousaf. Pakistan, Regional Security and Conflict Resolution
The Pashtun ‘Tribal’ Areas. 2022, 225 р.
15. Asia-Pacific Regional Security Assessment 2022. The International Institute for Strategic Studies (IISS).2022, 304 р.
16. Bulatova, O., Osaulenko, O., & Zakharova, O. (2021). MONITORING AND EVALUATION OF THE LEVEL OF DEVELOPMENT OF THE EUROPEAN REGIONAL SECURITY COMPLEX. Baltic Journal of Economic Studies, 7(1), 27-38. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2021-7-1-27-38.
17. Walsh В.Revisiting Regional Security Complex Theory in Africa: Museveni’s Uganda and Regional Security in East Africa. African Security, Volume 13, 2020 - Issue 4
18. EUROPEAN SECURITY STRATEGY - A SECURE EUROPE IN A BETTER WORLD 2009 — 43 pp. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.consilium.europa.eu/media/30823/qc7809568enc.pdf.
19. Regional Organisations and Security.Conceptions and practices. Edited By Stephen Aris, Andreas Wenger. 2014.296 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).